Vilken kampsport ska man träna?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Det spelar ingen roll vad du tränar. Har du ingen erfarenhet av att slåss på gatan kommer du ändå skita på dig och få ett flyktbeteende vid skarpt läge.

....Användbart på gatan?

skaffa Kamphund och du behöver inte anstränga dig så fysiskt:gnissla

(ironi, på låg nivå)

Skippa dreadsen och den vita kavajen så riskerar du inte att få stryk på gatan. :tummenupp

Om det är effektivitet på gatan man är ute efter finns det väl egentligen bara tre alternativ:
1. Krav maga - Framtaget just för att passa den "moderna världen".
2. Wing Tsun - Kung fu stil som är väldigt effektiv med bara det som "behövs".
3. Le Parkour - Kanske ingen kampsport, men finns listad i kung fu portalens lista över stilar. Det säkraste är trots allt att låta bi att slåss.

Kolla kampsport.se eller kung-fu.se, taido, aikido, judo och ju-jutsu är också användningsbara...

Annars är bowling underskattat som kampsport, väldigt få människor som är beredda på att få ett bowlingklot i huvudet.:tungan

Själv tränar jag Sydshaolin, otroligt kul. Fast den fokuserar mer på att vara traditionell än att vara civilt gångbar, dvs. mycket traditionella vapen och så. Skitkul!:tummenupp

När jag gick en livvaktsutbildning så fick vi lite grundutbildning i "Ninjutsu". Påminner lite om Aikido och var oerhört effektiv självförsvar. Handlar mycket om att bryta i leder och gå på ömma punkter osv.
En liten flicka tar hand om en stor och stark man utan problem om hon är duktig på Ninjutsu.

När jag gick en livvaktsutbildning så fick vi lite grundutbildning i "Ninjutsu". Påminner lite om Aikido och var oerhört effektiv självförsvar. Handlar mycket om att bryta i leder och gå på ömma punkter osv.
En liten flicka tar hand om en stor och stark man utan problem om hon är duktig på Ninjutsu.

Det där håller jag inte med om alls. Min bror tränade det där i flera år och visst han blev bra på att kasta knivar och brottas, men några hårda lowkicks och ha var ute ur leken. Samt att det tar sjukt mycket tid för att bli bra på det. Du måste alltså träna det ganska länge för att få det att sitta så bra att du gör det på reflex. Mycket enklare att boxas eller syssla men annan lowtech kampstil. På låg nivå handlar det mycket mer om inställning och psyke, än om att kunna vrida nån arm ur led.

Just ja, blev du "livvakt"?

Thaiboxning utan tjaffs! :yoparty

:tungan
Men om man ska vara seriös en stund:
Visst är löpning bra men kondition kan man ju träna i samband med/gör ändå när man kampsportar. Och sen i verkligheten så är ju inte alla skapta så att dom lubbar gärnet med vetskapen om att flickvännen/farfar/polaren etc inte skulle hålla tempo utan gärna försvarar sina nära o kära.
Då tycker jag att krav maga verkar rätt, inte tränat det men kompisar har och enligt dom ska det vara catfight deluxe! :fakta
Lär inte vara tråkigt heller..?

Men om du vill åt en mer sportig kamp så skulle jag säga Thaiboxning! ^^ Sketakul varenda meter, relativt enkelt, och jag tror inte så mkt på att brotta ner någon på marken på gatan, iaf inte när hans polare ska komma o sparkas.. :s

Last edited:
Gör som militären träna kra maga. Dock lär du inte palla det isf då det är fan så mkt mer krävande.

Satsa på mentalträning annars, absolut det bästa du kan ha på "gatan" :tummenupp
mm en psykolog skulle grabben behöva..

Last edited:
Men om man ska vara seriös en stund:
Visst är löpning bra men kondition kan man ju träna i samband med/gör ändå när man kampsportar. Och sen i verkligheten så är ju inte alla skapta så att dom lubbar gärnet med vetskapen om att flickvännen/farfar/polaren etc inte skulle hålla tempo utan gärna försvarar sina nära o kära.
Då tycker jag att krav maga verkar rätt, inte tränat det men kompisar har och enligt dom ska det vara catfight deluxe! :fakta
Lär inte vara tråkigt heller..?

Men om du vill åt en mer sportig kamp så skulle jag säga Thaiboxning! ^^ Sketakul varenda meter, relativt enkelt, och jag tror inte så mkt på att brotta ner någon på marken på gatan, iaf inte när hans polare ska komma o sparkas.. :s

Thai kan vara ett mysigt alternativ om man hittar ett bra ställe. Man får ta en titt på lokalerna i innerstan, annars finns närmaste i Haninge och där är det lite väl mycket latspread och onda ögat.

Alltid lika kul när man får svar där det spekuleras om att man som trådskapare har ett dolt budskap i stil med "Buhu, jag är så svag och alla mobbar mig. Men nu ska jag träna kampsport och slå dem på käften, då får de se på andra bullar."

Löpning har visat sig effektivt ett flertal tillfällen då man varit ensam, men när man som du säger inte är ensam så är det en annan femma. Plus att det är en vidrigt tråkig träningsform.

Vad jag är ute efter, uppdelat i tydliga punkter till er som inte riktigt förstår: :pannkyss
1. En rolig träning man ser fram emot att gå till.
2. Något man skulle ha praktisk nytta av om det skulle koka ner till en dålig situation.
3. En stil som inte kräver att man är där varenda träning för att få ut något vettigt av det.(som TKD tyvärr gör).

Eftersom det inte finns mycket annat man kan göra som har med motion att göra under vinterns vardagar så är det ett skönt alternativ.

Jag gråter inombords. Verkligen. :D

mm en psykolog skulle grabben behöva..

"Låt den utan synd kasta första stenen" ;)

Last edited:
Jag skulle säga samma sak som med hojar. Provkör! Den du tycker är roligast och faktiskt går och tränar är den som kommer funka bäst för dig om du någon gång hamnar i trubbel. Du lär dig timing, balans förflyttning och förhoppningsvis ett och annat slag eller spark bara du går och kör. Sen vad är mindre viktigt i sammanhanget.
Vill du "bara" vara effektiv på gatan så skulle jag säga less is more. Öva två raka slag, två sparkar och kör till förbannelse på expolisivitet och öva med någon så du får distans och timing. Skittråkigt att göra men i en krissituation är det det enda dina muskler kommer komma ihåg och därmed funka bäst. Klart, sen finns det inga garantier för att du inte skiter ner dig och blir stel som en pinne.:D :D :D
Så, smaken är som baken. Testa och kör det du tycker är roligast!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman