Vilka GPS:er kan man sätta på mc???

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
HansJ skrev:
2496400 Helt novis på det här med GPS:er. Det lilla jag tror mig förstått är att det finns två typer, en för "vildmark" och en för bilnavigering, men ingen som kombinerar de två? Vill inte köpa två, utan vill ha en flyttbar variant.

Ska jag köpa en GPS vill jag ha en som funkar att ha med på vandringar (Sverige, alperna, världen), plotta hoj- och båtturer (Europa), och som funkar att ta med om man ska köra bil på okända platser (dvs körinstruktioner, ffa Europa).

Har jag missat någon modell, eller är någon av de som nämns ovan funkis för mina behov?

Quest är också ett alternativ dock mer år bil/mc hållet.
Den kan också ladda in friluftskartan och bluechart.

Har använt den i skogen några gånger det som är det negativa är väl antenn positionen och att den känns "felvänd".

Men ska du i förstahand ha den på mc:n så är det ok alternativ.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
NyBumsad skrev:
2496463 Till att börja med har du missat att läsa tråden du postar i :) Kolla mitt inlägg ovan, min garmin gpsmap 60cs är helt suverän både i skog och mark och på hojen! Det var liksom den stora anledningen till att valet föll på just den modellen.

Mvh Anders
GSMAP 60CS har inte automatisk routing (eller vad det nu heter, den funktionen som kontinuerligt ger dig vägdirektioner dels grafiskt och dels med röstkommandon) och det är ett stort minus vid bil/MC-körning.

Som sagt så valde jag Questen eftersom den enligt mig är den bästa kompromissen mellan ren fordonsnavigator och vildmarks-GPS. Den har i stort sett samma mjukvara som GPSMAP60 (men med routing), stöd för samma kartor (t.ex Friluftskartan) och är lika vattentät, lite sämre formfaktor för skogsvandringar dock, men det funkar.
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
sgtpepper skrev:
2496922 GSMAP 60CS har inte automatisk routing (eller vad det nu heter, den funktionen som kontinuerligt ger dig vägdirektioner dels grafiskt och dels med röstkommandon) och det är ett stort minus vid bil/MC-körning.

Som sagt så valde jag Questen eftersom den enligt mig är den bästa kompromissen mellan ren fordonsnavigator och vildmarks-GPS. Den har i stort sett samma mjukvara som GPSMAP60 (men med routing), stöd för samma kartor (t.ex Friluftskartan) och är lika vattentät, lite sämre formfaktor för skogsvandringar dock, men det funkar.

men vafan,, vad har jag guidats av sista två åren då :tomten ? Gpsmap 60CS HAR VISST automatiskt routing, dock saknar den röst,,, får lite påminnelsepip när det närmar sig sväng vilket man inte hör när man kör hoj, men som räcker utmärkt i bilen!!! Den visar mycket pedagogiskt på displayen hur jag skall svänga i alla korsningar/rondeller på samma vis som din quest och den klarar av automatiskt reroutning och allt annat man behöver.

Istället för röstguidning har jag alltid nedräkning till nästa sväng framme på displayen, då ser jag ju om jag behöver hålla koll på gpsen eller inte den närmaste tiden och det har funkat klockrent för mig!

Ska man köpa en ny skall man dock ha den som heter x på slutet som har minneskort i, för kartminnet är lite för litet för långsemestrar på den variant jag har. Det räckte dock utmärkt för min resa till norge jag gjorde förra året (240 mil på fyra dagar) men vill man ut i europa så är minnet för litet för att hålla bra kartmaterial för hela resan i minnet.

60-serien har en bättre antenn än questen och ett format som är bättre anpassat för skogsturer så vill man ha en gps som funkar skitbra även till fots så tycker jag absolut att man skall välja 60-serien framför questen. Dessutom har man ju lösa batterier i vilket är rätt gött när man är långt från civilisationen och batterierna tar slut. Gör man det med questen är man rökt!

enuff sädd

Mvh Anders
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
sgtpepper skrev:
2496922 GSMAP 60CS har inte automatisk routing (eller vad det nu heter, den funktionen som kontinuerligt ger dig vägdirektioner dels grafiskt och dels med röstkommandon) och det är ett stort minus vid bil/MC-körning.

Som sagt så valde jag Questen eftersom den enligt mig är den bästa kompromissen mellan ren fordonsnavigator och vildmarks-GPS. Den har i stort sett samma mjukvara som GPSMAP60 (men med routing), stöd för samma kartor (t.ex Friluftskartan) och är lika vattentät, lite sämre formfaktor för skogsvandringar dock, men det funkar.

Garmin 60CSx HAR automatisk routing, dock ej via röst. Har en själv så jag vet vad jag talar om. Fungerar alldeles utmärkt. Är 99% säker på att 60CS också har automatisk routing. SKillnaden maskinerna emellan är att CSx har annat mer känsligt chipset samt att den har expanderbart minne.
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
HansJ skrev:
2496749 Ja lite då...
Men allvarligt, är den funkis i bilen, dvs vägvisning, adressinmatning etc? Kartor, kan man ladda in exvis Europa, stadskartor etc. Vad missar man jmf med en "riktig" GPS för bilkörning?

Det man missar är rösten, allt annat finns. (läs inlägget ovan om hur jag klarar mig utan röst.) Bra routingfunktioner, Bra loggfunktioner (kan tom analysera hur du kört favoritvägen med hastighet och höjd i varje punkt, mycket underhållande), du kan ladda den med både vägkartorna och friluftskartorna över samma område och växla när du kliver av hojen och in i skogen mm mm mm. Du kan i viss mån styra hur du vill att den skall prioritera olika vägtyper när du är ute och kör. Den är FANTASTISK på att uppskatta restiden, brukar bara missa med några få minuter även på mycket långa sträckor..

Kort och gott, en fantastisk pryl som jag inte kan lovorda nog!!!

/Anders
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bugar och bockar för svar på novis-frågorna. Sista fråga, stadskartor är inte heller några problem med 60:an? Läste nu att Quest2:an är långsam, någon uppfattning om hur 60:an är i jämförelse? (Och varfdör ska man ha en Quest2 om 60:an är så gott som lika bra?)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
NyBumsad skrev:
2496944 men vafan,, vad har jag guidats av sista två åren då :tomten ? Gpsmap 60CS HAR VISST automatiskt routing, dock saknar den röst,,,

Starstriker skrev:
Garmin 60CSx HAR automatisk routing, dock ej via röst.

Helvete också.... Jag erkänner mig besegrad ;)

Neutral skrev:
2497027 Vart kan man köpa billigt då? Inom EU så att det är rätt kartor laddade. Länktips? :tomten
www.aspidshop.com - portugisisk webbutik, funkar kalasbra, snabba leveranser, många från www.soe.se som köpt sina GPS:er där. Det är oftast betydligt billigare att köpa sin GPS från något annat EU-land än här hemma.
 
Last edited:

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
SLAS skrev:
2496381 Uppdadera den det är gratis på Garmin.se.

//SLAS

Har testat innan att ladda ner ny firmware, men ingen av bugfixarna beskriver detta problem. Svenska supporten verkar inte ha koll på nåt tekniskt, standard svaret är: "-Skicka in den så att en tekniker får titta på den". Dom har heller ingen e-postadress där man kan skicka in bugrapport. Ska kolla om det är lättare att få kontakt via den engelska sidan.
 

Dawe

Guest
Den dagen jag har råd och det finns en bra model vill jag ha en som man kan ha i kartfodralet på tankväskan. Alternativt ovanpå tankväskan. Bara för att det bara skall vara en sak att hålla reda på när man tankar, fikar och dyl.
Sen måste det där med att välja vägar funka.
 

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fixhult
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Jag kan skicka detta till Garmin USA och se vad dom svarar.

//SLAS


Harrysson skrev:
2502405 Har testat innan att ladda ner ny firmware, men ingen av bugfixarna beskriver detta problem. Svenska supporten verkar inte ha koll på nåt tekniskt, standard svaret är: "-Skicka in den så att en tekniker får titta på den". Dom har heller ingen e-postadress där man kan skicka in bugrapport. Ska kolla om det är lättare att få kontakt via den engelska sidan.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
De står mellan Garmin Zümo och Tomtom Rider för min del.

Men det skiljer en hel del i pris. Närmare bestämmt 4950 kr för Ridern inkl europa-karta (3630 kr utan) och 6240 kr för Zümon, så de lutar mot Ridern.

Men frågan är vad som skiljer dom åt?

Är det någon som vet detta?
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Köpte en rider i måndags och är nöjd iaf! Den fattar tunnlar bra osv!
Har dock ej testat zymon! Skulle dock vilja haft en billaddare med då man
även tar med sig den i bilen ibland! Finns säkert att köpa till någonstans!
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Sålde min tom tom rider i somras

Försökte programmera in den resan vi skulle göra i Norge
med dom vägval som vi ville göra
när det inte gick så blev jag less på den och sålde den

det blir antagligen en zumo 500 eller 550 nu till sommaren

någon som vett om det går att sitta vid datorn och programmera sin rutt på zumo?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12

det blir antagligen en zumo 500 eller 550 nu till sommaren

Vad är det för skillnad på dom två då?

Vad menar ni med att det inte går att planera sin rutt på datorn?
Kan man inte lägga in vilken väg man vill åka utan man får välja den som gps:en gör åt en då eller? och bara mellen två punkter då också eller?:confused:
 

sportbike

Guest
har sagt det förut,ta med hjälmen när du ska köpa navigator med blåtands-headset,och kolla så att hörlurarna får plats.
blir jobbigt annars.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Fick min Garmin Zumo 550 i förrgår.
Har testat den lite i bilen det är allt.
Men om man jämför den med en originalmonterad navi i en BMW E39 så är det en sisådär 1000ggr bättre.


Och så kan man lägga upp rutter själv vid datorn och sen ladda upp dem... tänkte prova det nu faktiskt!
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Det blir helt klart en Zumo för mig, den verkar helt överlägsen.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top