Pendla med kardan

BMW K1200S/K1300S.
 
Jag har inte provat X men jag har kört nästan 4500 mil med min FD sedan 2014. Körställning är väl individuellt, mig passar den bra särskilt sedan jag ersatte originalsadeln med en Top Sellerie. DSG-lådan är trevlig men jag skulle gärna ha ett körprogram mellan drive och sport. Tillräckligt snabb med 173 hästkrafter, mysigt V4-ljud, drar drygt en halvliter milen, rätt billig försäkring och bra kvalitet, faktiskt inte minsta fel så långt.

I vardagen är dock min Mercedes mer bekväm och jag pendlar enbart med motorcykel dagar med bra väder, helst då jag har tid att ta en kul omväg hem.

Tack för det utförliga svaret! Synd att dem är ganska ovanliga, kommer definitivt kolla närmare på VFR 1200!
 
Moto Guzzi V85TT är kanske inte lika överförnuftigt.
Finns i McDonaldsfärger så man blir glad.

Tack för tipset! Jag har kollat lite på dem, inte provkört någon. Jag har dock rätt dåliga erfarenheter att köra luftkylt när det är straxt över 0 grader ute. Motorn vill "aldrig" bli varm då, iaf för mig! Eftersom jag pendlar 8 månader om året i ett land som har väder, är det alldeles för många dagar med en temperatur på morgonen under 5 grader.

Stämmer mina erfarenheter med era här? Är det jag som oroar mig om den stackars motorn i onödan?
 
Last edited:
Ja, men då borde du iaf provköra en för att bilda dig en uppfattning. Körde en R1200RS under en semestervecka på bergsvägar i Spanien för ett par år sedan och det var definitivt inte tråkigt om man säger så. Den rena nöjesfaktorn hos S1000R som jag kör hemma är förstås större, men RS har fint chassi och skäms inte för sig. Har tänkt tanken att komplettera med en RS för långresor och just pendling, men jag går fortfarande och hoppas på att BMW släpper en S1000RS, förmodligen förgäves.

Tack för svaret! Jag kommer definitivt provköra en. Min magkänsla säger att det här är nog en mycket vettig kandidat, ca 100 k för en R1200RS med väskor lite utrustning, full servad (dvs inte fulmeckad) och vrid som en jordbrukstraktor. Det är nog svårt att slå... Meeen jag vill ju inte haaaa eeeen BMW?
 
Kollat på Kawa GTR 1400? Potent tourer.

VFR 1200 kanske kan vara något, men faller möjligen på mindre väderskydd.
(Edit; Sen på den bollen...)

Adventurehojar är förstås ett plus vid tristare väglag. Man ska inte underskatta vad lite större och smalare däck med mönster gör för säkerheten.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Kollat på Kawa GTR 1400? Potent tourer.

VFR 1200 kanske kan vara något, men faller möjligen på mindre väderskydd.

Adventurehojar är förstås ett plus vid tristare väglag. Man ska inte underskatta vad lite större och smalare däck med mönster gör för säkerheten.

Kikat lite på GTR 1400. Släppt den lite för att de flesta recensioner jag har funnit tycks föredra FJR 1300 istället. GTR är med på listan, men relativt långt ned, tyvärr. Har du någon erfarenhet av den?

Tack för tipset! VFR 1200 har avhandlats tidigare i tråden, den är just nu på min short list av hojar jag skall försöka provköra så fort det blir vår.

Verkligen! Det är en av två anledningar att jag funderar så mycket på en Super Tenere, den andra är när man utforskar en ny väg som helt plötsligt blir till mils långgrus väg. Problemet för mig, tror jag, är att den kommer verkligen framstå som tråkig intill min KTM 890 Adventure R efter nått års pendlande...
 
Verkligen! Det är en av två anledningar att jag funderar så mycket på en Super Tenere, den andra är när man utforskar en ny väg som helt plötsligt blir till mils långgrus väg. Problemet för mig, tror jag, är att den kommer verkligen framstå som tråkig intill min KTM 890 Adventure R efter nått års pendlande...

Ja, det är en angenäm känsla att ha möjligheten. Men handen på hjärtat, hur ofta kommer det hända i praktiken?

Nu säger du själv att du kommer ha goda möjligheter för omvägar och avstickare, men hur länge till med tanke på det berömda livspusslet? Och hur länge dröjer det innan även de där (förmodat) mindre avstickarna blir till vardag?

Mina erfarenheter av hojpendling är att det ganska snabbt faller in i vardagslunken även det. Har man liksom kört varenda väg/traktorstig/avkrok inom tiomils radie är det plötsligt inte så mycket kvar att utforska inom närområdet längre.

Jag är övertygad om att alla inte riktigt delar samma bild och allt detta behöver naturligtvis inte heller inträffa i ditt fall. Men det kanske kan vara värt att tänka över det lite extra noga före du sitter där med två ganska likartade hojar när du nu faktiskt har chansen att köpa något helt annat.
 
Super Tenere verkar också vara en såndär hoj som på papperet är osexig som fan men som i verkligheten levererar 180% av utlovat. Ägarna är sjukt nöjda, hojarna går långt. Sällan till salu och då till förmån för en ny likadan trots att specen ser ifrånsprungen ut. Går aldrig sönder. Oerhört hög kvalitet på allt. Bekväm. Snål. Stark. Fin offroad. Bra balans. Osv osv osv.
Dessutom är den extremt prisvärd.

Typisk Yamaha när den är som bäst.




Jag fattar egentligen inte varför så många (inkl jag själv) kör BMW, som förvisso har magiskt bra egenskaper men inte alls är lika BRA.
 
Tack för tipset! Kommer försöka provköra en.

Varför är allt praktiskt osexigt som Donald Trump iförd ett raffset...

K1200 har haft lite issues med koppling och växellåda.

K1300 är en annan femma. Ännu ej överträffad i sin klass. Håller värdet otroligt bra och de exemplar som kommer ut säljs fort till löjliga priser.
Som en Hayabusa fast modern och tekniskt genomkonstruerad i chassi och elektronik.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Kikat lite på GTR 1400. Släppt den lite för att de flesta recensioner jag har funnit tycks föredra FJR 1300 istället. GTR är med på listan, men relativt långt ned, tyvärr. Har du någon erfarenhet av den?

Tack för tipset! VFR 1200 har avhandlats tidigare i tråden, den är just nu på min short list av hojar jag skall försöka provköra så fort det blir vår.

Verkligen! Det är en av två anledningar att jag funderar så mycket på en Super Tenere, den andra är när man utforskar en ny väg som helt plötsligt blir till mils långgrus väg. Problemet för mig, tror jag, är att den kommer verkligen framstå som tråkig intill min KTM 890 Adventure R efter nått års pendlande...

Ingen erfarenhet av den mer än att en garagegranne hade en och var nöjd. Körde gärna helgtripper till "ringen". Antingen med den eller Porschen.

BMW. Jag var sugen på en K1300R men inte efter att ha provat. Telelevern dödar effektivt allt annat som är bra. Har du testat? Jag kan inte förlika mig med att köra omkring i total avsaknad av kommunikation från framhjulet. Känns...sterilt, stympat. Då har jag senare ändå ägt 2 R1200R, den ena med bilhjulupphängning fram.

Flera bekanta har gått över till FJR och är huvudsakligen nöjda. Kan vara utslag av ålder. Mest klagas det på turbulens och brist på markfrigång när det svänger.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Tack för det utförliga svaret! Synd att dem är ganska ovanliga, kommer definitivt kolla närmare på VFR 1200!
Nypriset var ganska högt* så de är inte särskilt vanliga men jag hittade trots att det är vinter snabbt fyra stycken VFR1200F till salu i prislägen från 76 till 110, dock ingen med DSG-låda. Gissningsvis kommer det ut fler när det börjar bli vår.

* Listpriset vid lansering 2010 var 180 och då ingick inte dubbelkopplingslådan, värmehandtag, centralstöd eller väskor.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Tack för tipset! Jag har kollat lite på dem, inte provkört någon. Jag har dock rätt dåliga erfarenheter att köra luftkylt när det är straxt över 0 grader ute. Motorn vill "aldrig" bli varm då, iaf för mig! Eftersom jag pendlar 8 månader om året i ett land som har väder, är det alldeles för många dagar med en temperatur på morgonen under 5 grader.

Stämmer mina erfarenheter med era här? Är det jag som oroar mig om den stackars motorn i onödan?
Har ingen smallblock, men en gammal V11. Kört den ner mot nollan ett antal gånger utan att märka nå problem.

Förutom V85 finns ju också storblockaren Stelvio och de lite äldre Breva (notera att 750/1100 är helt olika cyklar, namnet till trots).
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Tack för tipset! Jag har kollat lite på dem, inte provkört någon. Jag har dock rätt dåliga erfarenheter att köra luftkylt när det är straxt över 0 grader ute. Motorn vill "aldrig" bli varm då, iaf för mig! Eftersom jag pendlar 8 månader om året i ett land som har väder, är det alldeles för många dagar med en temperatur på morgonen under 5 grader.

Stämmer mina erfarenheter med era här? Är det jag som oroar mig om den stackars motorn i onödan?
Jag kör luftkylt på min vinterhoj. Behöver köra nästan en mil innan den är uppe i driftstemp när det är minusgrader. Funkar bra.

På min vinterhoj var kravspecen billig skithoj. Hade inte kört luftkylt annars. Enda fördelarna med luftkylt är att man slipper byta kylarvätska var tredje år och att man måste tömma systemet om man ska riva motorn, vilket jag aldrig behövt ändå. Vikten brukar bli något lägre.

Vätskekylt får upp tempen snabbare och risken för överhettning är minimal. Det finns en anledning till att nästan alla kör vätskekylt. Det är bättre. Man kan ha betydligt tightare spel i motorn då driftstempen är mycket stabilare.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Helt klart 1200 Tenere eller FJR 1300 och då gärna AE modell eller ES med halvautomat. Ska vara riktigt grym för pendling! Hört att många övergått från just GS till 1200 Tenere och stannat kvar på den modellen. Den gör vad du begär från den fast med japansk kvalité. Inga onödiga tekniska prytlar som du inte ens använder och låg driftkostnad. Det beror på vad du själv tycker. Jag har en FZ1 och en FJR1300. Kanske en Tenere kommer göra de sällskap i framtiden...
 
Med risk för att vara oerhört tråkig och förutsägbar så är jag ändå nödd och tvungen att påpeka att sannolikt så är det en R1250GSA som kommer funka bäst i praktiken som en pålitlig och praktisk alltiallo pendlarhoj, särskilt om man är en färdigvuxen karl.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Ja, det är en angenäm känsla att ha möjligheten. Men handen på hjärtat, hur ofta kommer det hända i praktiken?

Nu säger du själv att du kommer ha goda möjligheter för omvägar och avstickare, men hur länge till med tanke på det berömda livspusslet? Och hur länge dröjer det innan även de där (förmodat) mindre avstickarna blir till vardag?

Mina erfarenheter av hojpendling är att det ganska snabbt faller in i vardagslunken även det. Har man liksom kört varenda väg/traktorstig/avkrok inom tiomils radie är det plötsligt inte så mycket kvar att utforska inom närområdet längre.

Jag är övertygad om att alla inte riktigt delar samma bild och allt detta behöver naturligtvis inte heller inträffa i ditt fall. Men det kanske kan vara värt att tänka över det lite extra noga före du sitter där med två ganska likartade hojar när du nu faktiskt har chansen att köpa något helt annat.

Jag pendlar så idag. Jag jobbar med utveckling, förhandling och utbildning. Mår jag dåligt måste jag kompensera med fler arbetade timmar (då jag har oreglerad arbetstids), så jag kostar på mig en omväg hem, nästan, varje dag (jag står över när solen har gått ner och regnet öser ner.

Vi är alla olika. Jag har ett fantastiskt jobb, men för att kunna utföra det måste jag ta hand om mig själv. Dagliga hojturer har blivit en viktig del i min vardag. Därför behöver jag en hoj där kedjeskötsel inte blir ett måste i vardagen, som jag har nu.
 
Jag pendlar så idag. Jag jobbar med utveckling, förhandling och utbildning. Mår jag dåligt måste jag kompensera med fler arbetade timmar (då jag har oreglerad arbetstids), så jag kostar på mig en omväg hem, nästan, varje dag (jag står över när solen har gått ner och regnet öser ner.

Vi är alla olika. Jag har ett fantastiskt jobb, men för att kunna utföra det måste jag ta hand om mig själv. Dagliga hojturer har blivit en viktig del i min vardag. Därför behöver jag en hoj där kedjeskötsel inte blir ett måste i vardagen, som jag har nu.
Jag tror att du, jag och de flesta andra lägger för mycket tid på kedjan. Jag har börjat bli lite bättre. Oftast smörjer och rengör man kedjan alldeles för ofta. Lite smörja var hundrade mil räcker gott och väl. Skit i att tvätta och hålla på. Byt kedja när kedjesträckaren säger till. Done.
 
  • Gilla
Reaktioner: PRS
Back
Top