VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Man kanske skulle köpa på sig alla originalsystem på blocket.
Bra investering inför nästa år :va Tillgång - efterfågan
 
Man kanske skulle köpa på sig alla originalsystem på blocket.
Bra investering inför nästa år :va Tillgång - efterfågan

Haha ! ja de kan bli bra förtjänst på de, för tillgången idag på blocket för yamaha, honda & suzuki årsmodell 04 o framåt så hitta jag 2 originalsystem i hela sverige :tummenupp
så de behövs ingen jättestor efterfrågan för att få en fin marginal :banana
 
Tjohej

Tjo tänkte bara bryta av med med att det var riktigt skoj att se på rejsena nu i söndags trots att det regnade hela förbannade dagen. Förstår inte hur ni vågar lägga ner hojarna på en pissblöt bana men jag har ju iof ingen aning om vilket grepp man har. Bra rejsat:tummenupp Blev riktigt sugen på att prova på med gathoj på någon provdag. Finns det någon bra sida där man kan kolla detta??
 
Nej men ALLA byter inte system för att enbart få mer effekt... ganska många delar på en hoj som byts för att de e billigare och enklare att byta om du åker på rumpan. När ja körde fanns de flera, bl a annat mig själv som inte hade helsystem, utan slipon eller halvsystem för att de va lättare o billigare.
Ett Akrasystem kan du också få för "småpengar" på blocket.
eller om vi säger såhär för att göra de rättvist, nytt Akra 25K, nytt original 25K... Hur blir de då billigare med original ?

Sen känns det knepigt att ha ett reglemente som tillåter att byta system, men ett ljudkrav som inte tillåter det :va

Jag kanske e gammalmodig trots att ja e ung, men motorbanor har bullrat i många många år, nu ska de låta mindre för vajre år:va
jaja.. tiderna förändras, visst... men uppenbarligen har man i Sverige dragit till me en regel som inte gjort mycket annat än ställt till problem. Va var de för fel på 102 db som de va tidigare ?

Det blir billigare med original eftersom det följer med motorcykeln när man köper den....

Felet med 102 db som var tidigare är att våra myndigheter tycker att det var för högt. Vill vi fortsätta att ha verksamhet ska vi sänka våra ljudutsläpp.
 
Tjo tänkte bara bryta av med med att det var riktigt skoj att se på rejsena nu i söndags trots att det regnade hela förbannade dagen. Förstår inte hur ni vågar lägga ner hojarna på en pissblöt bana men jag har ju iof ingen aning om vilket grepp man har. Bra rejsat:tummenupp Blev riktigt sugen på att prova på med gathoj på någon provdag. Finns det någon bra sida där man kan kolla detta??

www.fiver.se
Där kan man prova på att köra på samma bana som vi tävlade på i helgen!
 
Det blir billigare med original eftersom det följer med motorcykeln när man köper den....

Felet med 102 db som var tidigare är att våra myndigheter tycker att det var för högt. Vill vi fortsätta att ha verksamhet ska vi sänka våra ljudutsläpp.

Okeeeeeej... men på den nivån kan man säga att de blir billigare att inte byta ut en enda del på hojjen, för den har två hjul o ett styre original. Varför sätta på krashkåpor ?? (o att de har uppsamlingskärl fungerar inte som ursäkt nu,för de går att lösa ändå)

Du vet vad jag menar, så sluta retas..:tungan ALLA kvaddar nån gång, och de blir inte billigare med orginaldelar.

Nu e jag inte insatt längre ang va myndigheterna tycker, men om de e som du säger, så är det ganska märkligt att sbk challenge eller va klassen heter idag, ska ha ett ljudkrav, men pro sbk ett annat :va Eller motorsport i allmänhet, om ni kör på mantorp en lörd så ska de va 95db, om pro sbk kör är de 102db, om de e dragracing så är det helt plötsligt typ "fri ljudnivå" :va
 
Nej. De skiter inte alls i ljudnivån. Vad jag vet har alla gjort förändringar för att sänka ljudnivån så kasta inte skit på folk om du inte vet något. En del har fått betala med sönderkörda delar eftersom man ger sig ut på okänd mark.

Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?

Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!

Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
 
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?

Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!

Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
Jo vi har haft gott om tid att åtgärda ljudet, men om man kör tre tävlingshelger och klarar ljudet utan problem så antar man ju trots allt att ljudet är ok och lägger ju inte mer energi på det. Hur ska man veta att man helt plötsligt kommer att låta 100 dB nästa gång?
 
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?

Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!

Säg det till dom som åtgärdat ljudet till en tävling o blivit "godkända", och kommer till nästa och får en db ökning på 12db utan att ha rört hojen ?
 
Förslag på hur jag åtgärdar ljudet på min 125-racer mottages tacksamt och hur jag testar detta när det inte är 'skarpt läge' och jag blir svartflaggad. Hur får jag till förbipassering och 10m mätning hemma i garaget?

Och hur testar jag ut det? Jag är inte ingenjör och kan inte skapa bättre avgassystem än vad som tillgås. Jag mekade i helgen åt Nordgren, han har troligtvis mest 2t-prylar som går att uppnå, vi hade inte en chans att uppnå några 95db och då satt det ändå rätt många olika dämpare på hojarna och ingen var i närheten, varken 125 eller 250.

Hur gör vi? Hur gör jag? En racer är byggd som den är byggd, hur dämpas torrkopplingar t.ex? Hur ska jag, utan att skapa oändligt med motstånd och rasad motor som följd, dämpa min 125a? Sleven har i försök att klara ljudkrav fyllt kåpor, luftburk och allt med dämpande material, han är inte i närheten ändå.

Kihlander hade ett skönt försök på gång med dubbla dämpare i följd, enligt honom själv så hörde han ingen större skillnad på varmkörning och på rejset regnade det så han körde vanliga dämpare så där får vi inget svar.

Det är hyfsat känsliga prylar och det som finns att tillgå är ganska uttestad för att fungera men inte fan låter de lite.

Sen är det här med olika ljud va, 2t låter kanske illa (enligt folk) på nära avstånd men har man en skog i vägen är det inte 2t som hörs mest på långa vägar och målet är väl ändå att inte störa grannar?

Känns ändå som 4T har något enklare att faktiskt ändå komma i närheten av att klara det här, där eldar man iaf inte sönderkolvar, cylindrar och toppar i försök att klara ljud. Vad jag vet men det kanske går sönder saker där också.

HUR GÖR VI? Och varför känns det som vi drabbas mycket hårdare än andra motorsportar? Gocart, har de samma problem? Bilar? Åkte rally tidigare i år, inte fan låter rallybilar lite inte och de kör fan på vägar som går förbi hus på 10 meter avstånd.
 
Jo vi har haft gott om tid att åtgärda ljudet, men om man kör tre tävlingshelger och klarar ljudet utan problem så antar man ju trots allt att ljudet är ok och lägger ju inte mer energi på det. Hur ska man veta att man helt plötsligt kommer att låta 100 dB nästa gång?

Svårt att veta varför, det kan jag hålla med om!
Det kan bero på vilken växel/varvtal du ligger på när du passerar mätpunkten. Olika banor, olika varvtal...men oavsett varvtal/växel så ska hojen klara ljudkravet.

Säg det till dom som åtgärdat ljudet till en tävling o blivit "godkända", och kommer till nästa och får en db ökning på 12db utan att ha rört hojen ?

12db leker man inte bort...
Men jag har väldigt svårt att tro att utrustningen skulle visa så mycket fel. Då är troligen första mätvärdet felaktigt pga föraren inte kört i rätt tempo, dvs gasat förbi mätplats för att få ett korrekt mätvärde.
 
