Vilken hoj passar bäst för världen runt idag?

Jag har för mig att alla BMW bil-dealers kan fixa delar till deras hojar också på några dagar.
(Kan ha fel.)
Så en GS850adv skulle nog bli mitt val.
 
Troligen är väl gamla BMW /7 R75-100 de som kört på flest ställen och de hade nog inte varit ett dåligt val än idag. Om man nu hittar en oscrambladcafebobberfierat exemplar.

Robust, enkel, hög kvalitet. Lång fjädringsväg, medföljande verktygssats plockar isär och ihop hela hojen inkl däcksbyte.

Ride on
 
Min gamla tenere är gränsfall lite för risig, men nu efter en genomgång, så skulle jag nog bra kunna köra på den egentligen.

Det är mycket som den inte är bra på egentligen, men som arbetshäst är det egentligen vad som behövs.
Verktyg med och mycket najtråd bara.

Delar kanske inte finns överallt, men de facto så finns ett postkontor dit internet levererar i princip i hela världen.
 
Det är inte den bästa hojen för en jordenruntresa, det är tveksamt om det ens är en hoj... Men det är absolut inte en bil iallafall.

En återkommande dröm är att köpa en Bajaj RE i Indien och köra hem. Stupar på att Pakistan känns lite risky i vissa delar och alternativet genom Kina betyder att man måste ha en guide med sig.

Så även om jag vet att jag förlorar så röstar jag på Bajaj RE som bästa jordenrunthojen!??
Bajaj.png
Autocorrect vill byta ut Bajaj mot bajskorv, man kanske ska se det som en indikation på hur klok min idé är...
 
Det är inte den bästa hojen för en jordenruntresa, det är tveksamt om det ens är en hoj... Men det är absolut inte en bil iallafall.

En återkommande dröm är att köpa en Bajaj RE i Indien och köra hem. Stupar på att Pakistan känns lite risky i vissa delar och alternativet genom Kina betyder att man måste ha en guide med sig.

Så även om jag vet att jag förlorar så röstar jag på Bajaj RE som bästa jordenrunthojen!??

Autocorrect vill byta ut Bajaj mot bajskorv, man kanske ska se det som en indikation på hur klok min idé är...

Jag har sett en sån som var "husbils-byggd" (nåja, dom hade klämt in en brits och ett spritkök) så du kan ju spara in på hotellnätter också...

Men jag tror du ska provköra en en heldag innan du slår till, jag tror det kan vara en sån där grej som är kul i 10minuter, man kan köra den en timme av envishet, men sen inser man att det inte är så jäkla roligt i längden.
 
Precis ALLT på den var av undermålig kvalitet och gick sönder hela tiden, men det var inget problem för när kolven behövde bytas så kostade den motsvarande 60kr, och då fick man hjälp med att byta den ute på gatan också.

Förvisso slängde "mekanikern" allt han tog loss i en grushög, och delarna som sedan skulle återmonteras torkades hjälpligt av med en trasa som var ännu grusigare än grushögen?
Alltså, denna del. Var precis ute och cyklade en sväng och nu skrattar jag så jag hostar upp lungorna :D
 
Alltså, denna del. Var precis ute och cyklade en sväng och nu skrattar jag så jag hostar upp lungorna :D

Jag kan starkt rekomendera alla filmer på tillverkning av saker från Indien/Pakistan där dom sitter i en grushög på golvet och hackar ut runda plåtar med huggmejsel för att tillverka cementblandare....

Det finns en bra film på kolvtillverkning där man om man pausar på rätt ställe ser att det sitter kvar en sten i kolven från gjutningen, men dom har ändå svarvat till kolven och ställt den bland dom färdiga.

En annan där dom tillverkar bromstrummor så är det håligheter i gjutgodset som kommer fram när dom svarvar, men den kasseras inte heller...
 
Men jag tror du ska provköra en en heldag innan du slår till, jag tror det kan vara en sån där grej som är kul i 10minuter, man kan köra den en timme av envishet, men sen inser man att det inte är så jäkla roligt i längden.
Nu tycker jag att du inte ska dra in verklighet och logik i min drömresa!
Det pajar ju liksom hela idén!

Men du måste ju hålla med om att det är en bra dröm!
 
Det är ju det där med att hitta i en sådan i så bra skick att den är redo att åka jorden runt. Serviceintervallen på äldre hojar är också betydligt tightare än på en modern hoj. Jag tror inte inte riktigt på tanken att en äldre enklare hoj nödvändigtvis är det mest driftsäkra även om den är i perfekt skick.
Efter att ha kört XT600E som budhoj så kan jag bara säga att serviceintervallen inte går att jämföra med en modern prestandahögcompshoy. Efter ett par tiotusendetals mil börjar XT600E läcka motorolja någonstans bak till vänster i motorn vilket smörjer drivpaketet och så långe man fyller på med ny olja så är det bara å åk.

Hojen jag körde hade 34k på mätaren men en polares låg på 56k.
 
Den du har...allt annat är en ursäkt brukar det heta och det stämmer nog. Min kompis körde 100mil på 4 dagar på en vespa GTS 300 i förra veckan...mycket mer än många gubbar på GS kör under en livstid....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top