Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Eftersom jag inte har råd att äga en ny motorcykel pga försäkringskostnaderna så har jag fått börja kolla på de hojar som är 20 år gamla eller äldre så att man kan teckna en classic-försäkring, dvs under 2000 kr per år för en helförsäkring.

Vilka modeller håller bäst standard efter 20 år? Beror ju naturligtvis på hur hojen är behandlad, men finns det någon speciell motor som utmärker sig som extra tålig, som bara går och går.

Om man ser till utseende så verkar ju ninja-hojarna vara de som har ett någorlunda "modernt" utseende trots sin ålder.

Vad är en "acceptabel" mätarställning för en så gammal mc?

Hoppas på bra tips!
 
Finns några med USD redan i början av nittio. FZR? Fireblade?

Kolla efter USD and the rest will follow...
 
Tror det mest beror på hur ägarna skött den. Kolla hur många ägare det är och framför allt kolla allmäna skicket på hojjerna när du är på plats. Mil kan ju variera från 2500-8000+, jag skulle nog letat efter en där i mitten någonstans. Hellre den är körd lite och skött än stått helt orörd utan byta av vätskor m.m. i något kall garange i flera år.

Kan väl rekommendera suzuki ef modellerna som är skapliga och borde gå att få loss riktigt billigt. Hade en 750 tidigare. Annars är Gsxr modellerna roligare men blir säkert dyrare och risk att de är körda mycket hårdare.

Honda cb finns ju med men jag tycker 900 modellerna är lite väl stora. Aktade mig för kawa gpz då en kompis sköt motorn på sin men det var säkert mest otur.

Lycka till och hoppas du hittar något.
 
Du ska nog gå efter allmänt skick. Den bör se välskött ut. Ofta kan man se på däcken om de är gamla och spruckna, är de det så är nog packningar och dyligt likadana. Mitt råd är en hoj som har använts och skötts väl.

När du hittat ett objekt så kan du iåta lokala verkstan kolla över den innan köp
 
Håller med de andra, skicket är viktigast.

Yamahas Genesis-motor har väl rykte om sig att vara skottsäker, likaså GSX-R motorerna, stor risk att de gått hårt dock. Men som alltid är underhållet är viktigt.

Jag kör förresten samma variant som du är inne på, en hoj från 88 -> 1700:- hel/helår. När jag köpte den för 10 år sedan var det av samma skäl som du har, nu har jag inte hjärta att sälja den och får inte köpa ytterligare en för frugan! :)

http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R750_b.shtml
(GSX-R 750 har usd fr.o.m. 90)

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_750_26281571.htm?ca=23_3&w=3
 
Last edited:
kolla på zxr 750 från 89!
tycker det är en skön hoj för en liten peng.
sen finns det många ex som har blivit väl omhändertagna!
lycka till!:tummenupp
 
De välservade och underhållna och fint omhändertagna hojarna:)
 
Vet inte om jag håller med om att USD-gaffel skulle vara speciellt viktigt. Inte ens en R6 från 2004 har det. :)
 
Nu blir inte försäkringen billigare för att hojen Plötsligt blir 20 år.
För varje år som hojen blir äldre, så blir det lite billigare. Så en 16 år gamal hoj kan vara riktigt billig i försäkring också.
Blir lite mer att välja på då.

Mats
 
Kolla in Suzuki RF. En hoj med mycket kraft och speed och som trots detta har en låg försäkringspremie.:tummenupp
RF hojar är dessutom sällan eller aldrig är sönder körda av raceputtar, som GSXR hojarna ofta är! :banana
Annars är Honda VFR också ett alternativ fast betydligt slöare
och dessutom dyrare i inköp!
 
Last edited:
"Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?"

Det är ju min, 11 400 mil and still running. :tummenupp

Allvarligt talat, en bra skött mc kan hålla länge. Jag tror dessutom att man inte direkt behöver fisköra med den, den klarar bandagar, aktiv touring mm. Plåga den bara inte för mycket med wheelisar och dylikt, var snäll mot den. Alltså, kolla hur ägaren/ägarna har skött den så kan du få en bra mc till ett bra pris.
 

Bifogat

  • IMG_1853.jpg
    IMG_1853.jpg
    81.1 KB · Visningar: 202
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_VFR_750__86_27038116.htm?ca=17&w=2

Målad som en USA-modell, som då hette Interceptor. Dekalerna är väck så jag kan inte säga säkert om detta är en sån. Annars vet jag att det rullar några stycken med denna lackering i Sverige, som är original. I vilket fall som helst, en sån här kan man försäkra för mycket mindre än en moped.

EDIT: Så här ska den se ut.

86_vfr750f.jpg
 
Last edited:
Nu blir inte försäkringen billigare för att hojen Plötsligt blir 20 år.
För varje år som hojen blir äldre, så blir det lite billigare. Så en 16 år gamal hoj kan vara riktigt billig i försäkring också.
Blir lite mer att välja på då.

Mats

Bilsport & MC har 20års-gräns för classic försäkring.
då blir det faktiskt billigt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top