Vilka renodlade racehojar finns att få tag på nya för oss dödliga?

Det är väl det han försöker utreda. När man kunde köpa 125-250 prodracers så var ju den strsta fördelen med att köpa en helt ny att du fick med ett otroligt välutrustat reservdelskit med hojen. Tillräckligt med delar för att klara ca 500 mil av körande utan att behöva köpa delar hela tiden. Det anser jag vara det enskilt bästa argumentet till att köpa en ny prodracer då det begav sig, Honda RS125R går väl att köpa fortafarnde. Samt att man slipper få en sönderskruvad hoj.

Men köpa en ny GP racer idag, finns det några vettiga alternativ och argument var frågan när klasserna kommer dö ut eller är utdöda.
Mer än ur nostalgiska och romantiska skäl.

Roland Sands super minimono? ( med serie tillverkad ram och motor) Är gångbara i klassen supermono påminner lite om framtidens Moto3 känns relevant.

Men en modern supersport 600 påminner lika mycket om Moto2 känns också relevant.

Så frågan är om det finns en renodlad GP hoj att köpa som är gångbar i någon klass om man bortser från 125GP, som Josef var för tung för och kommer försvinna inom snar framtid.

Kan tex vem som helst skaffa sig en Moto2 hoj idag och är priset mm rimligt för att inte motivera en supersportig 600 med nödvändiga modifieringar.

Dagens 600 är ytterst potenta racerhojar, var det inte dansk som körde 1.35 på Anderstorp i år?

Men köpa en ny GP racer idag, finns det några vettiga alternativ och argument var frågan när klasserna kommer dö ut eller är utdöda.
Frågan har ju besvarats ett flertal gånger. Du kan hitta enstaka 250 hojar i nyskick, kanske heöt ny om man har dyngröta.
En del Moto2 ramar kan man köpa om man har råd. Annars är det 125 som gäller om vi talar GP hojar.

Roland Sands super minimono? ( med serie tillverkad ram och motor) Är gångbara i klassen supermono påminner lite om framtidens Moto3 känns relevant.
Det beror ju på vad man lägger för värdering i GP hoj. Roland Sands hojar är ju crosshojar som byggs om med sänkt fjädring och andra gafflar och utseende. Ram och motor är fortfarande cross. Inte så GP men går väl att anse som renodlad racehoj då du inte kna regga den. Är man inne på det spåret tror jag dock det finns betydligt rappare/potentare alternativ.

Men en modern supersport 600 påminner lika mycket om Moto2 känns också relevant.

Så frågan är om det finns en renodlad GP hoj att köpa som är gångbar i någon klass om man bortser från 125GP, som Josef var för tung för och kommer försvinna inom snar framtid.

Kan tex vem som helst skaffa sig en Moto2 hoj idag och är priset mm rimligt för att inte motivera en supersportig 600 med nödvändiga modifieringar.

Dagens 600 är ytterst potenta racerhojar, var det inte dansk som körde 1.35 på Anderstorp i år?
Det går att köra mycket snabbt med moderna sporthojar, ingen har hävdat motsatsen, men trådstartaren var ju uppenbarligen inte ute efter en trimmad gatcykel.

Summa summarum, oavsett påstått nostalgiska skäl, är att nog att det mest överkomliga och renodlade du kan köpa idag är fortfarande en 125/250GP hoj. :banana

Inget snack om det, men en 125'a som kör 1:39 på Anderstorp är i min värld en ännu potentare racehoj.
För övrigt har den här tråden potential... :)

Tigcraft tex, det finns en klass som heter supermono och säkerligen lär fortsätta i flera år till då de har en stabil samling förare som kör i stort sett alla race. Någon tillkommer och någon faller ifrån men ingen massflykt etc.

Även om dagens 600or och 1000cc hojar är potenta hojar på banan är det ingen RACEHOJ :arsele

Mycket bra input här!
Trodde inte denna tråd skulle generera så mycket intresse...

Det mest rimliga verkar ju faktiskt vara en RSV4 factory, tråkigt bara att hojval inte kan styras av vad som är rimligt.

Jag har kört rätt många olika typer av hojar på bana: R1/R6 på jobbet, HP2sport privat, testat de flesta vanligare sporthojarna åt MC-folket, haft motarder, offroads och div sporthojar, kört elhojen som omnäms i tråden osv.
Det som varit roligast hittils var nog när jag lånade en 125r för ett gäng år sedan, känslan av ett superchassi kombinerat med relativt låg effekt visade verkligen hur mycket utvecklingspotensial det fanns hos mig som förare. 250r har jag inte haft tillfälle att prova.

Vad gäller gathojar så gillar jag faktiskt inte radfyrorna speciellt mycket, det är snabba och bra hojar men varje gång jag varit iväg och jobbat på en R1a och sen får köra lite HP2 så känns det bara grymt bra. Jag sålde min förra BMW och köpte en 600 eftersom det uppenbarligen är en mycket bättre banhoj. Den halva sommaren var skittrist, visst var jag snabbare men det kändes inte kul att köra. Ny BMW köptes in till våren (är jag sinnessjuk?).
1198r har en mycket trevlig motor och bra chassi men Ducatis ergonomi har aldrig passat mig riktigt, med lite modifieringar skulle den nog kunna bli nästan men inte helt rätt.
RC8 med annan fjädring skulle kanske kunna vara något, motorn är iaf trevlig.

Elhojen är riktigt ball: Inga växlar, ingen koppling, inget motorregister att ta hänsyn till bara 100% fokus på nästa kurva. Den känslan gillar jag skarpt!
Lite utveckling av styrelektroniken och batterierna så kommer det bli grymt i rätt chassi.

Jag vill helt enkelt ha en 100kw elhoj i ett racerchassi med en vikt runt 120kg. Kommer jag kunna köpa en sådan innan jag är för gammal för att njuta av den?

Elhojen är riktigt ball: Inga växlar, ingen koppling, inget motorregister att ta hänsyn till bara 100% fokus på nästa kurva. Den känslan gillar jag skarpt!
Lite utveckling av styrelektroniken och batterierna så kommer det bli grymt i rätt chassi.

Jag vill helt enkelt ha en 100kw elhoj i ett racerchassi med en vikt runt 120kg. Kommer jag kunna köpa en sådan innan jag är för gammal för att njuta av den?

Framtidens rookie hoj!

http://decojournal.net/?p=1446

Bifogat

• voltra.jpg
    voltra.jpg
    55.5 KB · Visningar: 85
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...merIdsAsString=&categories=Racing&tabNumber=1
!!ss,5KQBm0~$(KGrHqEOKisE)R46()hOBMchFEEbWQ~~_27.JPG

!!ss,5Q!!W0~$(KGrHqQOKioE)WJJF95bBMchFflNuQ~~_27.JPG

Finns hos http://home.mobile.de/JOACHIMS-MOTORRADHANDEL
"bara" €139.000

Last edited:
Det beror väl på vad du kan betala....
Varken Honda eller Yamaha kommer tillverka fler fabriksnya 250 racers så då är det väl bara tur att hitta en sådan i nyskick eller en 125:a kvar.
Motot2 chassien går säkert att få tag på om man har flis och kontakter - sen ska resten till också...

Från Honda så heter det att RS250R slutades "marknadsföras" som en hoj i deras utbud 2008. Dock har folk från HRC satt ihop hojar ändå både 2009 och 2010. Inte så många och man är beroende på att ha tur att komma över en. 2009 tror jag dom gjorde endast 6st. Till i år fick Nordgren förfrågan av en Japan om han viste någon i Europa som ville köpa en ny 2010. Dock har priserna skenat iväg med den dåliga yen-kursen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT