VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vad miljötillstånden säger är irrelevant. Vi ska köra efter reglementet och inget annat. Reglementet säger 95 dB i föribifart.

Har man ett öppet system som låter för mycket har man brutit mot reglementet för att få mer effekt. Det kallar jag för FUSK.
Mycket tråkig utveckling att tävlingsledningar inte beivrar uppenbart fusk.

Jag kan en bra genväg på Sviestad som skulle kunna kapa 20 sekunder på min varvtid, fusk förvisso. Nån som tycker att det är OK att jag tar den på B-racet? :glömdet
Ser du ingen skillnad mellan att gena 20 sek & något som uppenbart varierar väsentligt med klimatförhållande & mätmetoder från dag till dag & bana till bana ?
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Vad var det för fel på det gamla förfarandet med mätning vid en viss kolvhastighet?

Det borde väl bli ganska rättvist för en tvåtaktare, men en modern fyrtaktare med spjäll i ljuddämparen kan du ju bara ställa mappningen så den inte öppnar fullt förrän man passerat det varvtal där ljudet mäts.

Men det finns en fråga som jag tycker någon borde svara på. Varför måste vid döda vår sport med detta? STCC får låta mer, Dragracing-team skrattar ju sig sjuka när de hör om våra krav!
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Ser du ingen skillnad mellan att gena 20 sek & något som uppenbart varierar väsentligt med klimatförhållande & mätmetoder från dag till dag & bana till bana ?

Jo det gör jag.

Tycker/tror du att de som har låtit för mycket under sommaren har gjort "allt för att få ner ljudet"?

Det tror inte jag. Jag tror att många har försökt med najtråd i mynningen och dB-killers på sina effektsystem. Hur många har försökt med orginaldämpare?

De som lägger tiotusentals kronor på effektavgassystem kan istället få ett tyst system för en bråkdel av pengarna - förmodligen mot lägre effekt. Och det är där skon klämmer.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Jo det gör jag.

Tycker/tror du att de som har låtit för mycket under sommaren har gjort "allt för att få ner ljudet"?

Det tror inte jag. Jag tror att många har försökt med najtråd i mynningen och dB-killers på sina effektsystem. Hur många har försökt med orginaldämpare?

De som lägger tiotusentals kronor på effektavgassystem kan istället få ett tyst system för en bråkdel av pengarna - förmodligen mot lägre effekt. Och det är där skon klämmer.

I Superbike fungerar det nog med standarddämpare. I 600 funkar det i vissa fall (R6 07-08 lät i alla fall över 95 dB med orginalljuddämpare). I 125GP kör vi med de största ljuddämparna som finns att tillgå, men inte heller dessa funkar alla gånger (och när man bygger om dem står motorrasen på kö). I 250GP är det i stort set omöjligt att klara ljudnivån utan att skada motorn rejält.

Är det så att mätningarna sköttes korrekt denna helg och man bestämmer sig för att fortsätta med detta reglementet så är det bättre att ta bort 2-taktsklasserna från SM, för resultatet kommer inte avgöras på banan utan av den/dem som sköter ljudmätningen.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
I Superbike fungerar det nog med standarddämpare. I 600 funkar det i vissa fall (R6 07-08 lät i alla fall över 95 dB med orginalljuddämpare). I 125GP kör vi med de största ljuddämparna som finns att tillgå, men inte heller dessa funkar alla gånger (och när man bygger om dem står motorrasen på kö). I 250GP är det i stort set omöjligt att klara ljudnivån utan att skada motorn rejält.

Är det så att mätningarna sköttes korrekt denna helg och man bestämmer sig för att fortsätta med detta reglementet så är det bättre att ta bort 2-taktsklasserna från SM, för resultatet kommer inte avgöras på banan utan av den/dem som sköter ljudmätningen.

Hur mycket arbete har ni lagt ner på att dämpa insugs ljudet????
Här finns det massor att göra, insugsljudet är vid förbifarts mätning en stor bov, speciellt i 2t klasserna. I de flesta fallen så stirrar man sig blind på det ljud som kommer ur röret, skiten skall ju in också!!!!
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Hur mycket arbete har ni lagt ner på att dämpa insugs ljudet????
Här finns det massor att göra, insugsljudet är vid förbifarts mätning en stor bov, speciellt i 2t klasserna. I de flesta fallen så stirrar man sig blind på det ljud som kommer ur röret, skiten skall ju in också!!!!

Ärligt talat, inte ett skvatt. Och det tänker jag inte göra heller, i alla fall inte förrän man börjar använda mätmetoder som inte pendlar upp och ner över 10 dB. Det betyder ju att man behöver komma ner till 80dB för att vara på den säkra sidan. Vår katt spinner högre än så.....

Som jag sa tidigare, ljudmätningar JA. Men som det är nu är det inga mätningar utan ett lotteri. De uppmätningar som gjordes visade betydligt mer än vad Anderstorps egna ljudsystem visade (Carrys egna ord). Med andra ord får man numer låta mer när man tränar en tisdagsträning än man får på en SM-helg, s.k. "Bullerhelg". :gnissla
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hur mycket arbete har ni lagt ner på att dämpa insugs ljudet????
Här finns det massor att göra, insugsljudet är vid förbifarts mätning en stor bov, speciellt i 2t klasserna. I de flesta fallen så stirrar man sig blind på det ljud som kommer ur röret, skiten skall ju in också!!!!

Jag har ljuddämpningsmatta på insidan av kåpor, i luftburken och på undersidan av tanken.
Kör även med orginalsystemen på Hondan och klara ändå inte bullerkravet på Anderstorp.

Vad göra?

Trött på att lägga ca 10k på en helg jag inte vet om jag får köra eller inte beroende på hur ljudmätningen går till.
 

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Växjö
Hoj
R6-10RR
Det är svenska eliten i roadracing som kör, ingen allmänhetens åkning... Om vi ska få fram nån svensk till VM så måste vi använda oss av samma reglemente som gäller i Europa, 102dB stilla stående (tror inga använder avgasspjäll som kör enl. IDM reglemente) Tävlingsledaren sa själv att vi låg på 55dB hos närmsta granne 20 dB kvar... Sen kan dom hålla på med 95dB vid förbifartsmätningar när allmänheten kör, men är det Roadracing SM eller SO så måste det vara stillasående mätning och bullerhelg. Varför var det inga Norrmän eller Finnar på Anderstorp? jo ljudet... Vi behöver utlänska förare på våra svenska tävlingar för att möta tuffare motstånd om vi vill utvecklas och bli snabbare. Det måste till en förändring redan till Mantorp annars finns det inget SM i roadracing längra tyvärr... Jag vet att ARC inte kommer arrangera SM på Mantorp om inget händer så det är inte mycke tid att komma med nya regler på... Stå med banhyra på 250000:- sen inga som kör, behövs inget ljushuvud för att räkna ut hur det går då...
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Jag har ljuddämpningsmatta på insidan av kåpor, i luftburken och på undersidan av tanken.
Kör även med orginalsystemen på Hondan och klara ändå inte bullerkravet på Anderstorp.

Vad göra?

Trött på att lägga ca 10k på en helg jag inte vet om jag får köra eller inte beroende på hur ljudmätningen går till.

Angående 2T verkar det betydligt svårare. Jag beklagar er situation och det är inte 2T jag argumenterar för. Jag kan inget om 2T heller för den delen.
Fråga från ovetande: Jag har förstått att det gått åt en hel del motorer som resultat av kreativa dB-killer-försök vilket är himla tråkigt och dyrt. Beror det på att hela motorn måste designas om vid större mottryck eller räcker det med rätt bestyckning?

4T måste kunna få ner ljudet.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Angående 2T... Beror det på att hela motorn måste designas om vid större mottryck eller räcker det med rätt bestyckning?

Man tappar avsevärt med effekt om man måste gå upp i bestyckning på en hårt trimmad 2T. Går man över designat mottryck (vilket man normalt sett gör med en tystare ljuddämpare) måste man göra just så, för att bibehålla en viss knacknivå. Knacknivån kan man nästan direkt koppla till sannolikheten till haveri. Så behåller man bestyckningen och sätter på en tystare ljuddämpare (eller andra detaljer som stryper flödet) så öker sannolikheten för haveri, går man upp i bestyckning med bibehållen sannolikhet för haveri tappar man signifikant med effekt...

Jag håller även med föregående talare (putte), om vi skall få ut folk till VM (i långa loppet (vilket jag ser som SVEMOs viktigaste uppgift)) måste vi efterlikna de lämpliga vägarna som förarna kan ta för att komma dit. Det skall vara lätt att hoppa in i IDM tex. Och skall de unga hoppen ha en chans i exempelvis 125GP måste de förarna och mekanikerna vänja sig på hemmaplan med att finjustera och köra högpresterande kit. En lämplig maskin för IDM låter enligt mina prediktioner inte under 95dB. Det får inte bli så att de aldrig kan köra en konkurrenskraftig maskin (oavsett klass) i Sverige, då gör vi det svårt för våra unga hopp att komma någon vart och då målar vi in oss i ett hörn.

Mina 5c
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man tappar avsevärt med effekt om man måste gå upp i bestyckning på en hårt trimmad 2T.

mao skiter 2t-förarna i ljudkraven pga effektminskning, precis som 4t-förarna?

Större ljuddämpare, annan bestyckning/mappning = Problem löst, racing på lika villkor.

Och innan man börjar prata om VM-satsningar, är det inte bättre att värna om den Svenska racingen så den slipper att dö ut, pga av något så löjligt som ljuddämpare.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
mao skiter 2t-förarna i ljudkraven pga effektminskning, precis som 4t-förarna?

Större ljuddämpare, annan bestyckning/mappning = Problem löst, racing på lika villkor.

Och innan man börjar prata om VM-satsningar, är det inte bättre att värna om den Svenska racingen så den slipper att dö ut, pga av något så löjligt som ljuddämpare.
Nej. De skiter inte alls i ljudnivån. Vad jag vet har alla gjort förändringar för att sänka ljudnivån så kasta inte skit på folk om du inte vet något. En del har fått betala med sönderkörda delar eftersom man ger sig ut på okänd mark.

Vilka unga hopp är det du syftar på?
Gör dig inte dum. Det finns ju ett flertal unga talanger i 125Gp och det vet du.
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
...går man upp i bestyckning med bibehållen sannolikhet för haveri tappar man signifikant med effekt...

Ok, tack för svaret. Dock förstod jag inte det stycke som jag citerat, så min fråga följer:

Givet en ljuddämpare med högre motttryck än den "vanliga dämparen", går det att bestycka motorn så att den inte går sönder på grund av det högre mottrycket?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ok, tack för svaret. Dock förstod jag inte det stycke som jag citerat, så min fråga följer:

Givet en ljuddämpare med högre motttryck än den "vanliga dämparen", går det att bestycka motorn så att den inte går sönder på grund av det högre mottrycket?
Det går men till slut kommer motorcykeln bli väldigt svag och svårkörd med ett konstigt register beroende på en massa faktorer som påverkas av det högre mottrycket i dämparen. Alternativt bestyckar man så att man får effekt men då kommer det spika sönder och rasa.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jo det gör jag.

Tycker/tror du att de som har låtit för mycket under sommaren har gjort "allt för att få ner ljudet"?

Det tror inte jag. Jag tror att många har försökt med najtråd i mynningen och dB-killers på sina effektsystem. Hur många har försökt med orginaldämpare?

De som lägger tiotusentals kronor på effektavgassystem kan istället få ett tyst system för en bråkdel av pengarna - förmodligen mot lägre effekt. Och det är där skon klämmer.

För de första är det racing du pratar om, med ett reglemente som tillåter att byta ut vissa delar för att öka effekt och minska vikt. Varför sätta ljudkrav som gör detta omöjligt? Då kan man istället ändra reglerna till att man inte får byta avgassystem, utan de ska vara original. (o tydligen räcker inte ens de på en del hojjar för att klara ljudkraven :huvet)
Och ang original, kolla va priset är på ett originalsystem till en R1:a t ex så kanske du tänker om gällande prislappen. De ligger komplett på 25-30K... Att byta till ett halvsystem kostar ca 6-7K... Så de är inte ngn ekonomisk fördel med original om du tror det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För de första är det racing du pratar om, med ett reglemente som tillåter att byta ut vissa delar för att öka effekt och minska vikt. Varför sätta ljudkrav som gör detta omöjligt? Då kan man istället ändra reglerna till att man inte får byta avgassystem, utan de ska vara original. (o tydligen räcker inte ens de på en del hojjar för att klara ljudkraven :huvet)
Och ang original, kolla va priset är på ett originalsystem till en R1:a t ex så kanske du tänker om gällande prislappen. De ligger komplett på 25-30K... Att byta till ett halvsystem kostar ca 6-7K... Så de är inte ngn ekonomisk fördel med original om du tror det.

Men lägga 25 K på ett akrasystem är gratis? Originalsystem slumpas bort för småpengar på blocket.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men lägga 25 K på ett akrasystem är gratis? Originalsystem slumpas bort för småpengar på blocket.

Nej men ALLA byter inte system för att enbart få mer effekt... ganska många delar på en hoj som byts för att de e billigare och enklare att byta om du åker på rumpan. När ja körde fanns de flera, bl a annat mig själv som inte hade helsystem, utan slipon eller halvsystem för att de va lättare o billigare.
Ett Akrasystem kan du också få för "småpengar" på blocket.
eller om vi säger såhär för att göra de rättvist, nytt Akra 25K, nytt original 25K... Hur blir de då billigare med original ?

Sen känns det knepigt att ha ett reglemente som tillåter att byta system, men ett ljudkrav som inte tillåter det :va

Jag kanske e gammalmodig trots att ja e ung, men motorbanor har bullrat i många många år, nu ska de låta mindre för vajre år:va
jaja.. tiderna förändras, visst... men uppenbarligen har man i Sverige dragit till me en regel som inte gjort mycket annat än ställt till problem. Va var de för fel på 102 db som de va tidigare ?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top