L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Tillräckligt med effekt! Den var bra.!Skillnaden är att beteckna som ”fin”. Lite mer vrid, lite högre effekt men det fanns tillräckligt redan tidigare.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tillräckligt med effekt! Den var bra.!Skillnaden är att beteckna som ”fin”. Lite mer vrid, lite högre effekt men det fanns tillräckligt redan tidigare.
Jag har inte provat X men jag har kört nästan 4500 mil med min FD sedan 2014. Körställning är väl individuellt, mig passar den bra särskilt sedan jag ersatte originalsadeln med en Top Sellerie. DSG-lådan är trevlig men jag skulle gärna ha ett körprogram mellan drive och sport. Tillräckligt snabb med 173 hästkrafter, mysigt V4-ljud, drar drygt en halvliter milen, rätt billig försäkring och bra kvalitet, faktiskt inte minsta fel så långt.
I vardagen är dock min Mercedes mer bekväm och jag pendlar enbart med motorcykel dagar med bra väder, helst då jag har tid att ta en kul omväg hem.
Moto Guzzi V85TT är kanske inte lika överförnuftigt.
Finns i McDonaldsfärger så man blir glad.
Tack för tipset! Kommer försöka provköra en.BMW K1200S/K1300S.
Ja, men då borde du iaf provköra en för att bilda dig en uppfattning. Körde en R1200RS under en semestervecka på bergsvägar i Spanien för ett par år sedan och det var definitivt inte tråkigt om man säger så. Den rena nöjesfaktorn hos S1000R som jag kör hemma är förstås större, men RS har fint chassi och skäms inte för sig. Har tänkt tanken att komplettera med en RS för långresor och just pendling, men jag går fortfarande och hoppas på att BMW släpper en S1000RS, förmodligen förgäves.
Kollat på Kawa GTR 1400? Potent tourer.
VFR 1200 kanske kan vara något, men faller möjligen på mindre väderskydd.
Adventurehojar är förstås ett plus vid tristare väglag. Man ska inte underskatta vad lite större och smalare däck med mönster gör för säkerheten.
Undvik 1200cc, dåliga växellådor bland annat.Tack för tipset! Kommer försöka provköra en.
Varför är allt praktiskt osexigt som Donald Trump iförd ett raffset...
Verkligen! Det är en av två anledningar att jag funderar så mycket på en Super Tenere, den andra är när man utforskar en ny väg som helt plötsligt blir till mils långgrus väg. Problemet för mig, tror jag, är att den kommer verkligen framstå som tråkig intill min KTM 890 Adventure R efter nått års pendlande...
Tack för tipset! Kommer försöka provköra en.
Varför är allt praktiskt osexigt som Donald Trump iförd ett raffset...
Kikat lite på GTR 1400. Släppt den lite för att de flesta recensioner jag har funnit tycks föredra FJR 1300 istället. GTR är med på listan, men relativt långt ned, tyvärr. Har du någon erfarenhet av den?
Tack för tipset! VFR 1200 har avhandlats tidigare i tråden, den är just nu på min short list av hojar jag skall försöka provköra så fort det blir vår.
Verkligen! Det är en av två anledningar att jag funderar så mycket på en Super Tenere, den andra är när man utforskar en ny väg som helt plötsligt blir till mils långgrus väg. Problemet för mig, tror jag, är att den kommer verkligen framstå som tråkig intill min KTM 890 Adventure R efter nått års pendlande...
Nypriset var ganska högt* så de är inte särskilt vanliga men jag hittade trots att det är vinter snabbt fyra stycken VFR1200F till salu i prislägen från 76 till 110, dock ingen med DSG-låda. Gissningsvis kommer det ut fler när det börjar bli vår.Tack för det utförliga svaret! Synd att dem är ganska ovanliga, kommer definitivt kolla närmare på VFR 1200!
Har ingen smallblock, men en gammal V11. Kört den ner mot nollan ett antal gånger utan att märka nå problem.Tack för tipset! Jag har kollat lite på dem, inte provkört någon. Jag har dock rätt dåliga erfarenheter att köra luftkylt när det är straxt över 0 grader ute. Motorn vill "aldrig" bli varm då, iaf för mig! Eftersom jag pendlar 8 månader om året i ett land som har väder, är det alldeles för många dagar med en temperatur på morgonen under 5 grader.
Stämmer mina erfarenheter med era här? Är det jag som oroar mig om den stackars motorn i onödan?
Jag kör luftkylt på min vinterhoj. Behöver köra nästan en mil innan den är uppe i driftstemp när det är minusgrader. Funkar bra.Tack för tipset! Jag har kollat lite på dem, inte provkört någon. Jag har dock rätt dåliga erfarenheter att köra luftkylt när det är straxt över 0 grader ute. Motorn vill "aldrig" bli varm då, iaf för mig! Eftersom jag pendlar 8 månader om året i ett land som har väder, är det alldeles för många dagar med en temperatur på morgonen under 5 grader.
Stämmer mina erfarenheter med era här? Är det jag som oroar mig om den stackars motorn i onödan?
Ja, det är en angenäm känsla att ha möjligheten. Men handen på hjärtat, hur ofta kommer det hända i praktiken?
Nu säger du själv att du kommer ha goda möjligheter för omvägar och avstickare, men hur länge till med tanke på det berömda livspusslet? Och hur länge dröjer det innan även de där (förmodat) mindre avstickarna blir till vardag?
Mina erfarenheter av hojpendling är att det ganska snabbt faller in i vardagslunken även det. Har man liksom kört varenda väg/traktorstig/avkrok inom tiomils radie är det plötsligt inte så mycket kvar att utforska inom närområdet längre.
Jag är övertygad om att alla inte riktigt delar samma bild och allt detta behöver naturligtvis inte heller inträffa i ditt fall. Men det kanske kan vara värt att tänka över det lite extra noga före du sitter där med två ganska likartade hojar när du nu faktiskt har chansen att köpa något helt annat.
Jag tror att du, jag och de flesta andra lägger för mycket tid på kedjan. Jag har börjat bli lite bättre. Oftast smörjer och rengör man kedjan alldeles för ofta. Lite smörja var hundrade mil räcker gott och väl. Skit i att tvätta och hålla på. Byt kedja när kedjesträckaren säger till. Done.Jag pendlar så idag. Jag jobbar med utveckling, förhandling och utbildning. Mår jag dåligt måste jag kompensera med fler arbetade timmar (då jag har oreglerad arbetstids), så jag kostar på mig en omväg hem, nästan, varje dag (jag står över när solen har gått ner och regnet öser ner.
Vi är alla olika. Jag har ett fantastiskt jobb, men för att kunna utföra det måste jag ta hand om mig själv. Dagliga hojturer har blivit en viktig del i min vardag. Därför behöver jag en hoj där kedjeskötsel inte blir ett måste i vardagen, som jag har nu.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |