Vilken bil - kombi

Audi 100 med c4 karossen är en mkt välbyggd och bra bil. Dock håller de inte lika bra som japanarna.

Sambon har en Audi 100 (c4) 2,6 avant quattro som har sett sina bästa dagar.
Standardfelen efter 20000mil är:
Utslisna gångjärn i förardörren, dörren hänger ner sig och sliter i sin tur ut låskistan.
Topplckspackningarna är bytta.
Tryckslangen mellan servopump och styrsnäcka läcker i vid en skarv mitt uppe på motorn, hela motorn blir marinerad i olja och det luktar fan. Bara slangen går på 2500kr och ett byte på verkstad hammar på 8-10000 då det är ett rent helvete att komma åt i styrsnäcksänden.
Framvagnen blir glapp i åtskiliga leder.

Så vad som skulle va så jävla mycket bättre med en Audi än nåt annat har jag väldigt svårt att se.
Alla gammla bilar går sönder, jag tror det är bättre att rikta in sig på en typ av bil som passar och hitta ett fint exemplar och inte stirra sig blind på specifika modeller

Sambon har en Audi 100 (c4) 2,6 avant quattro som har sett sina bästa dagar.
Standardfelen efter 20000mil är:
Utslisna gångjärn i förardörren, dörren hänger ner sig och sliter i sin tur ut låskistan.
Topplckspackningarna är bytta.
Tryckslangen mellan servopump och styrsnäcka läcker i vid en skarv mitt uppe på motorn, hela motorn blir marinerad i olja och det luktar fan. Bara slangen går på 2500kr och ett byte på verkstad hammar på 8-10000 då det är ett rent helvete att komma åt i styrsnäcksänden.
Framvagnen blir glapp i åtskiliga leder.

Det visar ju att man ska ha lite tur samt kanske försöka hitta välskötta exemplar.
Min C4 2,6 körde jag från 22.000-35.000mil, bytte bakre bromsok, stötdämpare och någon enstaka styrled/spindelled.
Den gick fortfarande som en klocka när jag sålde den!

Passat kombi måste ju vara det bästa. Hade en 95:a förut som gått 42000 när jag sålde den, visserligen diesel men i alla fall. Otroligt bra framvagn jämfört med andra. Har en 9-5:a står på gården sista saaben jag nånsin kommer att köpa. Kan rekommendera 745/945 annars. Billiga att reparera om de nu skulle gå sönder. Och man KOMMER ÅT grejerna. Har köpt en sån (745) i ställe för 9-5:an...

Det visar ju att man ska ha lite tur samt kanske försöka hitta välskötta exemplar.
Min C4 2,6 körde jag från 22.000-35.000mil, bytte bakre bromsok, stötdämpare och någon enstaka styrled/spindelled.
Den gick fortfarande som en klocka när jag sålde den!

När det gäller Audi och 2,6 är jag lite fundersam på hållbarheten.
Jag vet om två stycken C4:or med 2,6 som oljepumpen har lagt av på. Den en rasade motorn på och den andra bilen som en kompis äger hann dom slå av motorn innan det hände något.
Ingen av bilarna hade gått över 20000mil när oljepumpen tackade för sig. Men annars är det inget större fel på dom.
Jo, köp inte en med sportchassi om du ska köra norrlandsvägar, om du nu inte tycker om att köra 70km/h. :D

:tummenupp Kamremsbyte på min förförra föra audi 2.8 .30 ventilers -98 skulle kosta 12000
på Bilmetro ,,jag böt till volvo glt - 97 istället, Vilken skrothög det var då.
har förstört parkeringsplatsen utanför garaget- liknar en oljeterminal,

styväxeln läckte som ett såll,fick fylla den var 3-e dag Nu ska jag tipsa om ett trick :) Köpte en tillsats
och hällde i oljeburken till servon,vips, så slutade det o läcka . nästan iaf,

:tummenupp Kamremsbyte på min förförra föra audi 2.8 .30 ventilers -98 skulle kosta 12000
på Bilmetro

Nu ska du inte skrämma killen, på min 2.8 (visserligen 12 vent. men det borde kvitta?) fick jag pröjsa runt 6000:- för, dock inte hos en märkesverkstad. Men tilläggas ska att man måste byta vattenpump, drivhjul och en massa annat mög, därför det kostar.

Men är nöjd med min audi, är den 4:e jag har. Skulle dock rekommendera den 5 cyl. varianten passar bra ihop med 100:an!

