pontan666
Attest
- Gick med
- 28 Sep 2005
- Hoj
- Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Så många inlägg och ingen som vet skillnaden på 95 och 98?
98oktan används till Högkompresionsmotorer då den har en högre knackbeständighet och ger ingen effekt-ökning!
Men motorn som tillverkas för 98oktan kan byggas med högre kompression och ger då en högre effekt...och kan inte köras med 95 oktan för att då knackar motorn..
Nyare bilturbomotorer har en inbyggd knacksensor som vrider tillbaka tändningen när motorn spikar för att kunna köra på lägre oktantal...men tappar effekt när tändningen vrids tillbaka för mycket...

98oktan används till Högkompresionsmotorer då den har en högre knackbeständighet och ger ingen effekt-ökning!
Men motorn som tillverkas för 98oktan kan byggas med högre kompression och ger då en högre effekt...och kan inte köras med 95 oktan för att då knackar motorn..
Nyare bilturbomotorer har en inbyggd knacksensor som vrider tillbaka tändningen när motorn spikar för att kunna köra på lägre oktantal...men tappar effekt när tändningen vrids tillbaka för mycket...
