Vilka slicks till 600rr?

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Hej!

Jag har köpt en cbr600rr från 2009 redo för banan men har ingen aning om vilka däck som är bra.

Vill gärna veta vad ni kört med, båda märke, dimensioner och kanske tryck till och med. 180 eller 190? 55 eller 60 profil? Ja frågorna är många

Jag är amatör och ambitionen är trackdays så lite tänk runt slitage per krona är relevant.

Jag har tidigare kört streetfighter med michelin power cup 2
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Åk på någon av de stora tillverkarnas trackday slicks. De håller förhållandevis länge. Dessutom fungerar de över ett större temperaturspann vad gäller arbetstemperatur jmf med tävlingsslicksen.
Och skaffa extrafälgar till regndäck om du inte har redan. Då får du ut mycket även av de blöta bandagarna.

Sen kan man såklart köpa beg värstingslicks i SM-depån av någon riktigt snabb pilot till bra pris. Det är också prisvärt. Under förutsättning att det är någon som hade ordning på fjädring så slitaget är fint.
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Tjena, jag vill först och främst rekommendera att köpa begagnade däck till en början, dels för att du är ny på banåkningen och att det blir billigare till en början. Slicks skiljer sig väldigt mycket från gatudäck, och jag antar du redan känner till att du behöver däckvärmare samt depåstöd. Det finns som tidigare nämnts trackday däck, men då är det Michelin du behöver kolla med då så vitt jag vet så har inte de andra tillverkarna sådana däck.

Jag har kört Pirelli i 4 säsonger, både supercorsa SC, samt Superbike, slitaget är något högre än t.ex. Bridgestone, vilket jag kör nu. Väljer du Pirelli hade jag letat efter SC2 fram och bak, SC1 som är ett mjukare däck kommer vara svårare att hålla temperatur i. 180/60 är standard. Pirelli är även ett mjukare däck i stommen och rör sig mer under körning än övriga märken.

Bridgestone V02 är det Soft som gäller. 190/55 är standard.

Däcktryck efter temperatur, banan, hårdhet av däcket osv. Kan skilja mellan passen.

Jag tävlar själv i SM med min CBR600RR så har du fler frågor hjälper jag gärna till, det är bara att höra av sig, antingen här eller via min sida på facebook: https://www.facebook.com/MWRacing5
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tjena, jag vill först och främst rekommendera att köpa begagnade däck till en början, dels för att du är ny på banåkningen och att det blir billigare till en början. Slicks skiljer sig väldigt mycket från gatudäck, och jag antar du redan känner till att du behöver däckvärmare samt depåstöd. Det finns som tidigare nämnts trackday däck, men då är det Michelin du behöver kolla med då så vitt jag vet så har inte de andra tillverkarna sådana däck.

Jag har kört Pirelli i 4 säsonger, både supercorsa SC, samt Superbike, slitaget är något högre än t.ex. Bridgestone, vilket jag kör nu. Väljer du Pirelli hade jag letat efter SC2 fram och bak, SC1 som är ett mjukare däck kommer vara svårare att hålla temperatur i. 180/60 är standard.

Bridgestone V02 är det Soft som gäller. 190/55 är standard.

Däcktryck efter temperatur, banan, hårdhet av däcket osv. Kan skilja mellan passen.

Jag tävlar själv i SM med min CBR600RR så har du fler frågor hjälper jag gärna till, det är bara att höra av sig, antingen här eller via min sida på facebook: https://www.facebook.com/MWRacing5

Om jag kan min pirelli rätt är det sc1 fram som gäller om det inte är riktigt varmt, som nybörjare behöver man inte ens fundera över det då man inte kör så man överhettar det ändå, bak sc2 tills det börjar gå riktigt fort, är under 15c eller grov asfalt även fast det går fort, om man vill de ska hålla.

Pirelli funkar bra även fast man inte når arbetstemp., fint slitage utan att riva sönder vid jämn körning, tempoväxlingar med "kalla" däck däremot river gärna sönder.

