Vilka regler gäller passagerare ?

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Tjenis, vad ere som gäller igentligen, får man sjussa någon som är full ? får passageraren blåsa om man blir stoppad av snuten är det någon gräns dära ? och vem får böter om någon sitter bakom utan hjälm, är det föraren eller passageraren... :va

Man får skjutsa någon som är full, men jag skulle definitivt inte göra det. Fulla människor har dels rätt dålig balans, dels rätt dåligt omdöme. Dessutom kan de få för sig att hitta på dumheter.

Vad gäller hjälm vet jag inte vem som blir bötfälld.

Så om ngn är på krogen, och vill bli hämtad så tar man hojen och det är lagligt fan asså det låter sjukt men så kanske är fallet : )

Det där med hjälmen så tänkte jag, det kan ju hända att någon säger, komigen sjussa mig, men dom har ingen hjälm, om det är dom som åker fast så skiter jag ju i det, om det är jag som åker dit så vill jag ju inte sjussa :D

Så om ngn är på krogen, och vill bli hämtad så tar man hojen och det är lagligt fan asså det låter sjukt men så kanske är fallet : )

Det där med hjälmen så tänkte jag, det kan ju hända att någon säger, komigen sjussa mig, men dom har ingen hjälm, om det är dom som åker fast så skiter jag ju i det, om det är jag som åker dit så vill jag ju inte sjussa :D

Mjoh, det låter lite konstigt att man får ha en packad mupp på bönpallen, men å andra sidan känner ju iaf jag att min överlevnadsinstinkt hindrar mig från att göra det. :)

Och rent allmänt känner jag att det är väldigt ogenomtänkt att skjutsa på någon utan hjälm även om man själv inte åker på något för att göra det. Inte direkt värt att riskera att stå med en polares hjärna utsmetad över några meter väg bara för att vara snäll.

Mjoh, det låter lite konstigt att man får ha en packad mupp på bönpallen, men å andra sidan känner ju iaf jag att min överlevnadsinstinkt hindrar mig från att göra det. :)

Och rent allmänt känner jag att det är väldigt ogenomtänkt att skjutsa på någon utan hjälm även om man själv inte åker på något för att göra det. Inte direkt värt att riskera att stå med en polares hjärna utsmetad över några meter väg bara för att vara snäll.

Du har helt rätt, men om man tänker rent polisiärt då, bötes mässigt ?

Jag är inte helt 100 här men gäller det inte liksom för bilbälte:va
Är passageraren straffmyndig är det passagerarens ansvar, icke straffmyndig-ditt ansvar.
Hur som blir det ju du som får leva med bilden, av polarens krossade skalle, på näthinnan resten av livet.
I slutet av 80-talet skjutsade jag ibland en tjej som brukade sova. Vi kopplade ihop oss med bälten och det fungerade kanon. Är det en som är full så kan ju naturligtvis denna få för sig att göra en massa konstigheter som gör att du tappar kontrollen över hojen.

Sen kan man ju oxå fundera på hur full. 2 eller 15 öl. snorpackad eller lätt salongsberusad. Men jag skulle inte ta med någon som e snorpackad på hojen.

Sen kan man ju oxå fundera på hur full. 2 eller 15 öl. snorpackad eller lätt salongsberusad. Men jag skulle inte ta med någon som e snorpackad på hojen.

Jo, när de fortfarande har en försvarlig mängd normalt fungerande hjärnceller skulle jag nog med kunna skjutsa dem... en bedömning lite från tillfälle till tillfälle. Å andra sidan brukar de inte ha en hjälm med sig när de är fulla, så det faller omedelbart på det. ;)

En villd gissning ang att pasageraren inte använder hjälm, så tror jag att det är på samma sätt som när man skjutsar någon i skuffen på en bil, dels får pasageraren böter för att sitta i skuffen å även föraren för att man inte har koll på sina pasagerare.

angående hjälm så är det samma regler som bil.är passageraren under 15 år så åker föraren på böterna,över 15år så åker passageraren på det själv och fulla människor får man skjutsa samma regler som bil där med.

Frågan är väl som nån sa ovan huruvida man vill skjutsa någon som är berusad. Jag tycker det är nog besvärligt att skjutsa en ovan åkare i normala fall - kan inte tänka mig hur svårt det ska vara med ett fyllo. :va

Roligt att krasha med sin bästa vän sittande där bak utan hjälm...

Ptja, i ena änden har vi ett fyllo som vill åka utan hjälm, i den andra änden har vi en person som åtar sig att skjutsa nämnda fyllo utan hjälm.

Har svårt att se att jag skulle tycka synd om någon av dessa ifall det blev grönbete av färden.

Men det där klarar nog vuxna människor av att besluta om själva :tummenupp

Men hur är det vid crash och personen som åker utan hjälm dör.
Får föraren då vållande av annans död?
Tycker det verkar säkrare att sitta i en bil utan bälte än på en hoj utan hjälm, så enligt mig är det inte riktigt jämförbart.

Om vi snackar olycka där föraren inte begår något brott (t.ex. fortkörning).

Men hur är det vid crash och personen som åker utan hjälm dör.
Får föraren då vållande av annans död?
Tycker det verkar säkrare att sitta i en bil utan bälte än på en hoj utan hjälm, så enligt mig är det inte riktigt jämförbart.

Om vi snackar olycka där föraren inte begår något brott (t.ex. fortkörning).

Hur är det om passageraren HAR hjälm eg då, har aldrig reflekterat över det, man kör omkull på tex grus med skjuts och passageraren dör fast denne har adekvat utrustning och är nykter, kan man bli ansvarig för dennes död iaf?

Att skjutsa en berusad är inte olagligt, om än olämpligt. Sedan har man som förare ansvar för att kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Att ha en person bakom sig som är blåsfull och kan tänkas få för sig vad som helst kan inte räknas som säkert och kan säkerligen resultera i böter om personen sitter och viftar runt, även om det då blir för det farliga framförandet och inte att personen i sig är berusad.

Hur är det om passageraren HAR hjälm eg då, har aldrig reflekterat över det, man kör omkull på tex grus med skjuts och passageraren dör fast denne har adekvat utrustning och är nykter, kan man bli ansvarig för dennes död iaf?
Har du inte gjort något fel, som kört vårdslöst eller underlåtit service på fordonet så att det orsakade kraschen så är det att se som en ren olycka där ingen är ansvarig.

så summa sumarum så får man sjussa både fulla, och utan hjälm.. då det är deras ansvar rent regel mässigt... alltid bra åh veta +_-

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park