Vilken hoj har gett just dig mest körglädje?

Min Honda CBR600FS 2002 (F4i)

Det var inte min första hoj, för jag började på en Kawasaki er6-f, men jag gillade aldrig ljudet och tyckte den hade något för lite effekt.
Hondan löste allt det där, lite mer effekt och ett så mycket härligare ljud. Sedan dess har jag kört 2500 mil med den.

Något annat som jag tror knutit mig till hojen är många garagetimmar, mycket småfix och experimenterande. Till slut vet man precis vad det är som man har, det gör något för upplevelsen med tycker jag.

Trots att jag köpte mig en S1000RR kunde jag inte släppa Hondan och går regelbundet tillbaka och kör med den. Det är inte den bästa hojen, men den känns rätt för mig.
 
När jag bytt in min rasade Honda 450 mot en Honda 750 -73
Känslan nar man svängde ut på stora vägen glöms inte:)
Idag är Hondan en trött sak, annat 1973!
Kul att många har sina bästa hojminnen på äldre och mindre hojar, flera tidigare i tråden har nämnt Zündapp 100/125cc och encylindriga 500cc. Förmodligen kan man ha lika kul på en 15hk 125a som på en 150 hästars 1000cc.
 
Provkörning hos Sulas i Strängnäs i maj 2019 så testade jag en Husqvarna Vitpilen 701. Riktigt rolig och busig enligt mig. Skulle dock aldrig köpa en då jag har en hoj för att åka på långresor.
 
SV650S -00.
Skulle köpt Öhlins-fjädring till den i stället för en ny hoj för 95 papp. Hade man på nåt sätt kunnat stoppa i 50 kusar till hade det inte skadat heller men strikt taget inte nödvändigt.
 
När läraren på körskolan sa ”Du kan köra tillbaka själv till körskolan så kommer jag sen” efter klarad uppkörning. En surCB har aldrig varit så körglad. :)

Jag körde också upp på en CB125, fick dock inte köra tillbaka den efter avklarad uppkörning. Men känslan att för första gången få köra utan övningsskylt, det är ett minne jag tror alla kan skriva under på är bland det bästa hojminne man har! :kär
 
Min Kawazaki ZX7R, en otroligt skön hoj, stabil och bra fjädring. den fick mig att bli banräv som Macke sa.
 
Handen på hjärtat så är det nog min gamla z1000 från -82. Uppgraderade A1 till A med den för dryga 10år sedan och den hänger med än.
Det är en fantastisk hoj på alla möjliga sätt, betydligt snabbare än man tror, betydligt sämre bromsar än vad man kan tänka sig och en smått religiös upplevelse då det svänger ordentligt(alltså, man överväger om det är dags att börja tillbedja valfri gudomlighet för att man ska komma till vägs ände med hjulen neråt)
Och just ja, sitthöjd som cross dessutom!
Kommer aldrig sälja den :tummenupp
 
Den hoj som har gett, och fortsätter att ge mig, mest körglädje, är Honda RC30. Det är absolut inte den starkaste hojen och inte heller den mest snabbsvängda med dagens mått mätt. Men, den var klart duglig på banorna för 30 år sedan. En myt på IoM. Den har en fantastisk design och ett motorljud som ger en gåshud. Första gången jag provkörde en 1993 var magiskt. Körställningen är extremt sportig, motorn svarar direkt på gasen, och den styr precis dit du vill (även om lite mer kraft måste användas) och den håller spåret i kurvor, även över ojämnheter. Den inger ett enormt förtroende. Den får dig att känna dig speciell när du kör den. Och den fortsätter att ge mig ett lyckligt leende, alla dessa år senare, när jag plockar ut den för en tur!
 
Jag ser att det är flera som liksom jag varit ägare till Zündapp KS 125 från 70-talet. Man undrar vart alla dessa tagit vägen, de är i princip omöjliga att få tag och om de finns betingar de fantasisummor.
 
Min Yamaha TT600R och min gamla XT660. Inte för att det är dom bästa hojarna, utan för att dom gett mig flest roliga mil hittills.
 
Med reservation för att jag aldrig kört sporthoj och nog inte mer än något tiotal hojar totalt så är nog min gamla fina moppe jag hade vid 15 års ålder, en Puch Dakota, den som gjort störst avtryck, där och då var det ju skitkul :)

Av riktiga hojar definitivt min nuvarande R1200GSA, inte den roligaste hojen, men den jag tveklöst haft mest roligt med, en hel del riktigt fina körupplevelser. Men det börjar bli dags att byta efter mer än 10000 körda mil.

Tråkigaste är antagligen en BMW F750GS.

Får väl se vad det blir nästa gång, kanske en Multistrada. Blir lite begränsad i urval när man gillar att köra mycket och länge, är 193cm, 120kg och har dålig rygg, behöver ju vara hyfsat bekvämt.
 
Ja, största gamechangern var, i vart fall, då jag fick låna en bekants NSU Sportmax (utan mongo-kåpor) nångång andra halvan av nittiotalet. Den var, så här i efterhand, kanske inte störst, bäst, vackrast eller ens fräckast, men javlar vad den skakande om massa bråte i hjärnan och med det vartenda uns av ev förstånd...

Och på den vägen är det...
 

Bifogat

  • 800px-NSU_Sportmax.jpg
    800px-NSU_Sportmax.jpg
    172.6 KB · Visningar: 41
KTM 525 år absolut roligaste hojen.. till motorn gick i bitar:död

Ja. EXC450 med motardkittet på är urmysig!
Finns det något på detta koncept som håller för pendlaråka?
XR650R står på bevakningslistan men vill egentligen helst ha basen i en endurohoj

En z50 monkeybike på 80-talet minns jag också med en sällsam frid men det är nog bara nostalgi egentligen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top