Vilken bil - kombi

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dax att byta Skoda pickisen mot en kombi. Bilen ska vara billig, både i inköp, drift och försäkring. Kommer åka mycket motorväg så den ska inte tokvarva vid 120-130. Dock inte tillräckligt ofta för att diesel ska löna sig. Bilen ska också vara relativt tyst. Hade tänkt hamna i prisklassen 15-25tkr. Gärna japanskt eller tyskt. (inte Ford, Opel, Volvo). Början till mitten av nittiotalet.

Bilar jag kikat på:
Audi 100
Passat
Mazda 626
Toyota Camry

mfl.
Vad bör jag kika på? Vad bör jag direkt hålla mig ifrån? Vilka kan man fixa saker själv på och vilka måste man lämna iväg?

Och har någon här på forumet något lämpligt att sälja eller kanske byta så kan ju det även vara en idé. (Skodan är jag andra ägare på första under 60 år, gått straxt över 7000mil, givetvis skattad och besiktad. Fick beröm av killen på bilprovningen om hur rostfri den var, dock finns klassiska rosten bak i ytterdelen på hjulhuset i flaket. SoV-däck, lucka över flaket. CD. (är inte en säljtråd, tolkas den så så deleta sista stycket om skodan).

En sån hade min kära mor. Hon ringde mig en dag å sa att bilen hade stannat å att det droppade olja om den. Snäll pajk som ja e så satte ja mig i bilen å åkte å tittade på den. Stort hål i blocket å diverse delar på marken i en oljepöl :D

Jag: Vad i helvete har du gjort?

Mor: "Ja det var nån röd lampa som började lysa. Men jag hade bara några mil kvar hem så ja tyckte det var onödigt att stanna. Tror du att det är dyrt att laga?" :huvet

Sorry för OT!!

Av bilarna du rabblat upp/ Japanskt i början av 90 talet rostar , bra motorer
Audi har komfort men se upp med kamrem om den ska bytas är dyrt, helst v6-an!
2.3 rak femma är ju helt suverän går kanonlångt , har själv en 32 000 milare - 91 c4 som känns helt underbar o köra,rosten är lätträknad,faktiskt besinsnål ca 07 landsväg:)

Måste hålla med om audi faktiskt! Fina bilar, med bra komfort.

Annars är väl honda 'evighetsbilar'. Väldigt fina motorer har jag för mig...

Audi så klart.
Men jag skulle titta på A4, den känns snäppet modernare än 100.
Kamremsbytet är inte värre än på någon annan bil inte ens på V6:orna.
V6:an drar lite mer sås men är ändå ganska snål (0,9 blandat).
Oavsett vilken motor du väljer så knallar dom 35.000 mil utan bekymmer.
Jag har aldrig haft en Audi som gått mindre än 20.000 mil och dom har känts tajtare och mer komfortabla än många nyare bilar med 5.000mil på mätarn.

Och glöm inte att det just nu är köparens marknad, titta på bilar som kostar mer än du tänkt dig och skambjud på dom:tummenupp

passat= stora som faen inuti
vw hållbarhet. :tummenupp
1,8 ganska snål 2,0 lite mer men 120hk och gasar på bra i omkörningar
(utan och växla ner) ända upp till 150 minst :)

Lånar tråden:
Har någon något att säga om Skoda Octavia Kombi från -01 och framåt så är jag idel öra.
Jag skulle behöva byta ut gammelskrot volvon som gått 44000 mil mot något nyare och jag vill få så mycket bil som möjligt för pengarna. Octavia verkar ju vara otroligt prisvärda, billiga i drift och billiga att försäkra...

Så, någon kommentar?
Har funderingar på exemplar som typ detta eller gärna ännu billigare (något år äldre, några fler mil):
http://www.blocket.se/vi/19063786.htm?ca=11_s

Lånar tråden:
Har någon något att säga om Skoda Octavia Kombi från -01 och framåt så är jag idel öra.
Jag skulle behöva byta ut gammelskrot volvon som gått 44000 mil mot något nyare och jag vill få så mycket bil som möjligt för pengarna. Octavia verkar ju vara otroligt prisvärda, billiga i drift och billiga att försäkra...

Så, någon kommentar?
Har funderingar på exemplar som typ detta eller gärna ännu billigare (något år äldre, några fler mil):
http://www.blocket.se/vi/19063786.htm?ca=11_s

Har en octavia 1.8T-00 som rullat knappa 45000 mil. Servad hyfsat noggrant av tidigare ägare. Utvändigt har det väl varit en automattvätt var 5000 mil (på sin höjd)
De problem vi har haft under 3000 mil är en trasig tändfördelare, gasspjället behövde smörjas och motioneras och dåliga hjullager fram. Hjullagerna är standardfel vad jag vet.
Senaste besiktningen UA och rosten lyser med sin frånvaro fastän lacken är i halvdåligt skick (stenskott, kört emot e.t.c.).

