Vilka slicks till 600rr?

Galfer 1375 är ett bra belägg att börja med.
Mina sbs dual carbon köper jag på E-bay från England till bra priser, dock åker man på tulldeklaration ibland, men inte alltid ?.
Vad har du för pump? Original är väl inget vidare ?. Brembo RCS 19 gör underverk för känslan.
 
Kör TRW dual carbon eller vad de nu heter, bra bett och livslängd när de blivit varma men funkar bra i medeltempo med, rätt dyra då ca 2400 för bägge sidor sist jag handlade så säkert bra mycket mer idag.
Byter inte i blött då jag inte har dedikerade regnfälg och blir för bökigt att byta skivor eller rengöra dom mellan bytena.

När jag började körde jag orginal tills jag överhettade de och bromsen "försvann" vilket var rätt spännande, bytte då till galfers vita, 1275 eller 1375 , minns faktiskt inte exakt men de var riktigt bra och billiga och funkar i både vått och torrt.
Snabb uppvärmning men kan bli lite väl varma när det går riktigt fort och slits snabb då.

Fram kan du nästan säkert få hjälp med koll av fjäder på någon bandag, oftast någon som har verktyg och kunskap och troligen även fjäder om du skulle vilja testa byta men var inte rädd för att köra med "för mjuk" fjäder heller, kanske passar dig bra, bara de inte är för klena,

Jag kör mjukare än rek. fram då det passar mig och hur jag lastar hojen när jag kör så det är ingen exakt vetenskap vilken fjäder det ska va till en specifik vikt på förare men det är ju en bra utgångspunkt när man börjar.
Börja med att ställa hänget och se hur långt från standard förspänning du hamnar och ta beslut om byte efter det.

När det gäller däck är det vad du vill göra,
Är det "hopp och lek" så köp det som finns tillgängligt och kör, vill du bli snabb så kolla vilka märken det tävlas på och leta upp någon/några som du kan handla beg av löpande för att få någon form av kontinuitet i körandet och när du känner dig snabb en dag så testa ett set nya och se vad som händer. ?
Så det är så viktigt, och går att komma så långt, med rätt justerad fjädring?! När jag började köra bana på 90-talet så var det ingen som ens nämnde nåt om fjädring och knappt ens när jag körde rookie 600 heller. Att hälla på och greja med det tyckte man verkade löjligt - sånt kunde proffsen hålla på med! :hihi
Men då har jag alltså missat nåt? Hur mycket gör det på varvtiderna om man jämför orginalhoj ur kartongen, jmf med korrekt inställd hoj?
 
Så det är så viktigt, och går att komma så långt, med rätt justerad fjädring?! När jag började köra bana på 90-talet så var det ingen som ens nämnde nåt om fjädring och knappt ens när jag körde rookie 600 heller. Att hälla på och greja med det tyckte man verkade löjligt - sånt kunde proffsen hålla på med! :hihi
Men då har jag alltså missat nåt? Hur mycket gör det på varvtiderna om man jämför orginalhoj ur kartongen, jmf med korrekt inställd hoj?

Har du någotsånär justerad hoj gör det lite på tiden över ett varv, massor på tiden över ett race.

Jag var lika snabb på orginal över ett varv när jag bytte men över ett pass gjorde det stor skillnad och sen har du ju utvecklingspotentialen när inte chassit sätter stopp.

När jag kom ner under 1.10 på gelleråsen med orginal var hojen rätt pressad och orolig i böj, vågade i princip bara pressa så hårt på nya däck, med bra grejer så gick det inte fortare men då var hojen lugn och jag begränsningen.

Så man slog ju av rätt bra när det gottaste på däcken var borta, eller kraschade då, vilket som nu hände först. . . ?
 
Har du någotsånär justerad hoj gör det lite på tiden över ett varv, massor på tiden över ett race.

Jag var lika snabb på orginal över ett varv när jag bytte men över ett pass gjorde det stor skillnad och sen har du ju utvecklingspotentialen när inte chassit sätter stopp.

När jag kom ner under 1.10 på gelleråsen med orginal var hojen rätt pressad och orolig i böj, vågade i princip bara pressa så hårt på nya däck, med bra grejer så gick det inte fortare men då var hojen lugn och jag begränsningen.

Så man slog ju av rätt bra när det gottaste på däcken var borta, eller kraschade då, vilket som nu hände först. . . ?
Så man får mer möjligheter till snabbare körning även om det går att köra snabba tider med orginal-inst?
Men okej, när hänget är justerat, är det bara att börja vrida? :va
Eller, på vad vrider man?
 
Så man får mer möjligheter till snabbare körning även om det går att köra snabba tider med orginal-inst?
Men okej, när hänget är justerat, är det bara att börja vrida? :va
Eller, på vad vrider man?

Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?
 
Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?
Haha, det var ju just det... :hihi
 
Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?

Är det inte alltid hojen? ?
 
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
 
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
Herregud, jag som gnällt att jag har 55mil till Gelleråsen nere ifrån Skåne :lol

Jag kör SBS DC eller DS beroende på vilka jag får tag på till bäst pris, och har också en RCS19 pump. DS håller betydligt längre än DC, men kostar strax över det dubbla i värsta fall för ett set. Kan rekommendera roadracing grupperna på Facebook där det brukar dyka upp grejor till CBR under säsongen.
 
Apropå rätt inställd fjädring och rätt däck så gör det väldigt mycket psykologiskt att veta att grejerna är jävligt bra och att du kan lita på dom, och det gör väldigt mycket för varvtiderna. Tvekan kostar tid, så enkelt är det bara.
 
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
Är det några "miljöskatter" på däck i Sverige?

I Thailand betalar en normal person 12 000 Baht (3800 SEK) för en uppsättning Bridgestone R11 120/70-17 och 190/55-17.

Ungefär samma för Pirelli Superbike.
 
Ni som kör honda 600, har ni kvar knacksensorn? Jag har felkod på min och funderar på att testa byta den. Den kan ju dock varit ur funktion länge.

Har race ecu kvar knacksensorn?
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top