Vilken bil - kombi

Har Audi 80 QUattro Avant 2.6. Skitnöjd, enda som drar ned betyget något är att den drar en del soppa, men en V6:a är det skön gång i... Köpte beggad i Tyskland. Bytte kamrem, vattenpump o spännrulle direkt. Har kört ca 10.000 mil sen dess, mätarställningen nu ca 20000. Bytt bromsskivor, bromsbelägg, ABS-enhet, bakhjulslager och en servomotor till värmepaketet, that's it på 5 år, inte så illa för en 13 år gammal bil! Och skitskön att köra, särskilt i snöstorm!
I konkurens med:
[YOUTUBE-ID]Jfqw9Fktp-U[/YOUTUBE-ID]

Jag jobbar på mazda här i stan och kan bara hålla med om att Mazda 626 är odödlig. våra mekaniker klagar nästan på att bilarna är så bra, då de enbart gör service och byter slitagedelar.

om du nu skall kolla på en 626, var noga med att kolla handbromsen (bromsoken har en tendens att kärva ihop när ägaren lägger i växel istället för p-broms). samt att kamrem är bytt (9000 mil eller 6 års intervall).

lycka till!

det enda riktiga valet!
http://www.blocket.se/vi/19241637.htm?ca=11_s

0762093198.jpg

Finns ju en del att välja på..

Jag skulle välja en Toyota Camry alternativt en 626 kombi främst. Japanska bilars död är rosten, så se till att den inte är sönderrostad bara. Går säkert att hitta någon som är i hyfast skick om du är villig att leta.

BMW är ett alternativ, men det får bli 3-serie om du inte vill ha en riktig högmilare. E36 modellen har ju sjunkit som en sten på beg. marknaden. Finns några 318 och en 525 med under 16.000 mil på mätarn på blocket. Dessa är dock lite vanskligare på vintern. Speciellt e30 som inte har antisladd av någon form..

Man kan ju IOFS tänka sig en lastbilsreggad diesel.. Fast då är man inne i ett helt annat träsk.

Dessa är dock lite vanskligare på vintern.

:va Vad prattar dy om?!

Min 525:a går minsann som en pråm i snön. Kör om många framhjulsdrivna hackor som fastnar i backar osv, är inge vidare spår-känslig, inte sladdar det okontrollerat i kurvorna heller. Riktiga traktorer det där. :tummenupp

Men jag håller med om att japanare passar bättre i denna tråden. :)

:va Vad prattar dy om?!

Pratade alltså om 3-serie E30 kombina som jag såg på blocket. Jag ber om ursäkt om jag var något oklar.
:)

Och en äldre 5-serie är ju vanskligare på vintern än en Camry Touring.. Framkomligheten är ju en annan sak. Jag tror däremot att en framhjulsdriven är bättre på vintern än bakhjulsdrivet.
(För sakens skull skall jag väll tillägga att jag själv är BMW fanatiker och åker en E46 Touring.

Last edited:
Och en äldre 5-serie är ju vanskligare på vintern än en Camry Touring.. Framkomligheten är ju en annan sak. Jag tror däremot att en framhjulsdriven är bättre på vintern än bakhjulsdrivet.
(För sakens skull skall jag väll tillägga att jag själv är BMW fanatiker och åker en E46 Touring.

Tror det är mycket vanesak om framhjul är bättre än bak. Framkomligheten är ju riktigt bra iaf. Och som sagt, 5:an är ruggigt snäll med sladdandet. E30 kan jag inte uttala mig om. Men japansk framhjulslåda är ju som sagt både billigare att äga och pålitligare, och är nog mer vad trådskaparen frågar efter.

Först nu det verkligen blivit aktuellt att byta bil då skodan är såld.

Fortfarande inne på 626an (även hatchbacken kan vara intressant), men även börjat kika lite på Audin igen. Hur är 2.0 resp 2.3an? Sistnämnda är det vanligt att de hydrauliska ventillyftarna knackar lite om, men det ska ändå vara lugnt om det inte är enormt oljud.

Ingen som har ngt att sälja? Liten motor och drag är ett krav.

Är rätt vanligt att massa småfirmor har bilar till ok priser till salu. Hur är de att handla av? Är rätt skeptiskt till alla småfirmor och misstänker massa småfusk här och där. Någon som kan varifiera eller dementera?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...