Vilken hoj passar bäst för världen runt idag?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har för mig att alla BMW bil-dealers kan fixa delar till deras hojar också på några dagar.
(Kan ha fel.)
Så en GS850adv skulle nog bli mitt val.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Troligen är väl gamla BMW /7 R75-100 de som kört på flest ställen och de hade nog inte varit ett dåligt val än idag. Om man nu hittar en oscrambladcafebobberfierat exemplar.

Robust, enkel, hög kvalitet. Lång fjädringsväg, medföljande verktygssats plockar isär och ihop hela hojen inkl däcksbyte.

Ride on
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min gamla tenere är gränsfall lite för risig, men nu efter en genomgång, så skulle jag nog bra kunna köra på den egentligen.

Det är mycket som den inte är bra på egentligen, men som arbetshäst är det egentligen vad som behövs.
Verktyg med och mycket najtråd bara.

Delar kanske inte finns överallt, men de facto så finns ett postkontor dit internet levererar i princip i hela världen.
 

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Det är inte den bästa hojen för en jordenruntresa, det är tveksamt om det ens är en hoj... Men det är absolut inte en bil iallafall.

En återkommande dröm är att köpa en Bajaj RE i Indien och köra hem. Stupar på att Pakistan känns lite risky i vissa delar och alternativet genom Kina betyder att man måste ha en guide med sig.

Så även om jag vet att jag förlorar så röstar jag på Bajaj RE som bästa jordenrunthojen!??
Bajaj.png
Autocorrect vill byta ut Bajaj mot bajskorv, man kanske ska se det som en indikation på hur klok min idé är...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte den bästa hojen för en jordenruntresa, det är tveksamt om det ens är en hoj... Men det är absolut inte en bil iallafall.

En återkommande dröm är att köpa en Bajaj RE i Indien och köra hem. Stupar på att Pakistan känns lite risky i vissa delar och alternativet genom Kina betyder att man måste ha en guide med sig.

Så även om jag vet att jag förlorar så röstar jag på Bajaj RE som bästa jordenrunthojen!??

Autocorrect vill byta ut Bajaj mot bajskorv, man kanske ska se det som en indikation på hur klok min idé är...

Jag har sett en sån som var "husbils-byggd" (nåja, dom hade klämt in en brits och ett spritkök) så du kan ju spara in på hotellnätter också...

Men jag tror du ska provköra en en heldag innan du slår till, jag tror det kan vara en sån där grej som är kul i 10minuter, man kan köra den en timme av envishet, men sen inser man att det inte är så jäkla roligt i längden.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Precis ALLT på den var av undermålig kvalitet och gick sönder hela tiden, men det var inget problem för när kolven behövde bytas så kostade den motsvarande 60kr, och då fick man hjälp med att byta den ute på gatan också.

Förvisso slängde "mekanikern" allt han tog loss i en grushög, och delarna som sedan skulle återmonteras torkades hjälpligt av med en trasa som var ännu grusigare än grushögen?
Alltså, denna del. Var precis ute och cyklade en sväng och nu skrattar jag så jag hostar upp lungorna :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså, denna del. Var precis ute och cyklade en sväng och nu skrattar jag så jag hostar upp lungorna :D

Jag kan starkt rekomendera alla filmer på tillverkning av saker från Indien/Pakistan där dom sitter i en grushög på golvet och hackar ut runda plåtar med huggmejsel för att tillverka cementblandare....

Det finns en bra film på kolvtillverkning där man om man pausar på rätt ställe ser att det sitter kvar en sten i kolven från gjutningen, men dom har ändå svarvat till kolven och ställt den bland dom färdiga.

En annan där dom tillverkar bromstrummor så är det håligheter i gjutgodset som kommer fram när dom svarvar, men den kasseras inte heller...
 

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Mitt i skogen
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Men jag tror du ska provköra en en heldag innan du slår till, jag tror det kan vara en sån där grej som är kul i 10minuter, man kan köra den en timme av envishet, men sen inser man att det inte är så jäkla roligt i längden.
Nu tycker jag att du inte ska dra in verklighet och logik i min drömresa!
Det pajar ju liksom hela idén!

Men du måste ju hålla med om att det är en bra dröm!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju det där med att hitta i en sådan i så bra skick att den är redo att åka jorden runt. Serviceintervallen på äldre hojar är också betydligt tightare än på en modern hoj. Jag tror inte inte riktigt på tanken att en äldre enklare hoj nödvändigtvis är det mest driftsäkra även om den är i perfekt skick.
Efter att ha kört XT600E som budhoj så kan jag bara säga att serviceintervallen inte går att jämföra med en modern prestandahögcompshoy. Efter ett par tiotusendetals mil börjar XT600E läcka motorolja någonstans bak till vänster i motorn vilket smörjer drivpaketet och så långe man fyller på med ny olja så är det bara å åk.

Hojen jag körde hade 34k på mätaren men en polares låg på 56k.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Den du har...allt annat är en ursäkt brukar det heta och det stämmer nog. Min kompis körde 100mil på 4 dagar på en vespa GTS 300 i förra veckan...mycket mer än många gubbar på GS kör under en livstid....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top