Vilken hoj ska man välja?!??

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Tjena alla hoj åkare.
Ny på ämnet hoj. Nu är det dags för att ta mc kort. Men vad ska man välja för hoj?? Kollat mkt och provkört lite. Det enda jag hunnit testa ännu BMW super motard, Yamaha mt-05. Super motard är inget som jag vill ha men provade för skojs skull. Yamahan va väldigt skön att köra. Mina tankar på vad jag helst vill ha är ju typ nått i still mellan Yamaha mt och Kawasaki z800-1000cc, alltså naken touring typ. Även kollat på BMW f800r. Men vad är egentligen den stora skillnaden på ex en Bmw f800r , kawa z800 & MT-07? Är det karaktären på motorn?, olika typer av motor? Kan ex vis en z800 ligga på låga varv och glida omkring utan att motorn känns konstig eller den vill helst ligga på höga varv alltid?Kommer ej att köra på bana. Kommer mest köra runt på allmänna vägar för det är roligt. Och till och från arbetet på sommaren.
Gammal cross åkare så kört en hel del förr.

hoppas på svar

hörs!
 
Bmw supermotard? Syftar du på X-moto. En udda men skoj hoj.
4-cylindrigt= höga varv men lite sämre bottendrag
2-cylindrigt lite starkare på botten och inte lika varvvilliga. Typ.
Vad man föredrar är upp till var och en.
Personligen tycker jag att båda har sin charm, kika också på 3 cylindrigt typ Speed/Street triple/Mt 09, underbart ljud och är lite det bästa av två världar.
 
Bmw supermotard? Syftar du på X-moto. En udda men skoj hoj.
4-cylindrigt= höga varv men lite sämre bottendrag
2-cylindrigt lite starkare på botten och inte lika varvvilliga. Typ.
Vad man föredrar är upp till var och en.
Personligen tycker jag att båda har sin charm, kika också på 3 cylindrigt typ Speed/Street triple/Mt 09, underbart ljud och är lite det bästa av två världar.
Ja precis x-moto. Men vad tror du om kawa z800? Både glida runt på och även dra på som satan när man känner för det? Ser jävligt bra ut och även körställningen verkar riktigt bra!
 
Det finns väl två olika tips som ges on första hoj: en billig och smidig hoj som hyfsat uppfyller det du vill ha, eller exakt den modell som får hjärtat att ticka lite snabbare än alla andra när du ser den.

Vad gäller naket touring, något med bekväm sadel och fasta sidoväskor och teminstingens 100 hästar så du kan ha lite tyngre lass utan att det blir lite slött. Vad det är? Antagligen en bmw. :hihi
Men se till att provköra, för en del hojar är rent hemska att köra så man blir fullkomligt avtänd på några hundra meter.
 
Det finns väl två olika tips som ges on första hoj: en billig och smidig hoj som hyfsat uppfyller det du vill ha, eller exakt den modell som får hjärtat att ticka lite snabbare än alla andra när du ser den.

Vad gäller naket touring, något med bekväm sadel och fasta sidoväskor och teminstingens 100 hästar så du kan ha lite tyngre lass utan att det blir lite slött. Vad det är? Antagligen en bmw. :hihi
Men se till att provköra, för en del hojar är rent hemska att köra så man blir fullkomligt avtänd på några hundra meter.
Tack för svar. Ja det är fan svårt. Skjuts är inget jag behöver tänka på. Men spontant att välja på en mt-07 och en kawa z800 för vardaglig halv aktiv körning vad är din känsla då? Klart man ska provköra alla hojar man tänker på. Försäkring är billigt på båda hojjar där jag bor så infettat tänker på. Kommer serva själv utom ventiljustering om det är till någon hjälp?
 
Tack för svar. Ja det är fan svårt. Skjuts är inget jag behöver tänka på. Men spontant att välja på en mt-07 och en kawa z800 för vardaglig halv aktiv körning vad är din känsla då? Klart man ska provköra alla hojar man tänker på. Försäkring är billigt på båda hojjar där jag bor så infettat tänker på. Kommer serva själv utom ventiljustering om det är till någon hjälp?
Det kommer vara din hoj, så prova och välj själv.
Mitt val mellan de två blev en Aprilia Shiver 750. Jag hade nog hellre haft en MV Agusta Brutale 800RR, men de har en lite feldimensionerad startkoppling som har en tendens att gå sönder, men förutom det så är det den roligaste och jävligaste nakenhojen jag kört. :hihi

Skulle jag till nöds välja mellan dina två hade jag tagit kawan, mest för att jag inte kan med MT-orna än för någon direkt anledning FÖR z800. Inte för att z800 är en dålig hoj, men den faller mig inte i smaken helt enkelt. Och jag har redan haft en z1000(sx) så det är något jag redan gjort...
Och inte för att MT är dålig heller, jag bara gillar dem inte alls. :hihi vad jag inte gillar är ju onödigt att säga, bättre att du bildar din egna uppfattning då det ändå bara är smaksaker.
 
