vilken bensin i tanken

R1 danne skrev:
2098048 ja jag håller på med kortet och ja pappa den står i garaget o samlar damm och det kommer den att få göra en månad till tyvärr :(
Stå på dig! Min nuvarande hoj var också min första hoj :tummenupp Kör med skallen bara!!!!!!!!!!!
Men kör inte utan kort, kan få ÖDESDIGRA konsekvenser resten av ditt liv :brinnerup

Just......kör på 95, upplever att den bluddrar lite ibland på 98 :va

Last edited:
GixxerJensa skrev:
2095536 I det här fallet är det v-power som är hb, den innehåller mer "skit" i form av tillsatser än gammal hederlig 95.

Det finns 9756 trådar som tar upp det här, använd sökfunktionen.

Det är just det du kallar för "skit i form av tillsatser" som är ett av argumenten för denna soppa och som skall ge högre effekt på lång sikt genom att tvätta och hålla ventiler rena från avlagringar. Hur pass effektiv soppan är kan ju såklart inte jag veta men resonemanget stämmer. Sprutet på heta ventiler bygger avlagringar. (jag har kollat på ventiler som gått 500 mil och redan då syns tydliga avlagringar) Upp till 15% minskat VE kan det innebära (enligt MC Fuel Injection Handbook) Det innebär såklart lägre effekt och högre soppaförbrukning. Shell menar tydligen att de lyckats blanda till något som håller rent bättre. Jag tycker det låter högst trovärdigt (tills någon påvisat att det funkar dåligt).

Här beskrivs det lite bättre.

http://www.shell.com/home/Framework...ists/fuels/optimax/optimax_about_ga_1602.html

#Olsson# skrev:
2107591 Det är just det du kallar för "skit i form av tillsatser" som är ett av argumenten för denna soppa och som skall ge högre effekt på lång sikt genom att tvätta och hålla ventiler rena från avlagringar. Hur pass effektiv soppan är kan ju såklart inte jag veta men resonemanget stämmer. Sprutet på heta ventiler bygger avlagringar. (jag har kollat på ventiler som gått 500 mil och redan då syns tydliga avlagringar) Upp till 15% minskat VE kan det innebära (enligt MC Fuel Injection Handbook) Det innebär såklart lägre effekt och högre soppaförbrukning. Shell menar tydligen att de lyckats blanda till något som håller rent bättre. Jag tycker det låter högst trovärdigt (tills någon påvisat att det funkar dåligt).

http://www.shell.com/home/Framework...ists/fuels/optimax/optimax_about_ga_1602.html
Jag har aldrig lyckats se några avlagringar på insugningsventiler hos MC som har gått på vanlig soppa så jag ifrågasätter starkt att V-power skulle ge renare ventiler.....
Om man sen granskar databladet från shell blir man än mer undrande, jag hittar inga magiska ingridienser som skulle hålla ventilerna renare. Dessutom anger man inte ens lägre hartstal så jag har svårt att se att soppan skulle vara renare.

Jag har alltid tankat 98 men blivit ombedd att köra 95 ist för att den ska vara bättre :va

Förslagen på vad man ska tanka verkar vara lika många som det finns hojåkare, första tanken i år blev 98 då det tog imot att köra 95 :confused:

Nu en fråga om någon kan svara...

Köpte mig nyss en 850 tyrbo med ca 300+ kusar, va ska den köras på 95 med? Laddar ca 1,1 bar :confused:

Är komp förhållandet ändrat då det är chip, portade grenrör, 3" från turbon, öppet filter, större spridare osv, lr måste man göra ingrepp i motorn för att komp förhållandet ska ändras?

Tack på förhand även om de blev OT

Boris JR skrev:
2107628 Jag har aldrig lyckats se några avlagringar på insugningsventiler hos MC som har gått på vanlig soppa så jag ifrågasätter starkt att V-power skulle ge renare ventiler.....
Om man sen granskar databladet från shell blir man än mer undrande, jag hittar inga magiska ingridienser som skulle hålla ventilerna renare. Dessutom anger man inte ens lägre hartstal så jag har svårt att se att soppan skulle vara renare.

Jag kan inte ifrågasätta någonting, främst för att jag kan inte ett smack om soppa/tillsatser men det är väl kanske inga magiska ingridienser men mer av det har jag för mig. Jag har i alla fall massor med avlagringar på insug och problemet existerar (enligt literatur), kanske inte för alla. Kan det ha med sprutet att göra, alla sprutar väl inte direkt på talriken kanske?

(Sedan finns ju såklart andra lösningar(och kemikalier) än att välja dyr V-power.)

#Olsson# skrev:
2107591 Det är just det du kallar för "skit i form av tillsatser" som är ett av argumenten för denna soppa och som skall ge högre effekt på lång sikt genom att tvätta och hålla ventiler rena från avlagringar. Hur pass effektiv soppan är kan ju såklart inte jag veta men resonemanget stämmer. Sprutet på heta ventiler bygger avlagringar. (jag har kollat på ventiler som gått 500 mil och redan då syns tydliga avlagringar) Upp till 15% minskat VE kan det innebära (enligt MC Fuel Injection Handbook) Det innebär såklart lägre effekt och högre soppaförbrukning. Shell menar tydligen att de lyckats blanda till något som håller rent bättre. Jag tycker det låter högst trovärdigt (tills någon påvisat att det funkar dåligt).

Jag har aldrig lyckats se några avlagringar på insugningsventiler hos MC som har gått på vanlig soppa så jag ifrågasätter starkt att V-power skulle ge renare ventiler.....

Anderzzon skrev:
2107646...
Är komp förhållandet ändrat då det är chip, portade grenrör, 3" från turbon, öppet filter, större spridare osv, lr måste man göra ingrepp i motorn för att komp förhållandet ska ändras?
...
Ja, man måste göra ingrepp i motorn för att ändra kompförhållandet.

Boris JR skrev:
2107683
Om man sen granskar databladet från shell blir man än mer undrande, jag hittar inga magiska ingridienser som skulle hålla ventilerna renare.

Jag ringde OKQ8 och de säger att informationen i deras datablad är och motsvarar endast minimum som Kemikalieinspektionen kräver. Kan det vara så att Shell;s datablad gör detsamma. Utöver det som finns i databladet, finns en mängd tillsatser - bl a renande tillsatser för att hålla rent från avlagringar på ventiler. (f ö nämndes att även oktantalet påverkar i viss mån. Ju högre desto bättre)

På Shell;s USA-sida nämns att myndigheterna har lagkrav på innehåll av "detergents" men att V-power har 5x denna miniminivå. Jag tolkar det som att det är just det, enligt Shell - som gör V-power till da shit.

edit: Sedan ringde de upp och svarade på lite mera frågor bl a om de tyckte det var rimligt att V-power håller rent bättre än andra bränslen och han trodde definitivt att så var fallet samt att för "vanliga" svenska förhållanden med 99% cruisekörning med t ex "meddelbilen" så har det ingen större inverkan. Däremot vid hårdkörning och med högprestandafordon, med rik (koxande) luft bränsleblandning så bör det vara fördelaktigt.

"Aromater" - lär det vara som håller rent.

Last edited:
lindberg skrev:
2097541 håll dig till ämnet eller håll käften, vill han skaffa en r1 så gör han de även om du tycker att han inte är frisk.

98 kör jag på

oj har har vi en som hugger direkt :D
kan iofs inte annat att hålla med, det är en mänsklig rättighet att köra hoj, med eller utan kort :tummenupp

#Olsson# skrev:
2110384 Jag ringde OKQ8 och de säger att informationen i deras datablad är och motsvarar endast minimum som Kemikalieinspektionen kräver. Kan det vara så att Shell;s datablad gör detsamma. Utöver det som finns i databladet, finns en mängd tillsatser - bl a renande tillsatser för att hålla rent från avlagringar på ventiler. (f ö nämndes att även oktantalet påverkar i viss mån. Ju högre desto bättre)

På Shell;s USA-sida nämns att myndigheterna har lagkrav på innehåll av "detergents" men att V-power har 5x denna miniminivå. Jag tolkar det som att det är just det, enligt Shell - som gör V-power till da shit.

edit: Sedan ringde de upp och svarade på lite mera frågor bl a om de tyckte det var rimligt att V-power håller rent bättre än andra bränslen och han trodde definitivt att så var fallet samt att för "vanliga" svenska förhållanden med 99% cruisekörning med t ex "meddelbilen" så har det ingen större inverkan. Däremot vid hårdkörning och med högprestandafordon, med rik (koxande) luft bränsleblandning så bör det vara fördelaktigt.

"Aromater" - lär det vara som håller rent.

Nja araomater är det inte som håller rent, aromater har man i för att öka oktantalet exempel på dessa är Xylene och Toulene vilka är huvudingridienserna i oktanboosters.

Även om databladet endast är gjort för att uppfylla minimikrav så måste man lista alla förekommande ingredienser. Jag kollade även databladet för sådandär insprutnings och ventilrengöring och de har inga gemensamheter med V-Power.....

Jag är klart tveksam till att man verkligen har några verksamma tillsatser utan jag tror bara man säljer bensin utan etanol och med lite mer aromater vilket gör att man når 99 oktan.

Anderzzon skrev:
2107646Köpte mig nyss en 850 tyrbo med ca 300+ kusar, va ska den köras på 95 med? Laddar ca 1,1 bar :confused:

Tack på förhand även om de blev OT

Om den inte spikar på 95 så kan du köra på det. Bilen blir känsligare för spikningar med högre laddtryck, men funkar det så kör på 95, eller kör på 98 och skruva upp laddet ännu mer :yoparty

Jag brukar köpa ett kvartsfat ( 60 liter ) med racesoppa med HÖG oktanig sås
inför varje mcsäsong så det blir lite tryck i biken , annars kör jag på 98 oktan :tummenupp

Glidar-Glans skrev:
2095252 R1:a som första hoj e du inte frisk?
eller har du bara jävligt lätt för att lära dig saker fort?
R1 en överreklamerad hoj har hafft 2st nu å alldri mer en R1 inget märkvärdigt me dom vet inte varför fålk tycker r1 e så märkvärdiga

Boris JR skrev:
2110676 Nja araomater är det inte som håller rent, aromater har man i för att öka oktantalet exempel på dessa är Xylene och Toulene vilka är huvudingridienserna i oktanboosters.

Även om databladet endast är gjort för att uppfylla minimikrav så måste man lista alla förekommande ingredienser. Jag kollade även databladet för sådandär insprutnings och ventilrengöring och de har inga gemensamheter med V-Power.....

Jag är klart tveksam till att man verkligen har några verksamma tillsatser utan jag tror bara man säljer bensin utan etanol och med lite mer aromater vilket gör att man når 99 oktan.

Härligt att någon står upp mot OK's folk och totalsågar hårt. Själv är jag bara en simpel budbärare som möjligen använder kryddan - Aromat i diverse matförsök. Han påstod aromater, men hur som helst tycks lagen trots allt kräva någon form av renande tillsatser, så något måste det väl vara, eller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT