Vilken Honda hoj hade V4 med ovala kolvar??

Hoztic skrev:
Har inte nån av dom moderna litershojarna också ovala kolvar för att få kompaktare motor? :va Fast då ovala och inte travbaneformade... :rolleyes: :hihi

Njaeij.
Delvis sägs vissa motorer ha ovala kolvar.
Mendetta är bara en ordlek.
Förvisso ÄR de ovala, (man talar om ovalkolvsmotorn si och så) MEN de är så otroligt liten ovalitet att ögat inte ser det, och de går alltså i runda lopp.

Tanken och finessen är två:

Dels har de ingjutna stålband/bitar som kommer att expandera på ett givet sätt och därmed "deformera" kolven så at den kommer att bli... Rund!
*häpp*
Jo, för en kolv som är rund kall är det garanterat inte som varm!

Den andra finessen är att genom at tillåta ovalitet i skörten vid kall motor så kan man ta ner oljud och slammer.

Dr.Bike skrev:
Njaeij.
Delvis sägs vissa motorer ha ovala kolvar.
Mendetta är bara en ordlek.
Förvisso ÄR de ovala, (man talar om ovalkolvsmotorn si och så) MEN de är så otroligt liten ovalitet att ögat inte ser det, och de går alltså i runda lopp.

Tanken och finessen är två:

Dels har de ingjutna stålband/bitar som kommer att expandera på ett givet sätt och därmed "deformera" kolven så at den kommer att bli... Rund!
*häpp*
Jo, för en kolv som är rund kall är det garanterat inte som varm!

Den andra finessen är att genom at tillåta ovalitet i skörten vid kall motor så kan man ta ner oljud och slammer.

Intressant! Jag trodde man gjorde ovala kolvar för att få motorn smalare, och då riktigt ovala! Man lär sig något nytt varje dag! :)

Borde inte den ovalitet du pratar om göra hojen betydligt mycket mer lättstartad också, iaf kall? Om kolven har "fel" form borde den täta sämre, och det borde ju underlätta ganska mycket om man har en motor med hög komp?

Zmurfen skrev:
Jepp justera förgasarna på en NR 750 kan bli sjukt dyrt,speciellt eftersom
den hade insprutning (pgm /fi) :D
Det är just därför det kostar :gnissla

Faan va den e cool asså, de e sjukt. har inte sett dessa grymma bilder innan, vikken motor för den tiden, fantastikst:D

Hoztic skrev:
Intressant! Jag trodde man gjorde ovala kolvar för att få motorn smalare, och då riktigt ovala! Man lär sig något nytt varje dag! :)

Var inte anledningen till Hondas ovalkolvsmotorer att klämma in mer volym inom reglementet? Dvs. 8-cyl prestanda med en motor som bara har 4-cyl!?

eckeph skrev:
Var inte anledningen till Hondas ovalkolvsmotorer att klämma in mer volym inom reglementet? Dvs. 8-cyl prestanda med en motor som bara har 4-cyl!?

Inte mer volym. En V8 på 750cc har inte mer volym än en V4 på 750cc.

Chris Ash skrev:
Inte mer volym. En V8 på 750cc har inte mer volym än en V4 på 750cc.

Förvisso :pannkyss :)

Vad jag menade var - Det måste ha funnits något i reglementet som gjorde det attraktivt att köra med ovalkolvar. Det jag skulle kunna tänka mig i så fall är att begränsningen låg på antalet cylindrar, inte i volym. Därav ovala förbränningsrum.

Hur som helst tycker man rent spontant att nackdelarna borde överväga och det verkar ju också stämma.

Hoztic skrev:

Borde inte den ovalitet du pratar om göra hojen betydligt mycket mer lättstartad också, iaf kall? Om kolven har "fel" form borde den täta sämre, och det borde ju underlätta ganska mycket om man har en motor med hög komp?
Nja det är ju inte kolven som tätar, det är ju kolvringarna och dess fjädringsverkan mot cylinderväggen. När man talar om 'ovala' kolvar i den när bemärkelsen så talar man om hundradelar eller kanske så mkt som nån tiondels mm, så några kompressionsförluster uppstår inte direkt eftersom kolvringen ändå överbryggar gapet.

Att man inte gör kolvarna ovala i ordets rätta bemärkelse beror sannolikt på att det skulle medföra rejäla tillverkningskostnader, är ju lite merjobb att "borra" ett ovalt lopp te.x. Att konstruera ett välfungerande förbränningsrum där alla ventiler skall sitta vettigt till flödesmässigt sett torde också vara en hyfsad nöt att knäcka.