Snabbt bandagstempo om man är jämn och mjuk i körningen så bör man få ut en 250-300 varv på gelleråsen med sc1 fram sc2 bak om man har värmare så så Jäkla dyrt blir det inte ändå i totalen. ?
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Om jag kan min pirelli rätt är det sc1 fram som gäller om det inte är riktigt varmt, som nybörjare behöver man inte ens fundera över det då man inte kör så man överhettar det ändå, bak sc2 tills det börjar gå riktigt fort, är under 15c eller grov asfalt även fast det går fort, om man vill de ska hålla.

Pirelli funkar bra även fast man inte når arbetstemp., fint slitage utan att riva sönder vid jämn körning, tempoväxlingar med "kalla" däck däremot river gärna sönder.

Snabbt bandagstempo om man är jämn och mjuk i körningen så bör man få ut en 250-300 varv på gelleråsen med sc1 fram sc2 bak om man har värmare så så Jäkla dyrt blir det inte ändå i totalen. ?
Nja SC1 fram ska man väl köra även när det är riktigt varmt ute, Pirelli väljer ju mjukare däck ju varmare det är. Men i övrigt håller jag med dig helt (y) pirelli.png
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Däckvärmare har jag ?
180 eller 190 bredd har ingen stor betydelse? Den känns inte klumpigare med 190?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja SC1 fram ska man väl köra även när det är riktigt varmt ute, Pirelli väljer ju mjukare däck ju varmare det är. Men i övrigt håller jag med dig helt (y) View attachment 481707

Då har dom ändrat rek. sen sist jag kollade, alltid sc1 fram vid lägre temp enl. Pirelli åtminstone fram till slutet -10talet och över 15c för sc1 bak.
Minns ej exakt men har för mig runt 25 ungefär för sc1 fram, över byt till 2.

Har kört och överhettat när det varit varmt och det slutar styra, sen blir det hårt som fan när det kallnat om man testar köra en annan dag. . .

Men som sagt, det var några år sen jag kollade, har bara kört det sista. ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Däckvärmare har jag ?
180 eller 190 bredd har ingen stor betydelse? Den känns inte klumpigare med 190?

Kanske, tror inte det då om det är tillverkat för 5.5" fälg, borde bara bli tyngre så. ?

Högre profil är trevligt, mer gummi i backen. ?

Hoj/fjädring med öhlins sägs vara utvecklat på pirelli 180/60 så de höjderna kan man utgå från vid byte av däckmodell för att hamna hyfsat rätt.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Michelin Power Slick 2 skulle jag rekommendera, bandagsdäck som duger för alla som inte skall tävla på elitnivå. Har man bra ordning på grundinställningen och rätt däcktryck kan man få ut ruskigt många varv/pass, så de har bra varvtid per krona koefficient.

Antingen det eller köpa beggade racedäck, där håller jag med om allt som MW-Racing skrev.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja SC1 fram ska man väl köra även när det är riktigt varmt ute, Pirelli väljer ju mjukare däck ju varmare det är. Men i övrigt håller jag med dig helt (y) View attachment 481707

Hittade denna artikeln lite snabbt så jag inte fann tempchemat, rulla ner till sc.

 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Hittade denna artikeln lite snabbt så jag inte fann tempchemat, rulla ner till sc.

Svårt att argumentera emot den artikeln, men alla jag känner i depån som kör Pirelli, kör SC1 (Superbike däcket) när det är varmt (20+). Själv kör jag nästan uteslutande SC2 fram mest för känslan, lite mer stabilitet. Bilden jag la in är Superbike däckets rekommendationer från Pirelli. Kanske vi pratar om lite olika däckmodeller nu :lol
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Svårt att argumentera emot den artikeln, men alla jag känner i depån som kör Pirelli, kör SC1 (Superbike däcket) när det är varmt (20+). Själv kör jag nästan uteslutande SC2 fram mest för känslan, lite mer stabilitet. Bilden jag la in är Superbike däckets rekommendationer från Pirelli. Kanske vi pratar om lite olika däckmodeller nu :lol
Artikeln är inte "NY" och jag tror dom ändra indelning runt 2020, Petjo skulle nog kunna svara på det direkt :D
Men jag vet att bakdäcken bytte då ungefär, SC1 blev mera som SC2 va tidigare och SC0 & SC X kom till i .....
Sen har du Superbike PRO slickset MV ;) Trackday träpuckar :(

