Vilken Honda hoj hade V4 med ovala kolvar??

Det där var bara ett (dyrt) sätt att kringgå reglerna som sa' max 4 cyllar, inget annat.
Vad den hade på gatan att göra vete f-n. Bara PR antar jag. En (riktigt) v8a hade varit bättre isf.

Nej, det är inte kolvringarns spänst som gör att dom tätar, utan förbränningstrycket
som smyger in innanför ringarna och trycker ut dom mot loppet. Iaf under förbränningscykeln.
/u

ulf_lundin skrev:
Det där var bara ett (dyrt) sätt att kringgå reglerna som sa' max 4 cyllar, inget annat.
Vad den hade på gatan att göra vete f-n. Bara PR antar jag. En (riktigt) v8a hade varit bättre isf.

Nej, det är inte kolvringarns spänst som gör att dom tätar, utan förbränningstrycket
som smyger in innanför ringarna och trycker ut dom mot loppet. Iaf under förbränningscykeln.
/u
Alldeles för komplicerad för gatan, om inte annat. Fast visst var det ett smart sätt att kringgå reglementet? Med åtta ventiler per cylinder kan ju denna "V4" fungera som en V8, åtminstone teoretiskt. Därmed ökar ju fyllnadsgraden och möjligheten till högre varvtal, och därmed kan man ta ut högre effekt. Man varvade ju utan svårighet motorn till 17000-18000 rpm i tävlingsutförande, om jag inte missminner mig.

Gustav O skrev:
"Orginalet" och föregångaren hetter NR500 och floppade hårt i GP-VM i slutet av 70-och början av 80-talet.

"In 1979, Honda made a comeback in the World Championship Grand Prix 500cc class with 4-stroke, cam gear driven, water-cooled V4, NR500. It featured unique oval pison with 8-valve per cylinder. Its maximum output was 115ps/19,000rpm at time of its debut at the British GP. Other technical features include alminium monocoque frame, upside down front fork, 16 inch wheels etc. It suffered many problems such as cooling at beggining. Takazumi Katayama and Mick Grant rode the machine at the British GP but Katayama retired with ignition problem and Grant slipped on oil and his NR caught a fire. Although NR500 could not win a Grand Prix, technologies gained by its development was succeed to 2-stroke 3 cylinder GP machine NS500 and too many production motorcycles. "

Honda-NR500-GPracer-1979.jpg
115hk i en 4-takts 500 är ruggigt imponerande, helst för att vara 1979 :)

Den här är till sulu nu i tysklad för 39800eur.

Bifogat

• 11111111188109028-3028-1131789848.bild.jpg
    11111111188109028-3028-1131789848.bild.jpg
    22 KB · Visningar: 112
valmers skrev:
Alldeles för komplicerad för gatan, om inte annat. Fast visst var det ett smart sätt att kringgå reglementet? Med åtta ventiler per cylinder kan ju denna "V4" fungera som en V8, åtminstone teoretiskt. Därmed ökar ju fyllnadsgraden och möjligheten till högre varvtal, och därmed kan man ta ut högre effekt. Man varvade ju utan svårighet motorn till 17000-18000 rpm i tävlingsutförande, om jag inte missminner mig.
Vilket reglemente var det smart att kringgå? I GP-VM var det ju en total flopp och den var aldrig tänkt för SBK vilket man ju ser på resten av konstruktionen.
Vilken tävlingsversion varvade 17-18000 rpm? Den har väl adrlig funnits i tävlingsversion mer än 500:an? :va

Dr.Bike skrev:
Honda har ALLTID tagit de STÖRSTA teknikkliven.
Ja. Så är det ju ALLTID. :rolleyes:

Dr.Bike skrev:
Honda rular för övrigt på banorna oxå, att Yamma vunnit (tillfälligt) är ENDAST Rossis förtjänst.
Hade Yamma som märke varit överlägset hade fler av dem (minst 5-6 st) legat i topp.
Det där går i vågor och Honda har verkligen inte alltid rulat på banorna.

Vem som helst som är någorlunda insatt i roadracing vet väl att Honda inte på något sätt rular idag heller. 1997 gjorde de det, första halvan av 2002 gjorde de det men inte idag. Skillnaderna mellan Honda, Yamaha och Ducati är väldigt små och alla tre är definitivt potentiellt vinnarmaterial.

Gustav O skrev:
Vilket reglemente var det smart att kringgå? I GP-VM var det ju en total flopp och den var aldrig tänkt för SBK vilket man ju ser på resten av konstruktionen.
Vilken tävlingsversion varvade 17-18000 rpm? Den har väl adrlig funnits i tävlingsversion mer än 500:an? :va
Visst var väl 750-motorn tänkt för SBK? Dock ändrades ju reglementet så att dessa planer fick överges.
Jag har bestämt för mig att jag läst att NR-motorn lämnade 160-170 hästar vid 17000-18000 rpm vid testerna. Kanske kom motorn aldrig ur labbet?

De körde säkert den i labbet men jag har aldrig sett eller läst om någon färdig hoj och NR750 kan ju inte vara avsedd för SBK oavsett potenialen i motorn. De byggde ju RC45:an istället.

Gustav O skrev:
De körde säkert den i labbet men jag har aldrig sett eller läst om någon färdig hoj och NR750 kan ju inte vara avsedd för SBK oavsett potenialen i motorn. De byggde ju RC45:an istället.
Precis, efter att reglementet skrivits om för att bannlysa ovalkolvar. Fast först använde man ju RVF/RC30.

Dr.Bike skrev:
Att en helt färsk konstruktion, innovativ och med FLERA helt oprövade lösningar skulle vara bäst från start har väl ALDRIG hänt?
För nåt märke?

Jo? Husaberg när de startade upp vann enduro vm vill jag minnas :näsblod
Rätta mig om jag har fel, taget fritt ur minnet. Flera innovativa lösningar på den hojen.

DaPirate skrev:
Öhh vadå :fatta! , så Bikes artikel är bara påhitt då? Bike nr 2/3 september/Oktober 1987 (Superbike hette den då) ***Framtidens melodi Honda NR750 Vår Engelska medarbetare Mat Oxley brottas med 155 hästar under en provkörning av Hondas oerhört exklusiva Honda NR750 med ovala, eller nästan fyrkantiga kolvar 0ch 32 ventiler - Och överlever*** Har hela reportaget framför mig.....

Nej men jag skrev GATHOJ och det där är förmodligen inte den de testat, läs här på Hondas historia, sista stycket.

http://world.honda.com/history/challenge/1979grandprix/text/14.html

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back