Vilka twinhojar finns det?

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Jag hade valt bort 916 serien om man kör i stads och urbana miljöer. Det är påfrestande för framförallt nacken om man kör den på ett icke-aktivt sätt. Kroppen anpassar sig givetvis. Jmf med att cykla på en vanlig cykel och landsvägsracer i stan. En annan sak man kan ha i åtanke är att det är enklare att ha kontroll på trafikmiljön från en cykel man sitter upprätt på jämfört med en man ligger framåtlutad på.

Som sagt en Monster är faktiskt en rätt bra kompromiss. Den är rolig att köra i ett annat hastighetsintervall än en sporthoj. Man måste inte köra fullt så aktivt för att komma till sin rätt. Den har en sportig sittställning utan att det ska bli allt för påfrestande i stadsmiljö.

Sedan kan man ha i åtanke att det är dyra att äga om man kör många mil och når de fasta intervallerna för ventiljusteringarna årligen. Kör man inte så mycket blir det rätt akademiskt utslaget på 2- 4+ säsonger.

Jag tycker bara min som jag har i dag är lite påfrestande för nacken. Men precis som du säger så vänjer man sig.. Ja det har du helt rätt i att sittställningen är till en fördel för att hålla koll på trafikmiljön! :tummenupp Det är det viktigaste när man kör.

Jag har ingen aning om hur mycket jag kommer att köra eftersom jag tog kortet slutet på sommaren förra året. Men jag vet att jag kommer köra mycket knixkurser både i Uppsala samt Södertälje själv bor jag i Täby så det blir en transportsträcka. Sedan kommer jag köra bana minst 3 gånger men blir säkert fler. Där kommer jag ta hojen på släp eller skåpbil så ingen transportsträcka där inte. Sedan kommer jag troligtvis köra till jobbet om dagarna och skoj på kvällar samt helger. Så det kanske blir en del.

Ja som ni säger så vet jag att Ducati har ju kamrem också.. ventiljusteringarna vet jag inget om vad de kostar eller om det går att fixa själv (med hjälp av någon trevlig person såklart för min del). Men det är kanske lite mer meck än kanske en KTM SD 990? Börjar närma mig SD 990 meeeeen bara lite.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Är det mycket annat som görs vid samma intervall? Kamrem?

Tänker att ventiljustering ju inte innebär någon speciellt hög materialkostnad. Visst är det ju en del arbete, och därmed dyrt om man betalar någon annan att göra det, men.

Beklagar trådkapningen.

Ingen fara :) Just sådant här är bra även för mig att veta då det är många som rekommenderar Ducati och tidigare var jag inne på just Ducati Monster innan jag hittade min jag har i dag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det mycket annat som görs vid samma intervall? Kamrem?

Tänker att ventiljustering ju inte innebär någon speciellt hög materialkostnad. Visst är det ju en del arbete, och därmed dyrt om man betalar någon annan att göra det, men.

Beklagar trådkapningen.

Det är mest en rad kontrollpunkter förutom det självklara - byte av olja och filter. De skiljer sig nog inte nämnvärt från andra motorcykeltillverkare. Infaller vid 1000 mil på min 748R och 1200 mil på min S4RS (eller årligen). Vid det intervaller rekommenderas kontroll/justering av ventiler samt kamremsbyte. Ducati brukar rekommendera kamremsbyte vart annat år eller det fasta miltalet.

Det är framförallt ventilkontroll/justeringen som är den dyra biten om man lämnar iväg på service. I sammanhanget är kamremsbyte, byte av olja och bromsvätska ingen stor sak.

En sak jag själv är lite nyfiken på är hur ofta man faktiskt måste justera ventilerna vid kontroll. Det vill säga hur ofta de är utanför intervallerna. Det kanske någon har erfarenhet av här i tråden.

Har man vana att skruva själv finns mycket nedtecknat på nätet i såväl text, bilder som videos. Har man den läggningen kan det nog vara bra att läsa på lite eller helt enkelt budgetera för att lämna iväg en del grejer som t ex ventiljustering och kamremmar. Vill man spara in lite kan man fokusera på de enklare sakerna.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ni som har erfarenhet av KTM SD 990.
Vad ska man tänka på där med service, byte av saker och ting, ventilkoll? Ja allt som man behöver hålla koll på, mecka med, byta vrtannat /varje år eller per mil etc? :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ni som har erfarenhet av KTM SD 990.
Vad ska man tänka på där med service, byte av saker och ting, ventilkoll? Ja allt som man behöver hålla koll på, mecka med, byta vrtannat /varje år eller per mil etc? :)

Har du inte den informationen innanför väggarna? Eller vill han också veta?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Ni som har erfarenhet av KTM SD 990.
Vad ska man tänka på där med service, byte av saker och ting, ventilkoll? Ja allt som man behöver hålla koll på, mecka med, byta vrtannat /varje år eller per mil etc? :)

Hoppa in i Superduke tråden istället och ställ frågan där :)

Kanske någon där som är i säljartankar med?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det mycket annat som görs vid samma intervall? Kamrem?

Tänker att ventiljustering ju inte innebär någon speciellt hög materialkostnad. Visst är det ju en del arbete, och därmed dyrt om man betalar någon annan att göra det, men.

Beklagar trådkapningen.

Det är som Harmon Rabb säger inte delarna som kostar, det är tiden. De 4-ventilade Desmoquattrospisarna (916/996/998/748) är inte lättmekade någonstans och ska det göras rätt ja då tar det länge tid än en rad4 eller för den delen, en 2-ventilad Desmoduemotor som sitter i många Monstermodeller (inte i hr Rabbs S4RS dock...)

Tidiga 748/916 (före 2000) hade dessutom ett antal barnsjukdomar som man ska vara väldigt väldigt noga med att kolla upp om man är spekulant.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
...å inte direkt mindre bängliga än en Falco.

S har jag aldrig kört (gudskelov) men R både ser ut och känns som en snöplog. Ändå.....vet inte om det är begynnande demens men jag kan faktiskt tänka mig en blåvit R med Yoshikannor i garaget. Bara för att liksom.

Blivande kulthoj tror jag och motorn är och förblir en av de bästa V-twinnarna ever. :rock:fakta
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ja de kanske har en grym motor.

Men det största bekymret och grunden till denna tråd är vikten :fakta
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Var det svårt att googla på "TL1000S " eller "TL1000R"?:näsblod

När jag sökte det på telefonen var det inte en motorcykel jag fick upp. Men nu när jag sökte på datorn så blev det rätt..Måste ha skrivit fel när jag skrev på telefonen första gången. Haha!! :dummer
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top