Vilken bil för ca100-150k?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har lite beslutsångest vad för bruksbil man ska köpa, kör ca 2500mil per år Använder den dagligen kör en del långresor, använder den mycket till att frakta moppar på så drag eller flak är ett måste.
Vill inte ha en liten bil utan en packåsna som har bra omkörningsegenskaper och man åker bekvämt i och ska även vara snygg att titta på.
Köpa en bil nära den övre gränsen är ju att man har en ordentlig värdeminskning, dock klarar mig sig förhoppningsvis bättre från dyrare ras.
Bilen ska max ha gått 10 000mil, sen får man se hur ekonomiskt man tänker, men inte prio 1
De bilar som ligger på listan nu är.

SAAB 9-3/9-5 combi vector eller aero -02 -uppåt
Audi a4 avant 1.8T framhjulsdriven eller audi s4 -03 -
BMW 325 alt 525,540 eller m5 finns dock inte i touring
Dodge Ram 4dörrar
Mustang och montera på en dragkrog, dåligt med plats tyvärr.

Är öppen för andra förslag som skulle kunna fungera.

v70 awd/2.5t/t5
med inte så många år/mil på nacken lär du få för dom pengarna

/F

BMW 530i 01-03. Går riktigt snålt på långkörningar. Bra med pulver för att dra (231hk). Ett betydligt bättre val än 525an då båda har i princip samma förbrukning. En 3:a för liten invändigt (tycker jag). En 540 har grym motor men lite saftigare förbrukning. M5an är outstanding men blir ju lite andra pengar. Försök isf få tag i en från 01- för modellerna -00 kan dricka en del olja och så har det funnits problem med motorras på dem. Läs gärna mer på autopower.se

v70 awd/2.5t/t5
med inte så många år/mil på nacken lär du få för dom pengarna

/F
Volvo är bra bilar vill dock inte ha awd om det inte är en s4 eller dodge, men tyvärr är det som när man ligger med en trevlig tjej, hon är bra på det hon gör, men ändå vill man bara gå därifrån.

Åk runt till några bilhandlare, titta runt i deras begagnathallar. Plötsligt står bilen du inte visste att du ville ha bara där och väntar på dig.

Dock, eftersom alla i vanlig ordning här föreslår det de själva kör måsta jag ju nämna Alfa Romeo! :tummenupp

Åk runt till några bilhandlare, titta runt i deras begagnathallar. Plötsligt står bilen du inte visste att du ville ha bara där och väntar på dig.

Dock, eftersom alla i vanlig ordning här föreslår det de själva kör måsta jag ju nämna Alfa Romeo! :tummenupp
Har tyvärr kört allt som står på listan förutom dogde ram, men köper jag den vill jag väl antagligen sälja den efter 1månad för att jag inte kan parkera den normalt. Alfa har bara små bilar som jag tycker ser bra ut.

Ett betydligt bättre val än 525an då båda har i princip samma förbrukning. En 3:a för liten invändigt (tycker jag). En 540 har grym motor men lite saftigare förbrukning. M5an är outstanding men blir ju lite andra pengar. Försök isf få tag i en från 01- för modellerna -00 kan dricka en del olja och så har det funnits problem med motorras på dem. Läs gärna mer på autopower.se

Kan vara något med m-paket m5an är inte så jäkla dyr om man inte måste ha en bil på dagen.

Last edited:
Jag var i samma sits något år sedan. Köpte en BMW 525i Touring -03 med drag och M-sport paket.
Finns en hel del av dem för BMW hade nåt paketpris på dem då.

V70 är svenssonvalet, men det går ju 13 på ett dussin och så tråkig vill väl ingen vara.

EDIT: Om du kollar på BMW 5-serie så se till att få den fejsliftade inredningen som kom -02/-03. M-sport ratten som var innan är grisigt ful. Nedan nya vs. gamla.

