Vilken Honda hoj hade V4 med ovala kolvar??

RedBaron skrev:
Ser ut som en vanlig sunkig VFR ju...
Precis!!! Vacker alltså! :D

Vet inte om konstruktionen är densamma men svingen ser fan ut som på min Viffer. I övrigt får man nog säga att dom var tidigt ute designmässigt, blåsen under sätet är ju högsta mode och blinkers i backspeglarna lyckades ju både BMW (K1200S) och Sugkuki (GSXR1000) få med 2005.

RedBaron skrev:
Ser ut som en vanlig sunkig VFR ju...

Snacka inte skit om VFR ditt jävla Kawamongo! :fatta! :tungan

Maverick_ou812 skrev:
Precis!!! Vacker alltså! :D

Vet inte om konstruktionen är densamma men svingen ser fan ut som på min Viffer. I övrigt får man nog säga att dom var tidigt ute designmässigt, blåsen under sätet är ju högsta mode och blinkers i backspeglarna lyckades ju både BMW (K1200S) och Sugkuki (GSXR1000) få med 2005.

Den var ruggigt före sin tid den hojen!
Polaren trackar mig alltid för att Ducaaati 916 var först med blåsen dragna under sadeln, men Hondan var ju ett år före... :hihi

Dessutom är den RIKTIGT fet!!!

Bifogat

• NR750_1992-800.jpg
    NR750_1992-800.jpg
    49.6 KB · Visningar: 319
HönaPower skrev:
Snacka inte skit om VFR ditt jävla Kawamongo! :fatta!
sdb03987-1.gif

Gustav O skrev:
NR500 rulade verkligen inte. Megaflopp de luxe skulle jag kalla det.

Mmm men du harinte förstått att det inte var NR500 vi talade om , eller ens NR750 i sig jag talade om?
Jag talade om TEKNIKSPRÅNGET.

Se så många av de tekniska lösningarna som finns NU på hojarna.
Alltifrån längsgående kylare till you name it.

Att en helt färsk konstruktion, innovativ och med FLERA helt oprövade lösningar skulle vara bäst från start har väl ALDRIG hänt?
För nåt märke?

Honda har ALLTID tagit de STÖRSTA teknikkliven.
Det är DET som är att rula i detta fallet.
NR500 blev en pinsam historia som sånär kunde stjälpt Hondas framtid både på banorna och i övrigt då det var en DYR flopp.
Honda rular för övrigt på banorna oxå, att Yamma vunnit (tillfälligt) är ENDAST Rossis förtjänst.
Hade Yamma som märke varit överlägset hade fler av dem (minst 5-6 st) legat i topp.

HönaPower skrev:
Hejs!

Försöker hitta bilder på Hondas sporthoj som kom 1990 (tror jag) den hade en V4 med ovala kolvar & jävligt avancerade lösningar för sin tid, med bl.a 8-4-2-1-2 system i Titan etc...utblåsen under sadeln, HUD display etc etc...

Vad hette den?? :confused:

CR80 :hihi

HönaPower skrev:
Hejs!

Försöker hitta bilder på Hondas sporthoj som kom 1990 (tror jag) den hade en V4 med ovala kolvar & jävligt avancerade lösningar för sin tid, med bl.a 8-4-2-1-2 system i Titan etc...utblåsen under sadeln, HUD display etc etc...

Vad hette den?? :confused:

En bild på motorn.

Bifogat

• NR750 motor.jpg
    NR750 motor.jpg
    82.2 KB · Visningar: 489
tack för bilden på motorn,,, satt och undrade hur fan man får plats
med 8ventiler/cylinder. Men blev paff över hur stora kolvarna var,
framför allt formen.
hur funkade tekniken då? Verkar ju inte som den var så extrem iaur effektsynpunkt, eller var dem trimvänliga?
Övrigt så var det en rätt tuff maskin!,, specielt för sin tid.

Avelin skrev:
tack för bilden på motorn,,, satt och undrade hur fan man får plats
med 8ventiler/cylinder. Men blev paff över hur stora kolvarna var,
framför allt formen.
hur funkade tekniken då? Verkar ju inte som den var så extrem iaur effektsynpunkt, eller var dem trimvänliga?
Övrigt så var det en rätt tuff maskin!,, specielt för sin tid.

Jo tack.. 160 Hästar tog de väl ut relativt lätt som jag förstår det, under en tid när de värsta i superbike låg stax under 150 tror jag. Vet inte om de kunde tagit ut mycket mer än 160 om de hade haft lust. Någon annan vet säkert mer.

Har en Bike framför mig från 1987 med ett reportage och provkörning av NR750 med 155 hästar. Hade jag haft en scanner så kunde jag slängt upp några bilder och info.

När man kollar på den där motorn ser det mer ut som en v8, fast kolvarna har växt ihop parvis. Blev det inte en väldigt stor rörlig massa i den motorn? :va Kan ju inte ha svarat på gas vidare rappt? Dubbla vevstakar känns inte som någon given hit!

Har inte nån av dom moderna litershojarna också ovala kolvar för att få kompaktare motor? :va Fast då ovala och inte travbaneformade... :rolleyes: :hihi

Lite off topic men kan vi inte skicka en lista med komplement till körkortsboken till Sveriges Trafikskolors Riksförbund (de som skriver teoriböcker och sånt).

I den listan måste det tex stå en rad om denna motorcykel som måste tillhöra allmänbildningen samt lite andra typiska saker, som att "R1 inte är bästa nybörjarhojen", definitionen av ett moppefucko och hur man inte blir ett...såna saker! (nån kan ju starta en tråd "Nödvändigt vetande för en motorcyklist" där det diskuteras såna saker).

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back