vilken bensin i tanken

Så många inlägg och ingen som vet skillnaden på 95 och 98?

98oktan används till Högkompresionsmotorer då den har en högre knackbeständighet och ger ingen effekt-ökning!

Men motorn som tillverkas för 98oktan kan byggas med högre kompression och ger då en högre effekt...och kan inte köras med 95 oktan för att då knackar motorn..

Nyare bilturbomotorer har en inbyggd knacksensor som vrider tillbaka tändningen när motorn spikar för att kunna köra på lägre oktantal...men tappar effekt när tändningen vrids tillbaka för mycket...

:banana

sajk skrev:
2095607 nu ska jag berätta för er, far min har provat det här på nyare bilmotorer med insprutning och har kommit fram till att han kommer längre på en tank 98 än en tank 95. Det högre oktantalet ska alltså ge bättre luft/bränsleförhållande.

Han kör ca 10.000 mil om året å måste ju ha nåt för sig på vägen.

Jag tror att det kan stämma.

Det har inget med oktantalet att göra, det beror på att 95 innehåller 5% etanol vilket i sin tur innehåller syre, därför behövs det mer bränsle när man kör på 95. Detta gäller naturligtvis bara om man har lambdasensor eller något som reglerar blandningen.

R1 danne skrev:
2095393 äh hur svårt kan det va?? körde hem den idag sjukt kul, bara ett problem har inget A-körkort men vem behöver det när man kör R1....

28 May, 1985
Bor:
tyresö

Ännu en mogen grabb :4skrika

Jag hoppas du håller på med kortet och låter hojen stå i garaget.
Annars .....ja man ska inte önska någon nåt..men dig borde man :3freak

Last edited:
Glidar-Glans skrev:
2095252 R1:a som första hoj e du inte frisk?
eller har du bara jävligt lätt för att lära dig saker fort?
håll dig till ämnet eller håll käften, vill han skaffa en r1 så gör han de även om du tycker att han inte är frisk.

98 kör jag på

V-Power är Väldigt temperaturstabil , vilket vanlig blyfrisoppa inte är

Detta är ett Jätteproblem när man som jag försöker mappa ett aftermarketsprut

V-Power verkar rejält mycke bättre när soppatempen stiger

Detta kan nog märkas även på standardhojar och kan då ge mer effekt
I detta läge

Annars har jag svårt att tro att den skulle kunna ge mer effekt i en standardmotor

Annars gäller ju som tidigare skrivits att man inte behöver mer oktan än vad kompförhållandet kräver

ManWhore skrev:
2097578 Har du bara 1 hoj?
:hihi
Ja, men jag har en biljardhall på 800 kvadrat med 12 bord och 70 sittplatser, stor bar, arcad och jackvegas. Så jag ligger ute med lite pengar som det är nu....

andersson turbo skrev:
2097575 V-Power är Väldigt temperaturstabil , vilket vanlig blyfrisoppa inte är

Detta är ett Jätteproblem när man som jag försöker mappa ett aftermarketsprut

V-Power verkar rejält mycke bättre när soppatempen stiger

Detta kan nog märkas även på standardhojar och kan då ge mer effekt
I detta läge

Annars har jag svårt att tro att den skulle kunna ge mer effekt i en standardmotor

Annars gäller ju som tidigare skrivits att man inte behöver mer oktan än vad kompförhållandet kräver
Har du sett det här testet?
http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/z_diverse/shell_v_power.htm

Visserligen har dom testat på en italienare men ändå :)

pontan666 skrev:
2097239
Nyare bilturbomotorer har en inbyggd knacksensor som vrider tillbaka tändningen när motorn spikar för att kunna köra på lägre oktantal...men tappar effekt när tändningen vrids tillbaka för mycket...
:banana

Främst är väl att laddtrycket sänks, men som du skriver så backas även tändiningen.

Sen ang. 95 vs 98 oktan så innehåller ju 95 oktanig bensin mer energi per kilo, vilket väl ändå borde betyda mer pållar per kilo.
Detta sålänge motorn är anpassad för 95 oktan eller lägre, och sålänge man inte har en turbo med knacksensor som höjer laddtrycket ju högre oktan du har på bränslet (t.ex. som Saabs Flexi-fuel som krämar typ 25 kusar mer ut E85 än ur 95-oktanig bensin).

Kort och gott:
Vanlig hoj med sugmotor = mer HK med 95 än mer 98.

Rätta mig om jag har fel.

Mvh Nicklas.

platniklas skrev:
2097829 Främst är väl att laddtrycket sänks, men som du skriver så backas även tändiningen.

Sen ang. 95 vs 98 oktan så innehåller ju 95 oktanig bensin mer energi per kilo, vilket väl ändå borde betyda mer pållar per kilo.
Detta sålänge motorn är anpassad för 95 oktan eller lägre, och sålänge man inte har en turbo med knacksensor som höjer laddtrycket ju högre oktan du har på bränslet (t.ex. som Saabs Flexi-fuel som krämar typ 25 kusar mer ut E85 än ur 95-oktanig bensin).

Kort och gott:
Vanlig hoj med sugmotor = mer HK med 95 än mer 98.

Rätta mig om jag har fel.

Mvh Nicklas.

Ett problem med 95 oktanet är att det används som "slasktratt" av oljebolagen!!
Har jobbat som tankbilschafför o misstänkte man att det fanns en droppe bensin in villaoljan så tömmde man den i 95 cisternerna spela ingen roll om det var 1 kbm lr 50 kbm man tömmde ur!!!
ALLT skit som blev över tömmdes i 95 cisternerna o sedan spädde man ut det med 5% etanol....

DÄRFÖR kör jag med REN bensin = 98 oktan!!!!

.../Yoshi

R1 racer skrev:
2097511 28 May, 1985
Bor:
tyresö

Ännu en mogen grabb :4skrika

Jag hoppas du håller på med kortet och låter hojen stå i garaget.
Annars .....ja man ska inte önska någon nåt..men dig borde man :3freak

ja jag håller på med kortet och ja pappa den står i garaget o samlar damm och det kommer den att få göra en månad till tyvärr :(

pakopak skrev:
2097583 Ja, men jag har en biljardhall på 800 kvadrat med 12 bord och 70 sittplatser, stor bar, arcad och jackvegas. Så jag ligger ute med lite pengar som det är nu....

hahah :D tur att det hade med denna tråden att göra... ungefär som detta inlägget :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT