Tjenis, vad ere som gäller igentligen, får man sjussa någon som är full ? får passageraren blåsa om man blir stoppad av snuten är det någon gräns dära ? och vem får böter om någon sitter bakom utan hjälm, är det föraren eller passageraren... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så om ngn är på krogen, och vill bli hämtad så tar man hojen och det är lagligt fan asså det låter sjukt men så kanske är fallet : )
Det där med hjälmen så tänkte jag, det kan ju hända att någon säger, komigen sjussa mig, men dom har ingen hjälm, om det är dom som åker fast så skiter jag ju i det, om det är jag som åker dit så vill jag ju inte sjussa![]()
Mjoh, det låter lite konstigt att man får ha en packad mupp på bönpallen, men å andra sidan känner ju iaf jag att min överlevnadsinstinkt hindrar mig från att göra det.
Och rent allmänt känner jag att det är väldigt ogenomtänkt att skjutsa på någon utan hjälm även om man själv inte åker på något för att göra det. Inte direkt värt att riskera att stå med en polares hjärna utsmetad över några meter väg bara för att vara snäll.
Sen kan man ju oxå fundera på hur full. 2 eller 15 öl. snorpackad eller lätt salongsberusad. Men jag skulle inte ta med någon som e snorpackad på hojen.
Roligt att krasha med sin bästa vän sittande där bak utan hjälm...
Men hur är det vid crash och personen som åker utan hjälm dör.
Får föraren då vållande av annans död?
Tycker det verkar säkrare att sitta i en bil utan bälte än på en hoj utan hjälm, så enligt mig är det inte riktigt jämförbart.
Om vi snackar olycka där föraren inte begår något brott (t.ex. fortkörning).
Har du inte gjort något fel, som kört vårdslöst eller underlåtit service på fordonet så att det orsakade kraschen så är det att se som en ren olycka där ingen är ansvarig.Hur är det om passageraren HAR hjälm eg då, har aldrig reflekterat över det, man kör omkull på tex grus med skjuts och passageraren dör fast denne har adekvat utrustning och är nykter, kan man bli ansvarig för dennes död iaf?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |