Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

Hoppa över de första modellerna -85 -86 med 16 tums framhjul, om jag minns rätt var de rätt nervösa i styrningen, generellt kan man väl säga att chassit har blivit otroligt mycket bättre jämfört med de som fanns i slutet av 80 och början av -90 talet.

Är det inte så att om man vill slippa 16 tums framhjul så skall man gå på 89 och framåt... Har själv haft en 88a och jag vill minnas att det var 16 tum på den.
Förövrigt en rolig hoj som går otippat bra så länge man inte vill svänga allt för mycket eller bromsa allt för hårt.

//Per
 
:tummenupp Den här kommer bli dyr. En kompis ringde idag och mannen som äger den har visst haft den sen ny, eller om det var hans bror som köpt den ny och han tagit över den Hursomhelst berättade han att han var utomlands nu, men det folk hade ringt som galna, 25 samtal igår och 16 dittills idag. Det blir budgivning på lördag. Jag är glad att gubben nu inser vad hojen är värd och att han inte skänker bort den. Jag tror det rätta värdet borde vara minst det dubbla av det han begär.
 
Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.

Går ju bygga om för småpengar..Köpte ett set krasch kåpor till en gsx 750 r o4 som jag pillade dit på min fz 750 85a ..Kostade 800 spänn fick iof modda bakramen men det gick på någon timme.. Låter det intressant kolla mitt garage så finns det bild på den .. i dagsläget är det en ratfigther :D
 
cb750,cb900 e sjukt hållbara .
annars skulle jag säga gixx.
 
En fråga till TS. En 20 år gammal hoj borde hamna på ungefär lika många tusingar i pris. Är det verkligen nödvändigt med helfrskn.
Kanske kunde du få en något modernare hoj, tidig Fireblade eller FZR från -92/93, för 25 000:-
Vägegenskaperna utvecklades väldigt de åren.

Bara en tanke från mig.
 
Så gammal har jag inte blivit än. ;)

Så gammal blir jag aldrig!

Pason är en skamfläck inte bara för märket utan i motorcyklismens historia.
Det är den och BMW'n som är snarlik som alltid nämns när det ska räknas upp tidernas fulaste hojjar.

Och då har BMW gjort många fula hojar, dom hade ju tupperware-periden då dom byggde hojar i någån gråblå plast med färglada lock lite överallt...

Till trådstartaren, när jag var i samma sits som dig köpte jag en GSX750ES, du har tur, det kom flera bättre hojar efter den, speciellt efter GSXR'ens första år då man inte riktigt hade insett att man var tvungen att komma med styvare chassin om man ökade effekten.

97 och framåt började alla tre stora japaner ha rätt bra modeller ute, hur det såg ut bland italienarna dom åren vet jag inte.
 
Så gammal blir jag aldrig!

Pason är en skamfläck inte bara för märket utan i motorcyklismens historia.
Det är den och BMW'n som är snarlik som alltid nämns när det ska räknas upp tidernas fulaste hojjar.

Och då har BMW gjort många fula hojar, dom hade ju tupperware-periden då dom byggde hojar i någån gråblå plast med färglada lock lite överallt...

Till trådstartaren, när jag var i samma sits som dig köpte jag en GSX750ES, du har tur, det kom flera bättre hojar efter den, speciellt efter GSXR'ens första år då man inte riktigt hade insett att man var tvungen att komma med styvare chassin om man ökade effekten.

97 och framåt började alla tre stora japaner ha rätt bra modeller ute, hur det såg ut bland italienarna dom åren vet jag inte.

Ducati har enligt mig inte gjort så många misstag i designen. Men de de gjort, samlade dom i Paso:n. :D
 
Ducati har enligt mig inte gjort så många misstag i designen. Men de de gjort, samlade dom i Paso:n. :D

Ahh, fan, smart det där!

Om man verkligen anstränger sig att göra EN skitful modell så är man safe för flera år framåt.

Fast det är ju dom som döms ut som fula som blir värda pengar i efterhand.
 
Ahh, fan, smart det där!

Om man verkligen anstränger sig att göra EN skitful modell så är man safe för flera år framåt.

Fast det är ju dom som döms ut som fula som blir värda pengar i efterhand.

Stämmer nog. Pason har många "dyrkare". :gnissla
 

Den hojen ser riktigt fin ut.
Vad gäller FZR 1000 blev det tydligen en ny modell from -91. Innan det är den mer omodern, tyngre etc.

Hoppa över de första modellerna -85 -86 med 16 tums framhjul, om jag minns rätt var de rätt nervösa i styrningen, generellt kan man väl säga att chassit har blivit otroligt mycket bättre jämfört med de som fanns i slutet av 80 och början av -90 talet.

FZ 750 hade 16-hjul fram tom -88. 1989 blev det 17 tum.
För egen del har det inte varit problem med 16-hjul, det finns tillräckligt många däck att välja på ändå. Och en kanonhoj är det !

FZ 750 har aldrig varit nervösa i styrningen, de går tokstadigt.
Däremot äldre modeller av XJ 600 och XJ 900, de är oroliga i styrningen och väldigt känsliga för däcktryck, däckmönster på framhjul, packning långt från tyngdpunkten etc.
 
Last edited:
En fråga till TS. En 20 år gammal hoj borde hamna på ungefär lika många tusingar i pris. Är det verkligen nödvändigt med helfrskn.
Kanske kunde du få en något modernare hoj, tidig Fireblade eller FZR från -92/93, för 25 000:-

Jag hade det där i åtanke när jag köpte hoj förra året. Tyverr visade sig de billigaste trafikförsäkringara vara mer än dubbelt så dyra än den heltäckande veteranförsäkringen. Att pricka in årtalen gjorde en avgörande skillnad försäkringsmässigt sätt. Men jag bor i trafikzon 1, vilket har en enorm betydelse.
 
FZ 750 har aldrig varit nervösa i styrningen, de går tokstadigt.
Däremot äldre modeller av XJ 600 och XJ 900, de är oroliga i styrningen och väldigt känsliga för däcktryck, däckmönster på framhjul, packning långt från tyngdpunkten etc.

Har du någon länk där man kan läsa mer om xj-nervositeten?
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top