Vilka böcker har du läst?

Vilka böcker har du läst?


  • Antal röstningar
    0

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Har börjat på ”Sweet Virginia” av Michael Simon i veckan.

”Hårdkokt, nervig och kittlande” är ett citaten på framsidan.
Austin i början av 90- talet. Följer snutar som utreder mord. Det dricks, röks, dras raskort och verkar liggas en del med.

Verkar finnas fler böcker med samma författare och tema. Ska nog dra igenom några till om denna fortsätter hålla bra nivå.
 
Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Simon Kernick hade en serie böcker för 10-15 år sedan med korrupt snut som får byta yrke, eller övergå till sin bisyssla på heltid.
Rätt stil, ungefär som Harry Bosch-serien.

Såg nu att han släppt nån ”ny” bok, Ultimatum.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet inte exakt varför, eller hur det kommer sig, men jag har just börjat med denna.

Så nu är jag klar, rekommenderar, inte så bra på att skriva rekommendationer.

Säregen stil, Östtyskland, spännande språk, lite spännande men ändå lugn och relativt händelselös. Mörk.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå böcker, så har bokklubben Pennan&Svärdet lagt ned sin verksamhet. De sista åren var det inte lika mycket böcker, utan mer av prylar och kläder mm (en del riktigt bra, annat tveksamt). Tråkigt, för jag gillade de historiska böckerna av hög kvalitet som de hade om WW2 och i synnerhet om saker som hände i vårt närområde.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kom att tänka på en bok jag läste för ca tio år sedan.
En sann berättelse (självbiografi) om två tyska killar boende i Namibia vid andra världskrigets början.
För den som kan sin historia så hette landet Tyska Sydvästafrika fram till första världskrigets slut då engelsmännen tog över (brittiskt protektorat) och landet fick namnet Namibia.
Hursomhelst - det beslutas att tyska medborgare skall interneras så killarna bestämmer sig för att dra ut i vildmarken (Namibia är till största delen stäpp o öken) och leva där tills kriget är slut.
Klart läsvärd - nu är boken inte helt lätt att få tag på, men länk till en pdf-utgåva på engelska finns här. https://archive.org/details/shelteringdesert007109mbp/page/n1/mode/2up

Boken heter The Sheltering Desert av Henno Martin
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Vindens skugga" är ju jäkligt speciell, må jag säga.

Och Tintin förstås, fast det är ju album iof.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Haynes boken till Hondan för att kolla oljeschemat på CB250:in men det räkans väl inte😉

Läser aldrig böcker men fick höra om en bok som heter Operation svarta björn, så grabben fick låna den åt mig då dom var på bibblo på skolan. Läste Populärmusik från vittula 2002 på flyget till och från Canada så nästa bok får bli om 22 år så det inte blir nån vana som tar en massa tid.

Boken handlar om ett Sovjetiskt anfall mot Finland och norra Sverige efter att Augustikuppen lyckats. Blir lite speciellt då man har god lokalkännedom i stora delar av var boken utspelar sig så man verkligen kan föreställa sig hur striderna hade sett ut då jag också vet var många av de militära anläggningarna låg, om man kommer ihåg denna tiden så känner man också igen personerna är i boken som tex "Palle Gråhlin" översten på FO67.

Kan rekomenderas speciellt om man känner till Norrbotten.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller som bäst på med sista boken i Fredrik Backmans trilogi om glesbygdsstaden Björnstad.

Läsvärd och Backman har ett språk fullt av finurliga liknelser som tilltalar mig. Att hockey som är en del av handlingen inte intresserar mig mer än vad fotboll är för en katt är inga hinder att tycka om böckerna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haynes boken till Hondan för att kolla oljeschemat på CB250:in men det räkans väl inte😉

Läser aldrig böcker men fick höra om en bok som heter Operation svarta björn, så grabben fick låna den åt mig då dom var på bibblo på skolan. Läste Populärmusik från vittula 2002 på flyget till och från Canada så nästa bok får bli om 22 år så det inte blir nån vana som tar en massa tid.

Boken handlar om ett Sovjetiskt anfall mot Finland och norra Sverige efter att Augustikuppen lyckats. Blir lite speciellt då man har god lokalkännedom i stora delar av var boken utspelar sig så man verkligen kan föreställa sig hur striderna hade sett ut då jag också vet var många av de militära anläggningarna låg, om man kommer ihåg denna tiden så känner man också igen personerna är i boken som tex "Palle Gråhlin" översten på FO67.

Kan rekomenderas speciellt om man känner till Norrbotten.
Scenariot var ungefär som övningen "Nordanvind" mars 1991. Vi som var med då känner igen nästan allt, inklusive geografin... Är bekant med två av författarna och tyckte om boken då den ger en mycket bra bild, inte minst lokalt, hur det var tänkt att försvara landet vid ett anfall.
Vid småturer runtom i Norrbotten är det kul att ha detta i bakhuvudet, eftersom det finns många intressanta platser än i dag att kolla upp när man svänger förbi... :) Mycket finns ju kvar, och alla dessa små batteriplatser för värnkanoner som finns kvar uppe på höjderna; inte sällan med en skojig liten halvt igenvuxen körväg ditupp, och utsikten därifrån mot en bro, en vägkorsning eller något annat som var tänkt att försvaras.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller som bäst på med sista boken i Fredrik Backmans trilogi om glesbygdsstaden Björnstad.

Läsvärd och Backman har ett språk fullt av finurliga liknelser som tilltalar mig. Att hockey som är en del av handlingen inte intresserar mig mer än vad fotboll är för en katt är inga hinder att tycka om böckerna.
Backman skriver med hjärta och Bjästa kommer förstås upp i huvudet även om det är aktuellt överallt. Man kan också fundera på hederskulturer och hur de kan ta sig olika uttryck i olika samhällen. Hur skall man hantera dem?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Backman skriver med hjärta och Bjästa kommer förstås upp i huvudet även om det är aktuellt överallt. Man kan också fundera på hederskulturer och hur de kan ta sig olika uttryck i olika samhällen. Hur skall man hantera dem?
Verkligen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
5/5 - rekommenderas!

cea7ec7864fb3e826836dd9d69973aaf.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top