Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De blå reflekterar väl snarare blått ljus i större utsträckning än annat ljus? Dvs ögat borde utsättas för mindre blått ljus (om än marginellt)? Eller tänker jag fel?Blå linser vet jag inte om jag skulle våga ha. Blått ljus är väl dåligt för ögonen.
vilken färgad lins blockerar minst ljus? dvs vilken är bäst för kvällskörning?
1 - mörk rök
2 - iridium Blå
3 - iridiumguld
4 - regnbåge
5 - iridiumrod
Nja. UV är dåligt för ögonen.Bra svar. Jag kör mycket med ljusgult i grått väder. Det gör att allt blir lite ljusare. om det redan är ljust då. I skymning är det ungefär lika bra. När det blir mörkt är det sämre så blir det klara. Men det är lite kinkigt vilken gul det är. Får inte vara för ljus som det ibland är på de jag köpt. Vanlig "klargul" är känns bäst.
Kolla ögats känslighet för olika våglängder. Det är känsligast för gult ljus.
Har ett par Oakley Ruby Red polariserande också för cykling. De är ganska fascinerande. Fast inget för skymning.
Blå linser vet jag inte om jag skulle våga ha. Blått ljus är väl dåligt för ögonen.
Nja. Blå linser släpper igenom blått ljus. Därför ser allt lite blått ut. Det filtrerar bort mer av de andra våglängderna.De blå reflekterar väl snarare blått ljus i större utsträckning än annat ljus? Dvs ögat borde utsättas för mindre blått ljus (om än marginellt)? Eller tänker jag fel?
Photochromatiskt är vad du söker.
Har det på min hjälm, NXR2, vilket funkar utmärkt.
Blir inte 100% klart i mörker men fullt tillräckligt, även för mina gamla ögon med försämrat mörkerseende.
Fast det ser ju inte särskilt blått ut inifrån, mera som vanligt rökfärgat. Det är ju främst utifrån blå/spegel -effekten upplevs.Nja. Blå linser släpper igenom blått ljus. Därför ser allt lite blått ut. Det filtrerar bort mer av de andra våglängderna.
Fast det upplevs ju inte blått inifrån ens när man kör med visiret halvöppet. Det ser mera ut som rökfärgat. Det är utifrån det ser blått /spegel ut.Ögat är som känsligast för en våglängd omkring 450 nm. ( blått ljus, samma våglängd som månsken)
Kör man med blått ljus lurar man ögat att öppna sig mer, men du kommer även att släppa in mer skadligt ljus, -inte bra för ögat.
okej, det var som värst. Jag hade fått lära mig att man ser mänskliga hudtoner bäst (typ gult). Och trodde det var därför också som man (upplever att man..) ser bättre med gula glasögon. Men då var det inte såÖgat är som känsligast för en våglängd omkring 450 nm. ( blått ljus, samma våglängd som månsken)
Kör man med blått ljus lurar man ögat att öppna sig mer, men du kommer även att släppa in mer skadligt ljus, -inte bra för ögat.
AI Oraklet skrev:Gula glasögon gör inte världen "ljusare" i allmänhet, utan de ökar kontrasten och skärpan, särskilt i svagt ljus, genom att filtrera bort kortare, diffusa våglängder av blått ljus. Detta kan ge intrycket av en ljusare och klarare syn, eftersom det hjälper ögat att fokusera bättre och motverka att ljuset sprids, vilket ger en känsla av ökad ljusstyrka och förbättrad synprestanda i gråa eller dimmiga förhållanden.
Hur gula glasögon fungerar:
Filtrering av blått ljus:
Gula linser blockerar eller filtrerar bort blått ljus, som har kortare våglängder och sprids mer än längre våglängder.
Ökad kontrast:
Genom att minska det blå ljuset ökar de gula glasögonen kontrasten, vilket gör att detaljer framträder tydligare.
Förbättrad synskärpa:
Med ökad kontrast blir synen skarpare och klarare, vilket är särskilt användbart i situationer med svagt ljus.
Förbättrat djupseende:
Gula glasögon bidrar också till en förbättrad djupuppfattning.
Fördelar med gula glasögon:
Användning i svagt ljus: De är idealiska för aktiviteter som bilkörning i skymning eller gryning, vid dimma eller mulet väder, eftersom de förstärker kontrasterna.
Sport och yrken: Många idrottsutövare och yrkespersoner, som skyttar och poliser, använder gula glas för att förbättra sin syn i svåra ljusförhållanden.
Förbättrad komfort: De skapar en lugnare och mer bekväm visuell miljö för ögonen.
Sammanfattningsvis ger gula glasögon inte mer totalt ljus, utan gör det inkommande ljuset mer hanterbart för ögonen i svåra ljusförhållanden, vilket resulterar i en upplevd klarare och ljusare syn.
Men det brukar stå när man ska skaffa glasögon att man kan köpa till "Blåljusfilter" för att ta bort skadligt UV-ljus från digitala skärmar. T ex här:Nja. UV är dåligt för ögonen.
Däremot kan blått ljus påverka dygnsrytmen. Blått ljus signalerar till kroppen att man ska vara vaken. Frånvaro av blått ljus (som vid skymning där solljuset blir rödaktigt) signalerar att det är dags att sova. Så ur perspektivet att hålla sig vaken så är det en fördel med blått ljus.
Anledningen till att man har sådana inställningar som tar bort blått ljus från surfplattor och telefoner är för att om man aktiverar det så minskar det risken för att ditt surfande skall störa din sömn senare.
Bra där putte !Jag har gärna gula glas på vintern just för att få bättre kontraster i snön.
Trådstarten är bara hittapå och finns ordagrant på andra ställen. En digital wobbler. Men för all del, diskutera awayJaha ja... Det är visst lillördag idag.
Trådstarten är bara hittapå och finns ordagrant på andra ställen. En digital wobbler. Men för all del, diskutera away![]()
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |