Vilken avfettning är vettig

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ok, det här är kanske huvudsakligen ett bilproblem men det kan ju vara relevant på hojen med. Jag har provat Biltemas gel-kallavfettning och den är kass tycker jag. Svår att spola bort och verkar inte lösa elände särskilt bra. Jag trodde lite i min enfald att det här är något som inte går att misslyckas med, fel av mig. Vad funkar?

/R
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det på din hoj som kräver speciellt avfettningsmedel?

Min hojar får bara se en YES-blandning som avfettning medelst mjuk svamp - när någon annan orkar bry sig och klagar på alla insektsrester som samlats på min hoj. Själv kör jag hellre. :D
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ok, det här är kanske huvudsakligen ett bilproblem men det kan ju vara relevant på hojen med. Jag har provat Biltemas gel-kallavfettning och den är kass tycker jag. Svår att spola bort och verkar inte lösa elände särskilt bra. Jag trodde lite i min enfald att det här är något som inte går att misslyckas med, fel av mig. Vad funkar?

/R

Själv kör jag som Anders YES mestadels. "Prick bort" eller "Greasecutter" när det är riktig kletigt med fett/olja. Men att bara spruta på och sen spola av inbillar jag mig att det bara fungerar på reklamfilmer. Sen vet jag inte om just "Greasecutter" kan köpas överallt. Får det av damen då det används på Stockholm reperationsvarv och båtar. Finfint dock :)
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
OKQ8 naturavfettning, funkar bra och är skonsamt för händer och hoj. Yes kan göra genomskinligt plexiglas mjölkigt med tiden, så har du kåpa på hojen skulle jag undvika det.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nja, det där spruta-på-spola-av-smuts-borta tror jag väl inte heller på men att det åtminstone skulle vara lite upplöst så man kan tvätta bort det är väl förhoppningen. Det som händer med gelen är att den sitter kvar efter spolning så det är lite klurigt hur mycket som sitter kvar efter tvätt med svamp också.

Det är som sagt till bilen jag huvudsakligen har "problem" och det är väl asfaltsrester och bös som sitter lågt på bilen som är det största problemet

/R
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Var är det på hojen?

På metall typ bakfälgen brukar jag använda 5-56 och bara torka bort och sen går ytan att tvätta med vanligt bilshampoo. Kåpor är kanske yes lösningen men jag är precis som Anders att tvätta sker väldigt sällan då jag gärna kör istället.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kardan is the shit boys! Hehehe. Slipper kedjegöjs på bakfälgen :tungan :yoparty

Annars brukar jag använda hederlig rapsolja på svamp. En liter räcker till typ 50 tvättar. Smeta på, låt verka ett par minuter, torka rent med trasa och voila. Som ny. Inga kemikalier, inga tjärfläckar och inget ingrott skit. Fett löser fett.:fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Brakecleaner för att få bort olja/fett/tjära :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
På hojen använder jag enbart avfettning till bakfälgen. Inte varje tvätt utan kanske 1-2 gånger per år. Då tar jag kallavfettning på en svamp för att tvätta bort rester av kedjeolja. Sedan sköljer jag av med vanlig vattenslang, försiktigt för att inte få in någon avfettning i lager osv. Ingen högtryck. Om jag har bakhjulet avtaget händer det att jag tar avfettning/svamp på svingen också. Är hojen rejält smutsig kan det hända jag sedan använder biltema MC-rengöring (jämförbart med alkalisk avfettning) och sköljer av innan jag går på med bilschampo.

På bilen är det en annan sak. Då ser proceduren ut så här (vintertid):

1. Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2. Under tiden kallavfettningen verkar, spruta på fälgrengöring
3. Spola av med högtryck nerifrån och upp, börja med fälgarna.
4. På med alkalisk avfettning
5. Spola av med högtryck
6. Tvätta med bilschampo och microfibervante
7. Spola av
8. Torka med mjuk gummiskrapa (viktigt att den och bilen är helt ren) och sedan "våffelduk".

Sommartid behövs inte steget med kallavfettning. Ett alternativ till kallavfettning + alkalisk avfettning kan vara att använda naturavfettning, men det har sämre effekt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lysfotogen om du ska ha nått riktigt med bra effekt.
Fotogen använde man till allt för 25 år sen.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När det gäller biltvätt fick jag av en gammal bllackerare rådet
att aldrig torrtorka bilen efter tvätt.
Det finns alltid små små sandkorn kvar.
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Autorange asphalt off.
lr LOCTITE SF 7063 på mindre ytor och i de fall när inget annat funkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hushållspapper (med lampolja vid behov) för ta kedjeolja på bakfälgen.
Hushållspapper med aceton till bromskivorna.
Skruvmejsel för peta loss geggan runt främre kedjedrev.
 
Last edited:

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
På hojen använder jag enbart avfettning till bakfälgen. Inte varje tvätt utan kanske 1-2 gånger per år. Då tar jag kallavfettning på en svamp för att tvätta bort rester av kedjeolja. Sedan sköljer jag av med vanlig vattenslang, försiktigt för att inte få in någon avfettning i lager osv. Ingen högtryck. Om jag har bakhjulet avtaget händer det att jag tar avfettning/svamp på svingen också. Är hojen rejält smutsig kan det hända jag sedan använder biltema MC-rengöring (jämförbart med alkalisk avfettning) och sköljer av innan jag går på med bilschampo.

På bilen är det en annan sak. Då ser proceduren ut så här (vintertid):

1. Kallavfettning på torr bil, låt verka några minuter
2. Under tiden kallavfettningen verkar, spruta på fälgrengöring
3. Spola av med högtryck nerifrån och upp, börja med fälgarna.
4. På med alkalisk avfettning
5. Spola av med högtryck
6. Tvätta med bilschampo och microfibervante
7. Spola av
8. Torka med mjuk gummiskrapa (viktigt att den och bilen är helt ren) och sedan "våffelduk".

Sommartid behövs inte steget med kallavfettning. Ett alternativ till kallavfettning + alkalisk avfettning kan vara att använda naturavfettning, men det har sämre effekt.

Här skulle jag faktiskt vilja ta bort steg 3. När kallavfettningen börja "torra till sig" så lägger man gärna alkalisk avfettning uppepå kallavfettningen, då aktiveras kallavfettningen igen och man får ut mer av den. Dessutom lägger man helst bara kallavfettning upp till midjan på bilen och hela bakdelen. :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
När jag tvättar motorcykeln så lägger jag kallavfettning vid bakfälg och lite på sving vid behov. Resterande del läggr jag svagt blandad alkalisk avfettning på t.ex autodudes egna, detta görs med fördel då det löser organisk smuts och även insekter.
Om ni har vax eller lackskydd på er mc så använd inte yes enligt några föregående inlägg, detta p.ga att det löser skyddet. :rolleyes:
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top