Viktminskning 2005

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Jag gick drygt 1 timme varje morgon i ca 2 veckor och då stannade viktminskningen av.
Vet inte om det var kroppen som vande sig eller nåt sånt.
Nu går jag varannan dag och minskar i vikt igen :)

Okej, man kanske ska testa på det istället, tack för förslaget =)

sandstream skrev:
Jag gick drygt 1 timme varje morgon i ca 2 veckor och då stannade viktminskningen av.

Jag åker hemifrån sju varje morgon.
SKulle vara död om man skulle gå morgon prommisar.
Hur orkar ni???

RocketQueen skrev:
Hur orkar ni???

Ledig hela dagarna :)

låter bättre å säga än arbetslös :3freak

Alicia skrev:
Jag är 180 och väger nu 78 kg,
fast jag tycker jag äter rätt mycket iallafall även fast jag ligger runt 800-1000 kalorier om dagen

Tränade förut kampsport mellan 2-3 timmars pass varje gång, men då åt jag som en häst, och var väldigt vältränad, men jag har inte tränat så på några månader nu

Nu försöker jag gå ut å gå en timma varje dag plus två-tre styrkepass hemma varje vecka

Med din vikt så ligger ditt basbehov runt 1600 kcal...För att kroppen ska fungera som den ska. Som det är nu så ligger du nästan på hälften av det, och det är svält.

En träningsdag så ökar ditt energibehov - du kanske måste ligga runt 2500-3000 kcal. Om du då ligger som du skriver runt 800-1000 kcal så kommer kroppen slå bakut, vilket den oxå har gjort. Det är inte speciellt konstigt att det inte händer ngt.

Du skriver själv att du var vältränad o åt mkt osv när du tränade kampsport. Då vet du ju ungefär var din nivå ligger på. Nu tränar du för mkt och du äter för litet.

Äter du 800 kcal ligger du redan minus...tränar du på det hamnar du ytterliggare på minus. Jag är säker på att din kropp inte alls uppskattar ett "intag" av ex. - 1500 kcal per dag.

En fråga: Vad äter du om du tycker att 800-1000 kcal är mkt?

Acrid skrev:
Med din vikt så ligger ditt basbehov runt 1600 kcal...För att kroppen ska fungera som den ska. Som det är nu så ligger du nästan på hälften av det, och det är svält.

En träningsdag så ökar ditt energibehov - du kanske måste ligga runt 2500-3000 kcal. Om du då ligger som du skriver runt 800-1000 kcal så kommer kroppen slå bakut, vilket den oxå har gjort. Det är inte speciellt konstigt att det inte händer ngt.

Du skriver själv att du var vältränad o åt mkt osv när du tränade kampsport. Då vet du ju ungefär var din nivå ligger på. Nu tränar du för mkt och du äter för litet.

Äter du 800 kcal ligger du redan minus...tränar du på det hamnar du ytterliggare på minus. Jag är säker på att din kropp inte alls uppskattar ett "intag" av ex. - 1500 kcal per dag.

En fråga: Vad äter du om du tycker att 800-1000 kcal är mkt?

När jag tränar så äter jag självklart mer, försöker äta regelbundna tider också
Jag äter frukost ca. 10.00 middag. ca 16.00 något på kvällen runt 21.00
sitter uppe för det mesta till 1-2 på natten
därimellan äter jag nån frukt kanske lite nyponsoppa el något

Känner att jag kan få mer regelbundhet i både träning och kost
men motivation brister tyvärr ibland

Dags att dumpa hälsovakten

Är det inte någon som kan lägga upp ett bra schema på ungefär när man ska äta och bästa tiderna för träning?

sandstream skrev:
Om du inte svälter, så beror nog den uteblivna viktminskningen på något annat än promenaderna. Givet att allt annat är lika kommer du att gå ner mer i vikt om du promenerar varje dag än om du promenerar varannan dag.

En morgonpromenad i en timme ger dig nettoförbrukningen ca 255 Kcal (se http://www.exrx.net/Calculators/WalkrunMETs.html där kan du fö lägga in dina egna värden). Under promenaden tar kroppen ca 60% av energin från fettdepåerna. Det ger ca 153 Kcal, vilket motsvarar 17 g fett. På en vecka motsvarar då de tre promenaderna ca 51 g fett, vilket är för lite för att man skall märka det med hjälp av våg.

Samma sak blir det åt andra hållet. Lägg till de tre extra dagarna igen så kommer effekten inte att märkas från vecka till vecka. Den kommer att försvinna bland andra saker, som t ex hur många kalorier du stoppar i dig, vad du gjort i övrigt den dagen, hur mycket vatten du druckit, hur länge sedan du var på muggen osv.

På kort sikt märker du inget, men på längre sikt kommer resultaten av promenaderna. (Tre promenader extra per vecka i ett år tar bort över 2,5 kg fläsk. Det är inte dåligt.) Och kommer inte resultaten så är det dags att se över kosten igen, för då är det där "felet" ligger. Så ut och marschera igen så blir du snart mager som en gurka :D :tummenupp

Alicia skrev:
Är det inte någon som kan lägga upp ett bra schema på ungefär när man ska äta och bästa tiderna för träning?
Om vikminskning är målet måste du räkna in både intaget och förbrukningen. Annars är det omöjligt att göra ett matschema. Den som tränar mycket och hårt skall självklart äta mer än den som tränar lite och inte så hårt!

Räkna fram din energiförbrukning och ät sedan så du ligger en liten bit under den. För närvarande ligger du på rena svältnivåer och då stänger kroppen av eneregiförbrukande saker som värmen (är du frusen?), initiativlusten, intellektuell verksamhet osv -> du kommer att frys och bli dum och lat, utan att bli av med övervikten. Det är inget att sträva efter...

Och så lyssnar du på trango_B och Acrid :mattias

Nu gör vi det jätteenkelt för oss för ett tag framöver innan vi rör till det i onödan.

Om både RQ och Alicia äter 1500Kcal om dagen och rör på kroppen ungefär en timme per dygn så kommer det bli bra.

Vad 1500kcal motsvara i mat får man räkna ut genom att kolla innehållet i dom livsmedel man äter.

Att festa varje helg är inte att rekommendera. Inte heller att äta massa godis och chips på helgen.

Bingo skrev:
Om vikminskning är målet måste du räkna in både intaget och förbrukningen. Annars är det omöjligt att göra ett matschema. Den som tränar mycket och hårt skall självklart äta mer än den som tränar lite och inte så hårt!

Räkna fram din energiförbrukning och ät sedan så du ligger en liten bit under den. För närvarande ligger du på rena svältnivåer och då stänger kroppen av eneregiförbrukande saker som värmen (är du frusen?), initiativlusten, intellektuell verksamhet osv -> du kommer att frys och bli dum och lat, utan att bli av med övervikten. Det är inget att sträva efter...

Och så lyssnar du på trango_B och Acrid :mattias

Oki jag ska lyssna på allihop :)

Trango_B skrev:
Nu gör vi det jätteenkelt för oss för ett tag framöver innan vi rör till det i onödan.

Om både RQ och Alicia äter 1500Kcal om dagen och rör på kroppen ungefär en timme per dygn så kommer det bli bra.

Vad 1500kcal motsvara i mat får man räkna ut genom att kolla innehållet i dom livsmedel man äter.

Att festa varje helg är inte att rekommendera. Inte heller att äta massa godis och chips på helgen.

Men jag är duktig, äter nästan aldrig godis, förutom någon gång när Swedie tillåter mig, godis är förövrigt min största passion så lever jag hårt här
slutat röka och därmed dricker jag inget heller
Oki 1 timmas träning och 1500 kalorier om dagen, spikat och klart :)

RocketQueen skrev:
Hur orkar ni???
Jag börjar jobba när det passar mig, en fördel med att jobba hemifrån :)

@Bingo: Jag tror på det du skriver men eftersom viktminskningen helt stannade av när jag promenerade varje dag och "kom tillbaka" när jag gjorde det varannan dag så fortsätter jag med det :)
Lyter lite skrot de dagar jag inte går.

RocketQueen skrev:
:huvet

Ok jag ger mig.
Dags att skärpa till sig och inse fakta. :rolleyes:

No more candy. :brinnerup

Gör följande.

Kolla vad godiset väger(det står på påsen)
Sedan tar du vikten i gram gånger 6. Då kommer du få ett ungefärligt
kaloriantal på innehållet. Hur väl det stämmer beror på hur fördelningen
är mellan fett/kolhydrat i godiset. Men tar du gånger 6 så kommer det
stämma på det mesta godiset skulle jag tro.

Alltså en påse ahlgrens bilar väger 70g. Då blir det 70*6= 420Kcal

Ska du äta den påsen så ska du förbruka den energin genom att röra på dig oxå. För din del motsvarar 420kcal ungefär grovt räknat 2 timmar promenad.

Om du går två timmar så ät den. Går du 20 timmar så kan du äta 10 påsar.

Om du går utan att äta påsen alls så kommer du nå ditt mål snabbare.

Alltså går du 2 timmar kommer du gå +-0 i vikt.

Om du löptränar räcker det med en timme för att förbruka ca 500kcal.

En timme i gymmet är ca 300kcal(om du kör hela tiden)

Cykla är ca 500Kcal i timmen i normaltempo.

En påse chips innehåller typ 50g fett + 120g kolhydrat va?
Ungefär 1000kcal iallafall, alltså nästan 5 timmar promenad för att komma +-0.

Vad är roligast? Äta en chipspåse eller gå 5 timmar?

Alla har vi våra egna prioriteringar :)
Kör hårt som fan nu

Hur många poäng eller vilken mängd??

Ber om ursäkt i förväg om jag missat bland alla dessa inlägg hur man räknar ut hur mkt man ska äta, är det någon som vet??

Jag är 174 cm lång och väger 65 kg.
Tränar ca 3 ggr i veckan och mitt mål är att gå ner till 60 kg innan juni 05.
Tacksam för svar :)

Hur mycket (inte direkt vad) man ska äta är individuellt och bestäms av vågen.
Muskler är vikt och minst muskelbyggande idrott/motion är förmodligen långdistanslöpning.

Caba skrev:
Ber om ursäkt i förväg om jag missat bland alla dessa inlägg hur man räknar ut hur mkt man ska äta, är det någon som vet??

Jag är 174 cm lång och väger 65 kg.
Tränar ca 3 ggr i veckan och mitt mål är att gå ner till 60 kg innan juni 05.
Tacksam för svar :)

Igår så stod vågen på 74.5 kg.

Bara några kilon till sen så :)

Deffar på.

Dåså, var vågen nere på 87,5. (-7,5 på 2 mån)Men jag börjar inse att jag måste krypa rätt nära 80 kg för att få bra markeringar.

Bara att kasta det gamla mottot "allt under 90 är feminint" åt skogen :gnissla

Får väl komma med en lite uppdatering även jag. Har haft ungefär samma träningsdos som vanligt. Dock har jag tappat ca 2kg, ner till 76 kg nu, samt ökat lite i belastning på gymmet. Enda som jag har ändrat på är att jag intar proteindrinkar morgon / kväll. Om det är ren inbillning eller inte låter jag vara osagt, men jag sover bättre och migränen jag hade i snitt varannan vecka har lyst med sin frånvaro i ca 2 månader. :tummenupp

//D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...