Bifogat

• bmw1.jpg
    bmw1.jpg
    38.3 KB · Visningar: 83
  • bmw2.jpg
    bmw2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 78
Last edited:
Volvo är bra bilar vill dock inte ha awd om det inte är en s4 eller dodge, men tyvärr är det som när man ligger med en trevlig tjej, hon är bra på det hon gör, men ändå vill man bara gå därifrån.

awd´n på en v70 är haldex från 01,02 om jag inte minns fel, alltså samma som på audi tt,a3,s3
sen t5´an finns bara i fwd

visst är bmw´n en riktigt fin bil(har själv kört m5 E39), men hur kul är det med en e39´a när e60 har funnits i några år men då måste man förstås upp mot närmare 200k(och helst över)

/F

Kan vara något med m-paket m5an är inte så jäkla dyr om man inte måste ha en bil på dagen.

Dyraste med m5an är väl egentligen försäkring och service. Reservdelarna skiljer sig mellan 520-530 mot 535-m5. Bla så är framvagnen annorlunda upphängd. Eftersom det är mindre serier av de bilarna så är reservdelarna betydligt dyrare. Finns mindre eftermarknadsgrejer till bra priser.
Men m5 är grym. Riktigt överbrutal busbil med familjebilspotential. Skulle gärna åka om man hade råd.

M-paket är lätt att eftermontera (exteriört). Sitter inga sidokjolar så är ju bara stötfångarbyte. Det som gör mest är ju fronten och den finns till riktigt bra priser.

EDIT: Om du kollar på BMW 5-serie så se till att få den fejsliftade inredningen som kom -02/-03. M-sport ratten som var innan är grisigt ful. Nedan nya vs. gamla.

Visst är det så, samt att BMW icke sportstolar är totalt kassa, väldigt fin interiör i bmw.

Chrysler 300c ....
Har tyvärr hört att de ska vara riktigt opålitliga bilar.

Dyraste med m5an är väl egentligen försäkring och service. Reservdelarna skiljer sig mellan 520-530 mot 535-m5. Bla så är framvagnen annorlunda upphängd. Eftersom det är mindre serier av de bilarna så är reservdelarna betydligt dyrare. Finns mindre eftermarknadsgrejer till bra priser.
Men m5 är grym. Riktigt överbrutal busbil med familjebilspotential. Skulle gärna åka om man hade råd.

M-paket är lätt att eftermontera (exteriört). Sitter inga sidokjolar så är ju bara stötfångarbyte. Det som gör mest är ju fronten och den finns till riktigt bra priser.
Blir bra info det här, dock brukar eftermonterat glappa lite samt att man inte får det svarta taket som orginalutrustade har.

Last edited:
Visst är det så, samt att BMW icke sportstolar är totalt kassa, väldigt fin interiör i bmw.

Yepp!
Tar du BMW så köp en färdigkittad med m-sport. Det kostar några extra kronor men de har du tillbaka när du en dag säljer bilen.
Jag har alcantara och svarta innertaket. Riktigt fräsh inredning. Det är en mycket tyst bil också, får många kommentarer om det när folk åker med.

En nackdel är att försäkringen är lite dyr så kolla det innan.

Väger upp det hela med att köra en Land Rover Serie 3 ibland... d^_^b

Där har du en skoj bil med :tummenupp

En nackdel är att försäkringen är lite dyr så kolla det innan.

Väger upp det hela med att köra en Land Rover Serie 3 ibland... d^_^b

Där har du en skoj bil med :tummenupp

Tyvärr så gillar jag inte sådana bilar, tycker Range Rover Sport är riktigt tråkig.
Ända som egentligen talar emot BMW 5serie är att de börjar se lite gammla ut, men fortfarande riktigt snygga med m-paket.

Dodge RAM 2500. Dyr men sjukt bra bil. Tål vad som helst och har bra krut.
Blir man inte irriterad om man ska ha den som bruksbil?

Last edited:
Subaru, vanliga Legacy eller Outback. Underbar bil som ofta glöms bort i kombiträsket.

:nicka plus att du får känna på mina stora biceps muskler om du är försiktig.

för annars så spricker ballongerna?

Tycker väl annars som nämnts, att BMW E39 med m-kit är en bra bil. Kört en sådan ett gäng mil och de är riktigt trevliga. Farsgubben hade en sådan ett bra tag och tuffade drygt 26k mil. -00a så var den "gamla" modellen. Hade som andrabil ett tag, och den gick milsvida mycket skönare än 9-5 2.3 BioPower som gick som förstabil hemma.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT