Vilken avfettning är vettig

  • Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ok, det här är kanske huvudsakligen ett bilproblem men det kan ju vara relevant på hojen med. Jag har provat Biltemas gel-kallavfettning och den är kass tycker jag. Svår att spola bort och verkar inte lösa elände särskilt bra. Jag trodde lite i min enfald att det här är något som inte går att misslyckas med, fel av mig. Vad funkar?

/R
 
Vad är det på din hoj som kräver speciellt avfettningsmedel?

Min hojar får bara se en YES-blandning som avfettning medelst mjuk svamp - när någon annan orkar bry sig och klagar på alla insektsrester som samlats på min hoj. Själv kör jag hellre. :D
 
Ok, det här är kanske huvudsakligen ett bilproblem men det kan ju vara relevant på hojen med. Jag har provat Biltemas gel-kallavfettning och den är kass tycker jag. Svår att spola bort och verkar inte lösa elände särskilt bra. Jag trodde lite i min enfald att det här är något som inte går att misslyckas med, fel av mig. Vad funkar?

/R

Själv kör jag som Anders YES mestadels. "Prick bort" eller "Greasecutter" när det är riktig kletigt med fett/olja. Men att bara spruta på och sen spola av inbillar jag mig att det bara fungerar på reklamfilmer. Sen vet jag inte om just "Greasecutter" kan köpas överallt. Får det av damen då det används på Stockholm reperationsvarv och båtar. Finfint dock :)
 
OKQ8 naturavfettning, funkar bra och är skonsamt för händer och hoj. Yes kan göra genomskinligt plexiglas mjölkigt med tiden, så har du kåpa på hojen skulle jag undvika det.
 
Nja, det där spruta-på-spola-av-smuts-borta tror jag väl inte heller på men att det åtminstone skulle vara lite upplöst så man kan tvätta bort det är väl förhoppningen. Det som händer med gelen är att den sitter kvar efter spolning så det är lite klurigt hur mycket som sitter kvar efter tvätt med svamp också.

Det är som sagt till bilen jag huvudsakligen har "problem" och det är väl asfaltsrester och bös som sitter lågt på bilen som är det största problemet

/R
 
Biltemas gel avfettning kräver varmvatten vid avspolning. Var tvungen att blanda ut den med deras ordinarie avfettning för att få det att lira någorlunda med kallvatten. Tycker dock att den biter hyffsat.

Detta är dock den grymmaste jag använt
https://www.smartab.com/produkt/truckwash-66-winter/
 
Var är det på hojen?

På metall typ bakfälgen brukar jag använda 5-56 och bara torka bort och sen går ytan att tvätta med vanligt bilshampoo. Kåpor är kanske yes lösningen men jag är precis som Anders att tvätta sker väldigt sällan då jag gärna kör istället.
 
Kardan is the shit boys! Hehehe. Slipper kedjegöjs på bakfälgen :tungan :yoparty

Annars brukar jag använda hederlig rapsolja på svamp. En liter räcker till typ 50 tvättar. Smeta på, låt verka ett par minuter, torka rent med trasa och voila. Som ny. Inga kemikalier, inga tjärfläckar och inget ingrott skit. Fett löser fett.:fakta
 
Brakecleaner för att få bort olja/fett/tjära :tummenupp
 
På hojen använder jag enbart avfettning till bakfälgen. Inte varje tvätt utan kanske 1-2 gånger per år. Då tar jag kallavfettning på en svamp för att tvätta bort rester av kedjeolja. Sedan sköljer jag av med vanlig vattenslang, försiktigt för att inte få in någon avfettning i lager osv. Ingen högtryck. Om jag har bakhjulet avtaget händer det att jag tar avfettning/svamp på svingen också. Är hojen rejält smutsig kan det hända jag sedan använder biltema MC-rengöring (jämförbart med alkalisk avfettning) och sköljer av innan jag går på med bilschampo.

På bilen är det en annan sak. Då ser proceduren ut så här (vintertid):

1. Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2. Under tiden kallavfettningen verkar, spruta på fälgrengöring
3. Spola av med högtryck nerifrån och upp, börja med fälgarna.
4. På med alkalisk avfettning
5. Spola av med högtryck
6. Tvätta med bilschampo och microfibervante
7. Spola av
8. Torka med mjuk gummiskrapa (viktigt att den och bilen är helt ren) och sedan "våffelduk".

Sommartid behövs inte steget med kallavfettning. Ett alternativ till kallavfettning + alkalisk avfettning kan vara att använda naturavfettning, men det har sämre effekt.
 
Lysfotogen om du ska ha nått riktigt med bra effekt.
Fotogen använde man till allt för 25 år sen.
 
När det gäller biltvätt fick jag av en gammal bllackerare rådet
att aldrig torrtorka bilen efter tvätt.
Det finns alltid små små sandkorn kvar.
 
Autorange asphalt off.
lr LOCTITE SF 7063 på mindre ytor och i de fall när inget annat funkar.
 
Hushållspapper (med lampolja vid behov) för ta kedjeolja på bakfälgen.
Hushållspapper med aceton till bromskivorna.
Skruvmejsel för peta loss geggan runt främre kedjedrev.
 
Last edited:
På hojen använder jag enbart avfettning till bakfälgen. Inte varje tvätt utan kanske 1-2 gånger per år. Då tar jag kallavfettning på en svamp för att tvätta bort rester av kedjeolja. Sedan sköljer jag av med vanlig vattenslang, försiktigt för att inte få in någon avfettning i lager osv. Ingen högtryck. Om jag har bakhjulet avtaget händer det att jag tar avfettning/svamp på svingen också. Är hojen rejält smutsig kan det hända jag sedan använder biltema MC-rengöring (jämförbart med alkalisk avfettning) och sköljer av innan jag går på med bilschampo.

På bilen är det en annan sak. Då ser proceduren ut så här (vintertid):

1. Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2. Under tiden kallavfettningen verkar, spruta på fälgrengöring
3. Spola av med högtryck nerifrån och upp, börja med fälgarna.
4. På med alkalisk avfettning
5. Spola av med högtryck
6. Tvätta med bilschampo och microfibervante
7. Spola av
8. Torka med mjuk gummiskrapa (viktigt att den och bilen är helt ren) och sedan "våffelduk".

Sommartid behövs inte steget med kallavfettning. Ett alternativ till kallavfettning + alkalisk avfettning kan vara att använda naturavfettning, men det har sämre effekt.

Här skulle jag faktiskt vilja ta bort steg 3. När kallavfettningen börja "torra till sig" så lägger man gärna alkalisk avfettning uppepå kallavfettningen, då aktiveras kallavfettningen igen och man får ut mer av den. Dessutom lägger man helst bara kallavfettning upp till midjan på bilen och hela bakdelen. :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
När jag tvättar motorcykeln så lägger jag kallavfettning vid bakfälg och lite på sving vid behov. Resterande del läggr jag svagt blandad alkalisk avfettning på t.ex autodudes egna, detta görs med fördel då det löser organisk smuts och även insekter.
Om ni har vax eller lackskydd på er mc så använd inte yes enligt några föregående inlägg, detta p.ga att det löser skyddet. :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top