Vilken hoj passar bäst för världen runt idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En Zero.... Fast jag hade nog inte kommit så långt.

Honda Transalp är nog det mest logiska valet ifall man vill komma runt.

Du hade fått göra som "Long Way Up", installera 160 snabbladdare på den tänkta rutten och ändå åka buss bitvis...

Hondas tramsvalp är nog inte dum
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Folk har ju kört jorden runt med bil sedan urminnes tider. Så om vi utgår ifrån att det finns farbar väg så påverkar ju det valet av hoj. Jag skulle välja något japanskt. Gärna kardan. Lång fjädringsväg är ett plus. Stor tank och låg soppaförbrukning är ett plus.
Enkel service med hydrauliska lyftare är ett annat plus. Shims går fetbort, ställskruvar är helt ok. Motor utan kamkedja eller -rem vore något.

Cbx600, kawa 650/800, div boxer-BMW.
Såg ett klipp med en kille som åkte jorden runt. Han träffade en ryss som var ute på sin jorden runt-tripp på en... Suzuki vs 1400. Kardan. Varför inte liksom.

Nu skulle inte jag vilja åka jorden runt men jag gillar dom som gör det och som inte åker tung äventyrsbuss. Gsxr1100 och katana skrevs det om i bike för länge sedan. HD killen körde med lååång gaffel och har hunnit med drygt 30.000 mil. Inte mitt val men anything goes.
En jobbarkompis flög till Australien, köpte en xt600 -84, körde runt hela landet, tog hojen på båt till USA, korsade landet och tog hem hojen via båt till Göteborg.
Ingen hojkille eller meck med det gick ändå. Tror att han bytte stator en gång. Plus lite svetsjobb på ramen. Detta kan ha varit 87-88 ca så relativt ny hoj då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enkel service med hydrauliska lyftare är ett annat plus. Shims går fetbort, ställskruvar är helt ok. Motor utan kamkedja eller -rem vore något.

Fast en kamkedja håller ju jorden runt normalt.

Och Service kommer man ju att behöva göra/lämna in för, så kör man in hojen hemmavid och gör första servicarna så är det ju inte så mycket mer än olje och filterbyten, och kedja/drev sen på ett tag, och det kan man ju göra själv eller lämna in för.

Man vill nog ta några dagar på hotell i en stad emellanåt hur som helst för att fixa annat, så då kan man ju passa på att fixa service på hojen också.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En jobbarkompis flög till Australien, köpte en xt600 -84, körde runt hela landet, tog hojen på båt till USA, korsade landet och tog hem hojen via båt till Göteborg.
Ingen hojkille eller meck med det gick ändå. Tror att han bytte stator en gång. Plus lite svetsjobb på ramen. Detta kan ha varit 87-88 ca så relativt ny hoj då.
Din jobbarkompis låter som en riktigt skön typ! Fan en sån resa skulle man gjort. Fast jag hatar både orm och spindlar så Australien vet i fasen dock.. :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Din jobbarkompis låter som en riktigt skön typ! Fan en sån resa skulle man gjort. Fast jag hatar både orm och spindlar så Australien vet i fasen dock.. :gnissla

Jag känner (ytligt) en person som i sin ungdom reste runt och tog småjobb och köpte fordon och åkte vidare, Australien korsade han med motorcykel också, tror det var en XT eller DR.

Han upplevde mer mellan tjugo och trettio år än många gör på hela livet.

Sen slog han sig ner, studerade och blev doktor, skaffade barn och hela det köret.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det var nog lättare förr innan all byråkrati kom och slog ner på det sättet att leva och försörja sig. Ibland var det fan bättre förr.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Din jobbarkompis låter som en riktigt skön typ! Fan en sån resa skulle man gjort. Fast jag hatar både orm och spindlar så Australien vet i fasen dock.. :gnissla
Jag håller med! Varför fattade man inte att man skulle gjort det innan man började avla en massa kids. Men 60 är nya 30 så än inte försent. Jag ska hålla mig fit som fan så man kan börna runt i skogen med hoj över världen sen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Folk har ju kört jorden runt med bil sedan urminnes tider. Så om vi utgår ifrån att det finns farbar väg så påverkar ju det valet av hoj. Jag skulle välja något japanskt. Gärna kardan. Lång fjädringsväg är ett plus. Stor tank och låg soppaförbrukning är ett plus.
Enkel service med hydrauliska lyftare är ett annat plus. Shims går fetbort, ställskruvar är helt ok. Motor utan kamkedja eller -rem vore något.

Cbx600, kawa 650/800, div boxer-BMW.
Såg ett klipp med en kille som åkte jorden runt. Han träffade en ryss som var ute på sin jorden runt-tripp på en... Suzuki vs 1400. Kardan. Varför inte liksom.

Nu skulle inte jag vilja åka jorden runt men jag gillar dom som gör det och som inte åker tung äventyrsbuss. Gsxr1100 och katana skrevs det om i bike för länge sedan. HD killen körde med lååång gaffel och har hunnit med drygt 30.000 mil. Inte mitt val men anything goes.
En jobbarkompis flög till Australien, köpte en xt600 -84, körde runt hela landet, tog hojen på båt till USA, korsade landet och tog hem hojen via båt till Göteborg.
Ingen hojkille eller meck med det gick ändå. Tror att han bytte stator en gång. Plus lite svetsjobb på ramen. Detta kan ha varit 87-88 ca så relativt ny hoj då.
Den här då kanske? :)
Drygt en miljard kineser kan väl inte ha fel?
Och går någonting sönder så kan man säkert hitta en del som passar från någon annan hoj, det blir ju liksom bara en utveckling av konceptet.

tjingtjong750.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den här då kanske? :)
Drygt en miljard kineser kan väl inte ha fel?
Och går någonting sönder så kan man säkert hitta en del som passar från någon annan hoj, det blir ju liksom bara en utveckling av konceptet.
Samma BMW som kopierades i mängder i Sovietunionen också, så du får lägga till lite folk på den där listan...

Jag läste en reseberättelse av en som köpte en Enfield i Indien (på den tiden dom bara tillverkade kopian på orginalet från England)

Precis ALLT på den var av undermålig kvalitet och gick sönder hela tiden, men det var inget problem för när kolven behövde bytas så kostade den motsvarande 60kr, och då fick man hjälp med att byta den ute på gatan också.

Förvisso slängde "mekanikern" allt han tog loss i en grushög, och delarna som sedan skulle återmonteras torkades hjälpligt av med en trasa som var ännu grusigare än grushögen?

Att vara dåligt men svinbilligt, enkelt och lättillgängligt kan också vara en kvalitet.

Problemet blir bara när en sådan produkt hamnar utanför sitt tänkta område, till exempel i Europa, där kolvarna kostar 600:-/st och mekanikern ska ha 2000:-/timmen och har första lediga tid i januari....
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
En jorden runt hoj ska ha 18 tums bakhjul, däck går att få tag på på alla kontinenter. 17 tum är standard nästan bara i Europa. Honda crf är därför ett klokt val.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En jorden runt hoj ska ha 18 tums bakhjul, däck går att få tag på på alla kontinenter. 17 tum är standard nästan bara i Europa. Honda crf är därför ett klokt val.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Ja, det var väl ett av kraven Kliande stövel hade efter att ha släpat på reservdäck på sin Enfield
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Reskamrat, packning och definitivt kardan:

Yamaha XTZ1200 Super Tenere.

Den hade jag valt, jag tror att det nog är den bästa hojen som tillverkas idag, tillsammans med FJR1300.
Fast den har väl dött euro-avgas-döden eller det finns andra länder i Europa som tar in den?
Finns att köpa ny i Australien men de har nog inte samma avgaskrav som oss
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast den har väl dött euro-avgas-döden eller det finns andra länder i Europa som tar in den?
Finns att köpa ny i Australien men de har nog inte samma avgaskrav som oss

Och dom stora äventyrshojarna finns det inte heller däck till överallt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle nog säga att det finns däck över hela världen till de stora äventyrshojarna med 19/17”. Detta eftersom hojarna är extremt vanliga på alla kontinenter utom Antarktis.

Skall man åka ”jorden runt” kommer man ändå inte att besöka alla gudsförgätna hålor utan någon gång i veckan kommer man sannolikt passera en stad där det finns en seriös däckhandlare…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skulle nog säga att det finns däck över hela världen till de stora äventyrshojarna med 19/17”. Detta eftersom hojarna är extremt vanliga på alla kontinenter utom Antarktis.

Skall man åka ”jorden runt” kommer man ändå inte att besöka alla gudsförgätna hålor utan någon gång i veckan kommer man sannolikt passera en stad där det finns en seriös däckhandlare…
Jag har varit runt i världen mycket och ofta. Har tyvärr missat alla stora adventurehojar i Asien, Afrika och Sydamerika. Men de kontinenterna är ju bara en liten del av jordklotet om man jämför med Europa, Nordamerika och Oceanien. Du har säkert rätt som vanligt. Har du hunnit rekommendera TS en elhoj? Eller rekommenderar du det du själv äger, dvs en stor adventurehoj? En Tesla kan nog passa också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Till och med Kliande Stövlar's Honda trehundra var ju nästan för stor för att hitta däck till i sydamerika, till slut hittade hon något värdelöst landsvägsdäck som hon hatade varenda gång det blev grusväg med lerpölar...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast, en vanlig endurhoj går ju att köra på 99% av alla underlag där TW'n går att köra också.

Dessutom blir det lättare att hitta nya däck till en vanlig Enduro.
Då saknas ju 1%, och det är den jag vill åt, eller i alla fall inte vill tveka inför.
Däck är inget problem,. så jag står fast vid mitt val :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då saknas ju 1%, och det är den jag vill åt, eller i alla fall inte vill tveka inför.
Däck är inget problem,. så jag står fast vid mitt val :)

Haha, gör du det, jag tror du är färgad av att äga en...

Jag såg en till salu på blocket för en vecka sedan, du kanske ska utöka stallet?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top