Vilka slicks till 600rr?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Galfer 1375 är ett bra belägg att börja med.
Mina sbs dual carbon köper jag på E-bay från England till bra priser, dock åker man på tulldeklaration ibland, men inte alltid ?.
Vad har du för pump? Original är väl inget vidare ?. Brembo RCS 19 gör underverk för känslan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kör TRW dual carbon eller vad de nu heter, bra bett och livslängd när de blivit varma men funkar bra i medeltempo med, rätt dyra då ca 2400 för bägge sidor sist jag handlade så säkert bra mycket mer idag.
Byter inte i blött då jag inte har dedikerade regnfälg och blir för bökigt att byta skivor eller rengöra dom mellan bytena.

När jag började körde jag orginal tills jag överhettade de och bromsen "försvann" vilket var rätt spännande, bytte då till galfers vita, 1275 eller 1375 , minns faktiskt inte exakt men de var riktigt bra och billiga och funkar i både vått och torrt.
Snabb uppvärmning men kan bli lite väl varma när det går riktigt fort och slits snabb då.

Fram kan du nästan säkert få hjälp med koll av fjäder på någon bandag, oftast någon som har verktyg och kunskap och troligen även fjäder om du skulle vilja testa byta men var inte rädd för att köra med "för mjuk" fjäder heller, kanske passar dig bra, bara de inte är för klena,

Jag kör mjukare än rek. fram då det passar mig och hur jag lastar hojen när jag kör så det är ingen exakt vetenskap vilken fjäder det ska va till en specifik vikt på förare men det är ju en bra utgångspunkt när man börjar.
Börja med att ställa hänget och se hur långt från standard förspänning du hamnar och ta beslut om byte efter det.

När det gäller däck är det vad du vill göra,
Är det "hopp och lek" så köp det som finns tillgängligt och kör, vill du bli snabb så kolla vilka märken det tävlas på och leta upp någon/några som du kan handla beg av löpande för att få någon form av kontinuitet i körandet och när du känner dig snabb en dag så testa ett set nya och se vad som händer. ?
Så det är så viktigt, och går att komma så långt, med rätt justerad fjädring?! När jag började köra bana på 90-talet så var det ingen som ens nämnde nåt om fjädring och knappt ens när jag körde rookie 600 heller. Att hälla på och greja med det tyckte man verkade löjligt - sånt kunde proffsen hålla på med! :hihi
Men då har jag alltså missat nåt? Hur mycket gör det på varvtiderna om man jämför orginalhoj ur kartongen, jmf med korrekt inställd hoj?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så det är så viktigt, och går att komma så långt, med rätt justerad fjädring?! När jag började köra bana på 90-talet så var det ingen som ens nämnde nåt om fjädring och knappt ens när jag körde rookie 600 heller. Att hälla på och greja med det tyckte man verkade löjligt - sånt kunde proffsen hålla på med! :hihi
Men då har jag alltså missat nåt? Hur mycket gör det på varvtiderna om man jämför orginalhoj ur kartongen, jmf med korrekt inställd hoj?

Har du någotsånär justerad hoj gör det lite på tiden över ett varv, massor på tiden över ett race.

Jag var lika snabb på orginal över ett varv när jag bytte men över ett pass gjorde det stor skillnad och sen har du ju utvecklingspotentialen när inte chassit sätter stopp.

När jag kom ner under 1.10 på gelleråsen med orginal var hojen rätt pressad och orolig i böj, vågade i princip bara pressa så hårt på nya däck, med bra grejer så gick det inte fortare men då var hojen lugn och jag begränsningen.

Så man slog ju av rätt bra när det gottaste på däcken var borta, eller kraschade då, vilket som nu hände först. . . ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har du någotsånär justerad hoj gör det lite på tiden över ett varv, massor på tiden över ett race.

Jag var lika snabb på orginal över ett varv när jag bytte men över ett pass gjorde det stor skillnad och sen har du ju utvecklingspotentialen när inte chassit sätter stopp.

När jag kom ner under 1.10 på gelleråsen med orginal var hojen rätt pressad och orolig i böj, vågade i princip bara pressa så hårt på nya däck, med bra grejer så gick det inte fortare men då var hojen lugn och jag begränsningen.

Så man slog ju av rätt bra när det gottaste på däcken var borta, eller kraschade då, vilket som nu hände först. . . ?
Så man får mer möjligheter till snabbare körning även om det går att köra snabba tider med orginal-inst?
Men okej, när hänget är justerat, är det bara att börja vrida? :va
Eller, på vad vrider man?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så man får mer möjligheter till snabbare körning även om det går att köra snabba tider med orginal-inst?
Men okej, när hänget är justerat, är det bara att börja vrida? :va
Eller, på vad vrider man?

Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?
Haha, det var ju just det... :hihi
 

Raderad medlem 61114

Guest
Beror ju på vad du vill göra. . . ?

Grundjustering på rätt fjäder Sen kör till du fattar att du inte är problemet utan hojen, där börjar det roliga i att lösa problemen utan att skapa nya! ?

Är det inte alltid hojen? ?
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
Herregud, jag som gnällt att jag har 55mil till Gelleråsen nere ifrån Skåne :lol

Jag kör SBS DC eller DS beroende på vilka jag får tag på till bäst pris, och har också en RCS19 pump. DS håller betydligt längre än DC, men kostar strax över det dubbla i värsta fall för ett set. Kan rekommendera roadracing grupperna på Facebook där det brukar dyka upp grejor till CBR under säsongen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå rätt inställd fjädring och rätt däck så gör det väldigt mycket psykologiskt att veta att grejerna är jävligt bra och att du kan lita på dom, och det gör väldigt mycket för varvtiderna. Tvekan kostar tid, så enkelt är det bara.
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i
RCS 19 är monterad ?

Angående körningar tror jag det är lite lugnare med bokningar här uppe, jag har kört ner till gelleråsen en gång men det är 75 mil så blir ganska dyrt och jobbigt.
Men jag har också sett att mycket verkar bokat nere på dom "riktiga" banorna. Jag är avundsjuk på alla som har nära dit ?

Jag kommer köra på fällfors drivecenter utanför skellefteå, mittsverigebanan och endel i Finland. Kemora och botniaring.
Det är ganska lätt att ta färjan över från holmsund och sen är det 6 mil respektive ca 20 mil bil till banorna där.

Priserna verkar vara ganska lika mellan märkena på nya däck på mynetmoto i alla fall. Ca 5500 för ett sätt av pirelli och bridgestone. Dunlop trackday däck ca 4000 kr per sett och michelin 4700 per sett. Ska hålla utkik på beg
Är det några "miljöskatter" på däck i Sverige?

I Thailand betalar en normal person 12 000 Baht (3800 SEK) för en uppsättning Bridgestone R11 120/70-17 och 190/55-17.

Ungefär samma för Pirelli Superbike.
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Ni som kör honda 600, har ni kvar knacksensorn? Jag har felkod på min och funderar på att testa byta den. Den kan ju dock varit ur funktion länge.

Har race ecu kvar knacksensorn?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top