Last edited:
Victor skrev:
Jag kan tänka mig att dom hade olika viktgränser för antal cylindrar motorn hade.
Max 4 cylindrar i 500:a klassen.
Med ovalkolvar så har du fyra cylindrar men åtta
förbränningsrum

BMW R90s skrev:
Max 4 cylindrar i 500:a klassen.
Med ovalkolvar så har du fyra cylindrar men åtta
förbränningsrum

Så blev det då dags för mig och bli petig! Fyra cylindrar men åtta förbränningsrum? Hur går den ekvationen ihop!? :7peta

Carcass skrev:
Nja det är ju inte kolven som tätar, det är ju kolvringarna och dess fjädringsverkan mot cylinderväggen. När man talar om 'ovala' kolvar i den när bemärkelsen så talar man om hundradelar eller kanske så mkt som nån tiondels mm, så några kompressionsförluster uppstår inte direkt eftersom kolvringen ändå överbryggar gapet.

Att man inte gör kolvarna ovala i ordets rätta bemärkelse beror sannolikt på att det skulle medföra rejäla tillverkningskostnader, är ju lite merjobb att "borra" ett ovalt lopp te.x. Att konstruera ett välfungerande förbränningsrum där alla ventiler skall sitta vettigt till flödesmässigt sett torde också vara en hyfsad nöt att knäcka.

Jag tänkte fel där, kolvringarna fjädrar ju ut av sig själva :)

Ovala cylindrar borde ju inte vara så svåra att göra, en bra fräs fixar väl det, men det är nog värre att få fin yta, för att inte tala om att renovera ett sånt lopp :( Men det vore ju klart häftigt om någon fixade det, smala motorer skulle det bli! :tummenupp

eckeph skrev:
Så blev det då dags för mig och bli petig! Fyra cylindrar men åtta förbränningsrum? Hur går den ekvationen ihop!? :7peta
Titta på bilden; man hade åtta ventiler och två tändstift per cylinder.

valmers skrev:
Titta på bilden; man hade åtta ventiler och två tändstift per cylinder.

Det finns massor av motorer som har två tändstift per cylinder. Inte har dom två förbränningsrum per cylinder för det! :va

rookie skrev:
Öhh...NR750 i form av gathoj kom 92 o hade inga 155hk...

Öhh vadå :fatta! , så Bikes artikel är bara påhitt då? Bike nr 2/3 september/Oktober 1987 (Superbike hette den då) ***Framtidens melodi Honda NR750 Vår Engelska medarbetare Mat Oxley brottas med 155 hästar under en provkörning av Hondas oerhört exklusiva Honda NR750 med ovala, eller nästan fyrkantiga kolvar 0ch 32 ventiler - Och överlever*** Har hela reportaget framför mig.....

eckeph skrev:
Det finns massor av motorer som har två tändstift per cylinder. Inte har dom två förbränningsrum per cylinder för det! :va
Men har man ovala kolvar på detta vis är det ju enkelt (och antagligen bäst) att dela förbränningsrummet på mitten och sätta fyra ventiler och ett tändstift i varje. En cylinder och två förbränningsrum.

Puch hade i sina tävlingstvåtaktare (på stenåldern) två cylindrar med gemensamt förbränningsrum istället, spolportarna satt i ena cylindern och avgasporten i den andra. Antalet cylindrar behöver inte vara synonymt med antalet förbränningsrum.

Flummo skrev:
Men har man ovala kolvar på detta vis är det ju enkelt (och antagligen bäst) att dela förbränningsrummet på mitten och sätta fyra ventiler och ett tändstift i varje. En cylinder och två förbränningsrum ....

....Antalet cylindrar behöver inte vara synonymt med antalet förbränningsrum.

Fyller man inte cylindern samtidigt med alla ventiler och förbränner genom att tända båda tändstiften samtidigt? Om man gör detta anser då jag att man bara har ett förbränningsrum per cylinder! Om inte fattar jag inte varför. Jag menar, det vore ju som om att bara fylla varje cylinder med hälften av vad som ryms varje arbetstakt och det vore ju lite oeffektivt...

Faktiskt är det ju så att även om man bara fyller genom det ena ventipaketet per förbränning så sker själva förbränningen i hela rummet, eller hur!? Alltså måste det finnas bara ett förbränningsrum per cylinder. Om inte måste någon ha omdefinierat ordet förbränningsrum utan att ha talat om det för mig! :va

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back