Blir ju lite orolig ! Ostron teoriprov,,,? de e klart? innan uppkörning? annars så är nog en MT 07 bra att övningsköra med och köra upp på ..:fyllisar
 
Tjena alla hoj åkare.
Ny på ämnet hoj. Nu är det dags för att ta mc kort. Men vad ska man välja för hoj?? Kollat mkt och provkört lite. Det enda jag hunnit testa ännu BMW super motard, Yamaha mt-05. Super motard är inget som jag vill ha men provade för skojs skull. Yamahan va väldigt skön att köra. Mina tankar på vad jag helst vill ha är ju typ nått i still mellan Yamaha mt och Kawasaki z800-1000cc, alltså naken touring typ. Även kollat på BMW f800r. Men vad är egentligen den stora skillnaden på ex en Bmw f800r , kawa z800 & MT-07? Är det karaktären på motorn?, olika typer av motor? Kan ex vis en z800 ligga på låga varv och glida omkring utan att motorn känns konstig eller den vill helst ligga på höga varv alltid?Kommer ej att köra på bana. Kommer mest köra runt på allmänna vägar för det är roligt. Och till och från arbetet på sommaren.
Gammal cross åkare så kört en hel del förr.

hoppas på svar

hörs!

BMW F800R är en riktigt bra hoj. Duglig såväl till kort- som långturer. Skoj att köra med låg tyngdpunkt och motor med mycket brett effektregister (och mer effekt än angivet).

Välutrustad med handtagsvärmare, färddator, växelindikator osv och det finns bra originalväskor att köpa till om du vill det.

Snål är den också, räkna med under 0,4 liter milen.

Japanerna du nämnde skulle jag säga är mer instegshojar för de med nytaget körkort. Men givetvis bra och enkla hojar som de flesta japaner.
 
Vilken budget?
Jag gillar Kawa 800-1000, har den goa Kawakänslan o ljudet. Bmw’n är modernare (elektronik, skärm mm)
Motorn i Kawan avgör mellan dessa, i grönt ska den vara!
MT’na är mjuuuuka i framgaffeln, bättre på senare år.
 
Vilken budget?
Jag gillar Kawa 800-1000, har den goa Kawakänslan o ljudet. Bmw’n är modernare (elektronik, skärm mm)
Motorn i Kawan avgör mellan dessa, i grönt ska den vara!
MT’na är mjuuuuka i framgaffeln, bättre på senare år.
Budget max 65k. Kanon tack för svR
 
Tycker en Z800 låter perfekt i ditt fall. Mjuk motor, stabil och trygg. Sjunger även till lite extra på högre varv och låter väl häftigt om man gillar en rad4. Har väl varit en av Sveriges mest sålda hojar, så fel kan det nog inte bli. Typ hojarnas Volvo 740. Långt fråån värst, men stabil och trygg.
Men samtidigt finns det lättare och roligare hojar (Typ Tirumph Speed Triple, KTM 790).
Köp den du gillar. Det är viktigast.
 
Var bor du ? Var kan du få service för hojen ?
För tänker du inte serva själv så är det praktiskt om service inte ligger flera mil bort.
 
Köp något som känns någorlunda rätt bara. Det behöver inte vara ett livslångt förhållande du ger dig in i. Jag tycker att min nuvarande cykel, MT09, är kul att köra, men det är ju inget jag blir glad av att titta på. Likadant var det med Triumph Street Triple jag hade förut.

Köp nåt, kör och känn efter!
 
MT09, är kul att köra, men det är ju inget jag blir glad av att titta på. Likadant var det med Triumph Street Triple jag hade förut.
Man är olika.
För mig - Bilar, MC mm ska vara snygga så man vänder sig efter dom då man parkerat, o tänker wow. Och låta så man njuter vid varje växling.
Samt vara kul att köra.
Men det är ju jag det...

Kört MT-09 och "små-tajjorna" o de är skitskoj (fast de lilla trajjorna saknar draget utom på fullvarv), men designen (framljus) dödar känslan.
Kawa o bimmern är klart snyggare, främst Kawan
 
Tycker en Z800 låter perfekt i ditt fall. Mjuk motor, stabil och trygg. Sjunger även till lite extra på högre varv och låter väl häftigt om man gillar en rad4. Har väl varit en av Sveriges mest sålda hojar, så fel kan det nog inte bli. Typ hojarnas Volvo 740. Långt fråån värst, men stabil och trygg.
Men samtidigt finns det lättare och roligare hojar (Typ Tirumph Speed Triple, KTM 790).
Köp den du gillar. Det är viktigas
Tycker en Z800 låter perfekt i ditt fall. Mjuk motor, stabil och trygg. Sjunger även till lite extra på högre varv och låter väl häftigt om man gillar en rad4. Har väl varit en av Sveriges mest sålda hojar, så fel kan det nog inte bli. Typ hojarnas Volvo 740. Långt fråån värst, men stabil och trygg.
Men samtidigt finns det lättare och roligare hojar (Typ Tirumph Speed Triple, KTM 790).
Köp den du gillar. Det är viktigast.
hur ska man tänka gällande miltal på begagnande hojar? Typ 700cc och uppåt i kubik! Dom i rätt pris för mig ligger runt 2000 mil och uppåt. servicehistorik är förstås viktigt
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top