Älskar däcktrådar !! Kan vi prata om olja nu ???
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Artikeln är inte "NY" och jag tror dom ändra indelning runt 2020, Petjo skulle nog kunna svara på det direkt :D
Men jag vet att bakdäcken bytte då ungefär, SC1 blev mera som SC2 va tidigare och SC0 & SC X kom till i .....
Sen har du Superbike PRO slickset MV ;) Trackday träpuckar :(

Älskar däcktrådar !! Kan vi prata om olja nu ???

Nä, från 2019 tror jag när v3 kom, har knappt kört sen dess så jag är daterad tydligen! ?

Ska läsa in mig på nytt i år, Tack för info! ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Svårt att argumentera emot den artikeln, men alla jag känner i depån som kör Pirelli, kör SC1 (Superbike däcket) när det är varmt (20+). Själv kör jag nästan uteslutande SC2 fram mest för känslan, lite mer stabilitet. Bilden jag la in är Superbike däckets rekommendationer från Pirelli. Kanske vi pratar om lite olika däckmodeller nu :lol

Är nog bara jag som är daterad, så blir det när man inte hänger med! ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tidigare tycks jag använt 2 bak på 1 fram.
Hur ser det ut för er?

Ungefär så till de senaste åren, i början av min karriär bytte jag nästan bara bak, fram emellanåt bara för att.

Sen köpte jag öhlins till gaffeln och helt plötsligt förstod jag vad alla tjatade om att fram var dåligt, trodde jag fått ihop gaffeln fel först, efter byte till nytt framdäck förstod jag att det framdäcket var slut!
Hade aldrig känt något konstigt innan, inte innan man låg där och sprattlade iaf. ?

Numera byter jag ett fram på ca 1.5 bak och har betydligt färre lowsiders så med min set-up och körstil så verkar det löna sig med lite tätare byten fram men det där är individuellt. ?

Kan ju passa på att rekommendera att byta till bättre fjädring om det inte redan är gjort, det är det jag själv skulle ändrat om jag börjat från början nu med den kunskap jag samlat på mig, och jobba med set-upen, för du får ut så mycket mer ur däcken.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tidigare tycks jag använt 2 bak på 1 fram.
Hur ser det ut för er?

Jag har fortfarande aldrig köpt ett nytt slick, alltid köpt begagnat 1-2 pass däck från någon elitpilot. Blivit en salig blandning modeller och dimensioner. Framdäcken kanske jag byter på vartannat eller vart tredje bakdäck. Mest bara för att jag blir påtvingad framdäck ibland när jag köper bakdäck och måste göra av med dom, köra slut på gummit fram hinner aldrig ske, det känns dock bra att byta efter ex antal värmecykler.

Nu rör jag ju mig inte i tävlingsfarter (mer än kanske nosar i rookietempo) och har inga ambitioner att göra det heller. Har man det kanske det är en bra idé att hålla sig fast vid en viss modell av däck.

Om du som du säger bara vill ha lite trackdays däck, köp det du kommer över och haka inte upp dig på modell och dimensioner så länge de passar dina fälgar :) Kör bara, det duger ✌️
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Det är öhlins cartridge fram och ttx 36 bak. Fjädrar för en lättare person än mig tror jag och ska försöka kontrollera det. Antar man får öppna gaffeln för att få veta.

Jag skulle gärna köpa beg däck men bor ju i umeå så det är inte gott om folk i närheten som säljer utan det är väl om man hittat någon som vill skicka däck. Blir kanske 5 - 6 event per sommar och 10 - 14 kördagar så borde klara att köpa nytt om det behövs.
Lite avundsjuk på vissa som kan ha träningskvällar varje vecka det vore så kul ?

