Vilken framgaffel passar till zx9r -00?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tjena
Som rubriken lyder, någon som vet vilka framgafflar som passar till en zx9r?
passar zx9r 98-99? zx6r 98-99? zx9r 02-03?
Finns ju inte överdrivet mycket på begagnatmarknaden så kan man ta från en annan hoj skulle sökandet underlätta lite.

98-99 gaffelen er identiske på mål.
00-01 gaffelen er ca 25mm kortere enn 98-99 och har hårdare fjader men er ellers identisk. Du kan altså bruke 98-99 på 00-01 men IKKE andre veien ( dvs du kan det men da blir den veldig lav forran )
02-03 har annen innfesting til bromsoken så da må du bytte de også.

Okej tack för svar!
Hur det med gaffel från zx6r är det samma som zx9r ? ( läste det enligt en annons men jag undrar om det verkligen stämmer)

Tja, varför vill du byta gaffel? Om du ändå byter så smäll dit en USD gaffel från en R1 som Li_G här på forumet gjorde..;)

Tja, varför vill du byta gaffel? Om du ändå byter så smäll dit en USD gaffel från en R1 som Li_G här på forumet gjorde..;)

Hehe .. nja det brukar ju inte vara att "bara" då ska man väl byta hjul,bromsar och allt annat också.

Har problem med ett ben som vägrar hålla tätt trotts att jag packade om det i vintras. Höll 15mil nu läcker de igen. Samt kompskruven i botten är trasig och inte går att röra, verkar dock inte finnas som reservdel på kawasaki ?
Ett par beggade ben är inte så dyrt om man hittar nått fräscht som passar.

Hehe .. nja det brukar ju inte vara att "bara" då ska man väl byta hjul,bromsar och allt annat också.

Har problem med ett ben som vägrar hålla tätt trotts att jag packade om det i vintras. Höll 15mil nu läcker de igen. Samt kompskruven i botten är trasig och inte går att röra, verkar dock inte finnas som reservdel på kawasaki ?
Ett par beggade ben är inte så dyrt om man hittar nått fräscht som passar.

Köp en beggad gaffel på Ebay.
gav 1800.

Säljs oftast även styckben med.

Ingen som vet om zx6 har samma gaffel som zx9 ?

Humm, bra länk! men jag hittar inte min årsmodell? =)

46 Kawasaki ZX-600G1-G2 (98-99)
46 Kawasaki ZX-600J1-J3 “Ninja (ZX-6R)” (00-03)
46 Kawasaki ZX-900C2 “Ninja (ZX-9R)” (99)
46 Kawasaki ZX-900F1-F2 “Ninja (ZX-9R)” (02-03)

Frågan är hurvida jag kan ta zx6r 98-99 till zx9r -00 .

Har letat lite på ebay, men tycker mig inte göra nå fynd, dyrt med frakt och många skickar från usa och de blir dyr tull och moms. Från UK hade ju varit att föredra.

Humm, bra länk! men jag hittar inte min årsmodell? =)

46 Kawasaki ZX-600G1-G2 (98-99)
46 Kawasaki ZX-600J1-J3 “Ninja (ZX-6R)” (00-03)
46 Kawasaki ZX-900C2 “Ninja (ZX-9R)” (99)
46 Kawasaki ZX-900F1-F2 “Ninja (ZX-9R)” (02-03)

Frågan är hurvida jag kan ta zx6r 98-99 till zx9r -00 .

Har letat lite på ebay, men tycker mig inte göra nå fynd, dyrt med frakt och många skickar från usa och de blir dyr tull och moms. Från UK hade ju varit att föredra.

http://www.cornwallkawasaki.co.uk/shop/shop.php?cmd=listmanufacturers

Jämför artikelnr på denna sidan mellan de olika hojarna.
Stämmer det inte så kan det vara någon liten skruv som skiljer eller hela benet.

Enklast är att hitta en standard.

Men hur mycket är du villig att lägga ut?

Lämna in gaffeln för renovering kostar väl typ 800kr / gaffel för nya packboxar osv + Garanti börjar det läcka så är det bara att gå dit igen :)

Lämna in gaffeln för renovering kostar väl typ 800kr / gaffel för nya packboxar osv + Garanti börjar det läcka så är det bara att gå dit igen :)

Problemet var väl att compresionsskruven har ärjat fast.
Vanligt fel på dessa gafflar och är nog svårt att fixa

Skruven är sönderdragen då jag försökte få ut den. Så den sitter.
Har nylegen bytt packboxar och gjort iordning gaffeln, ena benet håller tätt och bra men de andra som hade gått tomt har börjat läcka efter 15mil så jag tror den e körd, känns enklare att köpa ett beggat ben .

Jag har ett ben på ebay för 1500inkl frakt. Men de är usa så åker på tull o moms osv så landar väl på 2k? har frågat om han kan skriva ner priset vilket han kunde. Annars 2-3k för en komplett gaffel tycker jag e rimligt. Gärna billigare men de e ju det där med frakten

Jag har ett ben på ebay för 1500inkl frakt. Men de är usa så åker på tull o moms osv så landar väl på 2k? har frågat om han kan skriva ner priset vilket han kunde. Annars 2-3k för en komplett gaffel tycker jag e rimligt. Gärna billigare men de e ju det där med frakten

Ett gaffel ben kostar inte mycket i frakt från USA. Beställde koppling därifrån till supran för ett tag sen väger ju mycket mer än ett gaffelben tror jag betalade max 500kr i frakt kommer inte riktigt ihåg var 2 år sen, om beloppet överstiger 500kr så får du 25% skatt på det ( ibland verkar man slippa det ) + tullavgift Men räkna med att ifall gaffeln kostar 1500 så blir det max 2500 med frakt / tull /moms. Men be honom skriva ner beloppet till 50$~

Last edited:
Det blev ett gaffelben ifrån usa från ebay, 1400 inkl frakt och jag bad han skriva ner summan så hoppas på väldigt lite/ingen alls tull moms.
Tack alla för svar.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...