Nu är detta en halvkombi men är klart nöjd med bilen. Så nöjd att det antagligen blir Octavia igen när denna lägger av. Fast räknar med 20000 mil till :rolleyes:

gammla 626:orna är i det närmastre odödliga. Fruktansvärt soppasnåla är de dock inte.

Subaru legacy är löjligt bra och otroligt fula.
Rostskyddet är inte sämre än på andra bilar.
Men:
De som köper en Subba väljer oftast märket för fyrhjulsdriften = Bor på landet = Mycket grusväg = Blästrat underrede.

Hittar man en i bra skick för rätt pris, så är de underbara.

I övrigt så anser jag att när man köper begagnat, så skall man leta efter standardbilar som ingen vill ha.

Vad ligger förbrukningen på? Blandad/Landsväg

Hur mycket skiljer det mellan 1.8T och 1.6?

Vi kör antagligen hyfsat snålt (dock ingen gubbakörning) både jag & min sambo. Vi brukar ligga på runt 0,8l/mil blandad körning och man kan komma ner till 0,65 om man snålkör på längre sträckor.

Har ingen uppfattning om hur mycket 1.6:an drar. Antagligen lite mindre på landsväg men betydligt mycket mindre i stadstrafik. Turbon gör att den drar en del om det är mycket start - stopp.

Tyst och hyffsat hållbar = Audi 100

Hållbar = Mazda 626

Stryk ådin och tjör på 626 i så fall. Angerlistan för min A4 växer på sig för var dag Jag har bilen. Någon stackare som vill köpa suraudi för 160 schmacarou?

Jag har aldrig haft en Audi som gått mindre än 20.000 mil och dom har känts tajtare och mer komfortabla än många nyare bilar med 5.000mil på mätarn.

Föga troligt. Min A4-05 har gått knappt 10k och är fan slut. Nu lade kolbanan till torkarna av också lagom till vintern:mad: för att inte brata om alla irriterande features man får med så som låsande dörrar vid färd man måste öppna med en knapp, dörrjävlar som inte håller sig öppna när man skall ut och som slår kaffet ur handen när man öppnar för att sätta sig i bilen på morgonen, distande pipljud när bilen rör sig mer än 0,000002 kmh om man inte har bältet på, hårdplastditaljer som känns Pontiac Le Mans -89 samt alla olika jäkla et-nr vilka medföljer att man endast kan köpa 2 eller kanske 3 hjuluppsättningar från blocket av alla 100-tals vw/audihjul på marknaden.

Boniers Lexikon: Audi= uppskrivet värde, scam, övervärderad, bakfyllefis.

Last edited:
ALLA andra bilar i kombiversioner utom just BMW M5 -08 touring är riktigt piss. Nu vet du så tjöp inget skit ;)

Föga troligt. Min A4-05 har gått knappt 10k och är fan slut. Nu lade kolbanan till torkarna av också lagom till vintern:mad: för att inte brata om alla irriterande features man får med så som låsande dörrar vid färd man måste öppna med en knapp, dörrjävlar som inte håller sig öppna när man skall ut och som slår kaffet ur handen när man öppnar för att sätta sig i bilen på morgonen, distande pipljud när bilen rör sig mer än 0,000002 kmh om man inte har bältet på, hårdplastditaljer som känns Pontiac Le Mans -89 samt alla olika jäkla et-nr vilka medföljer att man endast kan köpa 2 eller kanske 3 hjuluppsättningar från blocket av alla 100-tals vw/audihjul på marknaden.

Boniers Lexikon: Audi= uppskrivet värde, scam, övervärderad, bakfyllefis.

Varför köpte du en Audi från början? Det står inget bra om dem nånstans utom just försäljningsbroschyren, men i dem är en Trabant bra.

Last edited:
Äntligen en Audiägare som vågar säga som det är. :tungan

Nu är ju A4 -05 en helt annan bil byggd på en annan plattform än dom tidiga A4.
Och att döma av prisintervallet som angavs så lär han inte komma i närheten av en 05:a, jag skulle nog inte heller vilja köpa en av senare årsmodell.

Så är det med dom flesta bilmärken, köper man bilar som är 10-15 år gamla så är problemen välkända och lätta att undvika, mycket av det som var skottsäkra premiumbilar för 15 år sedan är idag som vilket annat rappel som helst, titta exempelvis på MB.

Nu är ju A4 -05 en helt annan bil byggd på en annan plattform än dom tidiga A4.
Och att döma av prisintervallet som angavs så lär han inte komma i närheten av en 05:a, jag skulle nog inte heller vilja köpa en av senare årsmodell.

Så är det med dom flesta bilmärken, köper man bilar som är 10-15 år gamla så är problemen välkända och lätta att undvika, mycket av det som var skottsäkra premiumbilar för 15 år sedan är idag som vilket annat rappel som helst, titta exempelvis på MB.

Egentligen så kan det vara en väldigt stor skillnad på olika exemplar på 10-15 år gamla bilar av samma märke o typ. Har man tur så är det bara att tanka o köra, har man otur så kan alla möjliga fel dyka upp.

Gamla, stora äldre bilar med en massa himla elektronik skulle jag personligen försöka hålla mig ifrån.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra