Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

Har köpt två "billiga moppar" en "skottsäker Honda" och en likaså tydligen nästan "skottsäker" Suzuki. Med billiga menar jag 12.000SEK för dominatorn och 18.000SEK för Suzukin. 90-92.
Min erfarenhet från dessa billiga inköp är att de kostar lika mycket till inom en snar framtid, lätt.
Kommer aldrig gör om detta. Nästa moppe skall bli en dyr, genomgången av någon annan, äldre sak (pga försäkringen) som verkligen skall kännas 100% direkt annars står jag över.

Kanske har jag haft otur!?

Värt att fundera på vid inköp av äldre moppe ivf enligt mig..
 
Last edited:
Nej, det baserar jag på egna erfarenheter, från XJ 900 -83 samt -85 och XJ 600 från -85.

Ok. Har en xj600 -85 som har obalans vid 50-60 km/h och det blev sedan jag bytte däck på en mcfirma... De skyller på att fälgen är lite skadad, lite intryckt, men det märkte jag inte av med däcket jag hade innan. Jag misstänker att de klantat sig och förstört fälgen men de erkände ju inget förstås.

Kan ju vara däckmönstret också som du sa, eller dålig balansering. De fick 2 försök på sig att balansera men det är fortfarande inte bra.

Edit: Sorry för OT
 
Last edited:
Ok. Har en xj600 -85 som har obalans vid 50-60 km/h och det blev sedan jag bytte däck på en mcfirma... De skyller på att fälgen är lite skadad, lite intryckt, men det märkte jag inte av med däcket jag hade innan. Jag misstänker att de klantat sig och förstört fälgen men de erkände ju inget förstås.

Kan ju vara däckmönstret också som du sa, eller dålig balansering. De fick 2 försök på sig att balansera men det är fortfarande inte bra.

Edit: Sorry för OT

Just det, det var mest kring 50-60, i högre hastigheter var det bättre.

Jag hade en teori att det kunde bero på styrlager eller hjullager. Min kompis, också med en XJ 900, menar att problemet minskade för honom om framdäcket har fiskbensmönster.

Hörde någon som sa att det blev bättre om man slackade kedjans spänning lite, alltså har kedjan mindre spänd (XJ 600).

Att ha toppbox påverkar också negativt.

Känsligt är det, och inget roligt problem.
 
Just det, det var mest kring 50-60, i högre hastigheter var det bättre.

Jag hade en teori att det kunde bero på styrlager eller hjullager. Min kompis, också med en XJ 900, menar att problemet minskade för honom om framdäcket har fiskbensmönster.

Hörde någon som sa att det blev bättre om man slackade kedjans spänning lite, alltså har kedjan mindre spänd (XJ 600).

Att ha toppbox påverkar också negativt.

Känsligt är det, och inget roligt problem.

Eftersom jag inte hade det problemet över huvud taget innan jag bytte däck så känns det som problemet borde ligga där. Men jag ska kolla kedjan och lager också. Tack för hjälpen! :tummenupp
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top