Ingen som funderat på golf variant. Har själv haft en 97:a som gick som en klocka. Bytte en tändspole en gång sen bara tanka och köra. Ångrar fortfarande att vi bytte till passat 02:a

Jag hatar volkswagen.
Allvarligt.
Hade en passat combi.
6 år gammal.
Reparerade för 25000 på ett halvår innan jag bytte in den.
Då var det reperationer kvar för sisådär 15ooo.
Otroligt kass bil.
Enda volkswagen jag kan tänka mig är en Golf (etta) S.
De var roliga!

Alla gammla bilar går sönder, jag tror det är bättre att rikta in sig på en typ av bil som passar och hitta ett fint exemplar och inte stirra sig blind på specifika modeller

Jepp, lite så jag också känner, men behöver ju veta kanske lite vilka bilar man skriver bort helt från listan och lite vilka vanliga fel som finns på intressanta bilar.

Har räknat bort audis större motorer, med 5an och nedåt är fortfarande intressant (audi 80 eller 100?).

Verkar som Mazda 626 är ett hett alternativ, synd att det finns så få kombis. Billiga i försäkring var de också. Hur är de att köra? Tysta? Soppasnåla? Hittade någon -98 för dryga 20 som verka ok.

Även slängt ett öga på Passaten, hade en -88 tidigare och det känns som samma bil tills -97. Lite kul med nytt är det alltid, men var en riktigt fin bil (kamremen gav dock upp utanför Nyköping, skönt letmeckad och på vägen 6h senare).

Mitsubishi Galant, något att ha? Såg att nya modellen som ser rätt ok ligger ok i pris.

Last edited:
Golf I Cab med original träratt och grön plyschinredning. Skönt retro att glida omkring i när kompisarna diskuterar polyetanbussningar och större turbo på V70n....

Finns nya att köpa.
Tror jag.
Byggs i Sydafrika.
Har till och med för mig att det importerades några stycken till Sverige.

Men jag tycker att S modellen var (nästan) lika skoj.
Såldes inte i Sverige vad jag vet.
Men:
En kompis morsa hade med sig en från Finland, där bilarna var (är?) dyrare, varför det finns en hel del snikvarianter.

Skillnaden mot LS och GLS var att det helt saknades utrustning.
Fanns det ljudisolering, så var den löjligt tunn.
Dörrsidorna var masonit tex.

Löjligt lätt och den otroligt rappa och varvvilliga 1500motorn.
Kändes som en fullblodsrallybil.

En kompis morsa hade med sig en från Finland, där bilarna var (är?) dyrare, varför det finns en hel del snikvarianter.
Skillnaden mot LS och GLS var att det helt saknades utrustning.
Fanns det ljudisolering, så var den löjligt tunn.
Dörrsidorna var masonit tex.
Löjligt lätt och den otroligt rappa och varvvilliga 1500motorn.
Kändes som en fullblodsrallybil.

Någon trodde de byggde en snikvariant men de byggde racingvarianten...

I dagens sportversioner slutar det alltid med att de väger mest i programmet nedtyngda av allt lull-lull. Det är så att man blir förr-bannad:gnissla

Galanten är ingen dum bil, päronen har en GTI 92:a som rullat 24.000mil.
Dom köpte den ny och förutom servicar så har jag bytt avgassystem, kylare, bromsok/skivor runtom, 2 styrleder, stötdämpare fram och ett rör till styrservot, thats it.
Inte en rostfläck och den går som en klocka 0.67 landsväg!

Men som sagts tidigare, leta efter välskötta ex, dom står inte mycket högre i pris än buskarna eftersom det alltid är dom billigaste bilarna som sätter gällande prisnivå.
Det är ju liksom svårt att begära 35.000kr för en bil när det finns gott om dom för 10.000kr

Har Audi 80 QUattro Avant 2.6. Skitnöjd, enda som drar ned betyget något är att den drar en del soppa, men en V6:a är det skön gång i... Köpte beggad i Tyskland. Bytte kamrem, vattenpump o spännrulle direkt. Har kört ca 10.000 mil sen dess, mätarställningen nu ca 20000. Bytt bromsskivor, bromsbelägg, ABS-enhet, bakhjulslager och en servomotor till värmepaketet, that's it på 5 år, inte så illa för en 13 år gammal bil! Och skitskön att köra, särskilt i snöstorm!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP