Viktminskning 2005

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
OLDEN skrev:
Dåså, var vågen nere på 87,5. (-7,5 på 2 mån)Men jag börjar inse att jag måste krypa rätt nära 80 kg för att få bra markeringar.

Bara att kasta det gamla mottot "allt under 90 är feminint" åt skogen :gnissla

Allt under 100 är det väll?? eller som jag säger det... Det är manligt med 3 siffror!!

Jaja,,, jag har inte läst igenom hela tråden men hoppar på lite här också...

Är det någon som har testat nutrillet?

Jag har kört med det i 1 månad nu, har börjat äta riktigt mat nu också.
Sen tränar jag fotboll och innebandy och går på gym!

Start vikt: 114 kg (i december nångång)

Mål: runt 100 kg (ganska snart typ Maj)

Nu: 104 kg!

Måste säga att nutrilleten funkar fint! Sen har jag blivit mycket mer motiverad att äta nyttigt nu än innan så jag anser att nutrillet kan vara ett bra sätt att "komma igång". Jag trodde aldrig att jag skulle ge upp all skräpmat, det var ju så gott! Men nu så har jag köpt grovt bröd och fullkornspasta och massa kyckling!!! Mycket mer motiverad att äta rätt nu!!

Lycka till alla!!!

Vad ska jag riktigt äta efter att jag har styrketränat då för att bygga?Är det bra att inta ett rått ägg efter träning?hur långt efter träning kan man inta det för bästa effekt?Har bara tränat drygt 5 veckor nu på gym men har börjat komma igång hyffsat seriöst nu också :yoparty

Brännström skrev:
Vad ska jag riktigt äta efter att jag har styrketränat då för att bygga?Är det bra att inta ett rått ägg efter träning?hur långt efter träning kan man inta det för bästa effekt?Har bara tränat drygt 5 veckor nu på gym men har börjat komma igång hyffsat seriöst nu också :yoparty

Rått ägg är bara äckligt. Du kan äta det kokt för smakens skull. :)
Efter du har tränat är den enda gången på dygnet du med gott samvete kan äta massor av snabba kolhydrater för kroppen suger åt sig i princip allt du kan äta och bygger av det. Alltså, inom en timme efter avslutad träning massor av kolhydratet och protein. Gör först så att du t.ex. tar en proteindrink och ett par bananer när du kommer in i omklädningsrummet, sedan äter du en stabil måltid direkt när du kommer hem.
Sen vet jag inte, men för vissa funkar det skitbra med en s.k. "gainer" direkt etfer träning. Det är rena geggan till drink som innehåller i princip allt du behöver för att återställa kroppen efter ett träningspass. Vill du bli större så kan det vara något för dig. Vill du hålla vikten eller gå ner så kanske du skall välja en annan väg. Personligen tycker jag alla gainers smakar skit och dessutom tror jag inte på proteinkvalitén i dom (ja just det, det finns bättre och sämre protein också) och jag upptäckte att jag fick FINNAR av gainers. Inte kul. Sedan dess är det enbart bananer, vassleprotein direkt efter passet och sedan ett rejält lass med mat när jag kommer hem.

Det viktigaste för att bygga muskler är protein; det viktigaste för att återfå energi är kolhydrater. Men glöm inte fettet! 30% av all energi du skall få i dig under en dag är fett, men det gäller att välja "rätt" fett.
Finns mycket att säga om detta, men en till viktig sak att tänka på om du vill träna, orka och balansera din vikt: tänk på vad du äter och NÄR du äter det.
Mycket av allt tidigt på dagen, mycket kolhydrater och en del fett framför allt. Allt eftersom dagen går dra ner på kolh. och fettet och gå över till erm proteiner. Ät aldrig mycket fett eller kolhydrater innan du lägger dig för det lyckas du aldrig förbränna utan det gör dig bara flötig.

(fotnot: är kampsportsinstruktör och har gymmat i en herrans massa år, så lite snappar man upp :tummenupp )

/Marcus

Brännström skrev:
Spelar faktiskt ingen större roll det första halvåret. Träna och ät vad du vill alltså. Om ditt mål bara är att växa. Om nåt halvår när smekmånaden är över kan du börja fundera på vad du stoppar i dig. Och då är det snabba kolhydrater och snabbt protein (nån vasslebaserad skit) som gäller direkt efter träning. Enklast är att köpa nåt färdigt. Själv använder jag Fairings Rapid Recovery (pulver). Dyrt men känns jäkligt rätt när man kört riktigt hårt. En notering jag gjort när det gäller just Rapid Recoveryn är att jag är otroligt sugen på den när jag kört ett hårt styrketräningspass men inte alls efter en tvåmils löprunda.

Marcus74 skrev:
Det viktigaste för att bygga muskler är protein; det viktigaste för att återfå energi är kolhydrater.
Lika viktiga båda två. Får inte kroppen kolhydrater tillsammans med proteinet kommer den att bryta ner proteinet till glukos, dvs omvandla det till kolhydrater.

Marcus74 skrev:
Finns mycket att säga om detta, men en till viktig sak att tänka på om du vill träna, orka och balansera din vikt: tänk på vad du äter och NÄR du äter det.
Mycket av allt tidigt på dagen, mycket kolhydrater och en del fett framför allt. Allt eftersom dagen går dra ner på kolh. och fettet och gå över till erm proteiner. Ät aldrig mycket fett eller kolhydrater innan du lägger dig för det lyckas du aldrig förbränna utan det gör dig bara flötig.

(fotnot: är kampsportsinstruktör och har gymmat i en herrans massa år, så lite snappar man upp :tummenupp )

/Marcus

På morgonen är jag inte duktig på att äta, får knappt i mig nått även om jag försöker :va Brukar istället ta igen det till lunchen och sen en fet middag med bananer och annan frukt som efterrätt efter träningen.Tack för tipsen grabbar :tummenupp
Men det ger alltså inte så mycket att äta ägg direkt efter träning det första halvåret?och gainers och sånt är bara att glömma då det inte finns pengar till sånt... :huvet

Sundance Kid skrev:
Allt under 100 är det väll?? eller som jag säger det... Det är manligt med 3 siffror!!

Hmm, jo d kanske var så. Har inte nått högre än 98 så jag fick köra på 90. :D

Idag stod vågen på 72,5 kg :skrämd

Kan knappt tro det själv,
dessutom hade jag förlorat 10 cm på midjan och 6 cm över höfterna :tummenupp

själv har jag gått ner 7 kilo genom att sluta dricka drygt två liter läsk om dagen. Har även dragit ner på ätandet av skit som chips och godis och börjat äta vanlig mat hos mormor en gång om dagen.

Sommarformen, vad hände sedan!

Tyckte att det var dags att lyfta tråden för en sista lägesrapport innan sommmaren kopplar ett fast grepp i form av grillning öl och redigt med hojåkning. Dvs mindre, träning och strikt kosthållning.

Detta enligt impedansvåg.

Startade i Januari på 95 kg och 17.5% Kroppsfett

Nuvarande stats: 84 kg och 11% kroppsfett.

(-11 kg i vikt och -6.5% kroppsfett)

Har minskat 0.7% i muskelmassa, så massan och styrkan är i stort sett lika som tidigare.
Får se hur pass intakt man kan hålla sig under sommaren :gnissla

Sväva inte ut för mycket i sommar nu bikers! :7peta

OLDEN skrev:
Tyckte att det var dags att lyfta tråden för en sista lägesrapport innan sommmaren kopplar ett fast grepp i form av grillning öl och redigt med hojåkning. Dvs mindre, träning och strikt kosthållning.

True that! En liten avrapportering ifrån mig:
Startade i februari på 78 kg, nu så är jag på 76 kg. Dock så har jag kört rätt mycket styrke och kondition och ökat en del på viktstackarna på gymmet. Har inte gjort mätningar på % fett osv, men det känns att det har gått åt rätt håll iaf. Tack till Trango_B och Pred för nyttiga pekpinnar med kosten.
:tummenupp

Denna tråden skulle jag behövt se liiite tidigare. :rolleyes:
Gick ner 10Kg till förra sommaren och mådde bättre än någonsin. 188Cm lång och vägde 115 Kg innan jag började simma. Simmade 2-4 ggr i veckan först en Km varje gång och på slutet 2 Km vid varje tillfälle. Var nere på 105 Kg.

Åt som en häst och mådde som sagt bra. Träffade sen på sommaren en flicka och det gick som det gick. Väger idag 111 Kg och MÅSTE ta tag i träningen igen.

När jag testade skinnstället första gången i våras så sprack kedjan. :gnissla

Vikten hålls väl på cirka 76 just nu, orkar inte riktigt ta tag i det hela.
Går till jobbet varje dag så det blir minst 40 min promenad varje dag, känns dock som man behöver mer för att kunna tappa några kilon.

var längesen man var på denna tråden... :banana
ser att det går bra för de flesta av er gällande viktminskning...kul :)

pred skrev:
2114952 var längesen man var på denna tråden... :banana
ser att det går bra för de flesta av er gällande viktminskning...kul :)

Jo nu är det snart dags igen. Dagsvikten ligger på 90kg.

Får se hur det ser ut i slutet av juni.

OLDEN skrev:
2115764 Va fan, än är det ingen ko på isen :D Gott om tid till badsäsongen.

Med tanke på att jag redan vid Jul vägde 10kg för mycket så väger jag nu 14kg över min idéalvikt.

Men vafan, motgångar gör mig bara starkare eller hur det nu är....

ja för fan...det är sant...
är det medvetet att du vet med dig att du slarvat som fan med maten eller det bara lägger sig ändån menar du ?

14 kg ska du fixa på 3 månader om du ligger i....jag tappar 10-15 kg inför varje tävling på 3 månader...men det gäller ju att kämpa som bara den...med
allt vad det innebär....ger dig gärna tips om du vill..... :fyllisar

burner skrev:
2115778 Med tanke på att jag redan vid Jul vägde 10kg för mycket så väger jag nu 14kg över min idéalvikt.

Men vafan, motgångar gör mig bara starkare eller hur det nu är....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!