Vad kör ni för Bromsbelägg då?
Byter ni i regn?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Det är öhlins cartridge fram och ttx 36 bak. Fjädrar för en lättare person än mig tror jag och ska försöka kontrollera det. Antar man får öppna gaffeln för att få veta.

Jag skulle gärna köpa beg däck men bor ju i umeå så det är inte gott om folk i närheten som säljer utan det är väl om man hittat någon som vill skicka däck. Blir kanske 5 - 6 event per sommar och 10 - 14 kördagar så borde klara att köpa nytt om det behövs.
Lite avundsjuk på vissa som kan ha träningskvällar varje vecka det vore så kul ?

Vad kör ni för Bromsbelägg då?
Byter ni i regn?
Vilka körningar har du bokat? Har du inte gjort det ännu så är det nog dags☝️.
Åker själv mest med Actionpics och där är det mesta redan bokat, även om de långsammare grupperna brukar ha lediga platser. Tänk på att på bandagar brukar det inte vara några problem att hitta fräscha o billiga däck till salu då folk byter mycket däck, helt i onödan kan jag tycka.
Har själv inte köpt ett nytt däck på över 10 år utan köper "30 min" däck. Finns inte en chans att jag skulle ha råd med detta annars då jag kör 1000 och det börjar gå hyfsat fort. Räknar med ca 1.5 bakdäck /dag och ett fram på 2-3 dagar beroende på bana, temp. Att vända däcken när de har gått några pass brukar öka livslängden då de flesta banor sliter mer på höger.
Bromsbelägg kör jag SBS Dual carbon, men de är dyra o kräver värme. I början tror jag att du kan köra på valfritt.
Lycka till o hoppas att vi ses på någon solig bana i sommar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är öhlins cartridge fram och ttx 36 bak. Fjädrar för en lättare person än mig tror jag och ska försöka kontrollera det. Antar man får öppna gaffeln för att få veta.

Jag skulle gärna köpa beg däck men bor ju i umeå så det är inte gott om folk i närheten som säljer utan det är väl om man hittat någon som vill skicka däck. Blir kanske 5 - 6 event per sommar och 10 - 14 kördagar så borde klara att köpa nytt om det behövs.
Lite avundsjuk på vissa som kan ha träningskvällar varje vecka det vore så kul ?

Vad kör ni för Bromsbelägg då?
Byter ni i regn?

Kör TRW dual carbon eller vad de nu heter, bra bett och livslängd när de blivit varma men funkar bra i medeltempo med, rätt dyra då ca 2400 för bägge sidor sist jag handlade så säkert bra mycket mer idag.
Byter inte i blött då jag inte har dedikerade regnfälg och blir för bökigt att byta skivor eller rengöra dom mellan bytena.

När jag började körde jag orginal tills jag överhettade de och bromsen "försvann" vilket var rätt spännande, bytte då till galfers vita, 1275 eller 1375 , minns faktiskt inte exakt men de var riktigt bra och billiga och funkar i både vått och torrt.
Snabb uppvärmning men kan bli lite väl varma när det går riktigt fort och slits snabb då.

Fram kan du nästan säkert få hjälp med koll av fjäder på någon bandag, oftast någon som har verktyg och kunskap och troligen även fjäder om du skulle vilja testa byta men var inte rädd för att köra med "för mjuk" fjäder heller, kanske passar dig bra, bara de inte är för klena,

Jag kör mjukare än rek. fram då det passar mig och hur jag lastar hojen när jag kör så det är ingen exakt vetenskap vilken fjäder det ska va till en specifik vikt på förare men det är ju en bra utgångspunkt när man börjar.
Börja med att ställa hänget och se hur långt från standard förspänning du hamnar och ta beslut om byte efter det.

När det gäller däck är det vad du vill göra,
Är det "hopp och lek" så köp det som finns tillgängligt och kör, vill du bli snabb så kolla vilka märken det tävlas på och leta upp någon/några som du kan handla beg av löpande för att få någon form av kontinuitet i körandet och när du känner dig snabb en dag så testa ett set nya och se vad som händer. ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top