Svårt att veta varför, det kan jag hålla med om!
Det kan bero på vilken växel/varvtal du ligger på när du passerar mätpunkten. Olika banor, olika varvtal...men oavsett varvtal/växel så ska hojen klara ljudkravet.
Du hör ju själv hur orimligt det är för oss dödliga att säkerställa att man inte kommer att låta för mycket? Har man klarat sig under tävlingarna hittills så antar man ju att man har lyckats åtgärda ljudet?
 
12db leker man inte bort...
Men jag har väldigt svårt att tro att utrustningen skulle visa så mycket fel. Då är troligen första mätvärdet felaktigt pga föraren inte kört i rätt tempo, dvs gasat förbi mätplats för att få ett korrekt mätvärde.
Precis.. o även om ja inte kan ngt om mätinstrument, så håller ja me om att de e osannolikt att själva instrumentet skulle diffa så mkt. Men resonemanget att de e upp till föraren att passera mätningen på rätt sätt är ju bisarr. De blir ju kalle anka resultat om föraren ska ta hänsyn till vart mätning sker, och hur ljudet studsar. Dvs som många andra sagt tidigare, om de nu måste va 95db, trots att de inte gäller andra motorsporter till och med en annan roadracing serier (pro), så måste ju mätning ske på ett sådant sätt att det inte kan diffa. Tex stillastående mätning.
 
Du hör ju själv hur orimligt det är för oss dödliga att säkerställa att man inte kommer att låta för mycket? Har man klarat sig under tävlingarna hittills så antar man ju att man har lyckats åtgärda ljudet?

Det är upp till föraren att tillse att hojen uppfyller ställda krav.
Ljudmätning har utförts innan varje tävling i år, vet jag vet i allafall.
Är det inte upp till föraren att se till att denne kör ensam förbi mätställe med full belastning så att mätvärdet blir korrekt? Detta pga av att det kan variera mellan banor pga vart i varvtalet man befinner sig under mätningstillfället.

Precis.. o även om ja inte kan ngt om mätinstrument, så håller ja me om att de e osannolikt att själva instrumentet skulle diffa så mkt. Men resonemanget att de e upp till föraren att passera mätningen på rätt sätt är ju bisarr. De blir ju kalle anka resultat om föraren ska ta hänsyn till vart mätning sker, och hur ljudet studsar. Dvs som många andra sagt tidigare, om de nu måste va 95db, trots att de inte gäller andra motorsporter till och med en annan roadracing serier (pro), så måste ju mätning ske på ett sådant sätt att det inte kan diffa. Tex stillastående mätning.

Det är upp till föraren att säkerställa att hojen klarar ställda krav.
Gör inte föraren det, vem ska då göra det? Arrangören tillhandahåller tillfälle att kontrollera!!!
Vid stillastående mätning mäts endast en ljudkälla, avgassystemet. En hoj har fler ljudkällor...och det är vid körning man kan mäta samtliga tillsammans och avgöra hur mycket hojen verkligen låter.
 
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
 
Sen känns det knepigt att ha ett reglemente som tillåter att byta system, men ett ljudkrav som inte tillåter det :va

Fel och fel.

Reglementet tillåter att byta ljuddämpare. Ljudkraven säger inte att det inte är tillåtet att byta ljuddämpare.

Orginal vs eftermarknads. Du kan väl ändå inte mena att alla köper eftermarknadssystem + pc3 osv för att det är billigare än att låta bli?
Om du söker orginalprylar till billig peng rekommenderar jag ebay.de. Man mååste inte köpa sproijlans nya grejer, inte jag allfall.

Dessutom, vad är dyrast:
Eftermarknadssystem + diskning eller Orginalsystem + pokal?


Och till alla som bullrar och gnäller om miljötillstånden och grannar och allt vad det är. Det har inte med saken att göra!
I vår regelbok står det, 95dB i förbifart. Därför ska det följas.

Regeln har tillkommit av en anledning som mycket riktigt beror på miljötillstånd, men det är inte en diskussion oss förare emellan. Vi har regelbokan att titta i och ingenting annat.
 
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.

Det känns som det bara finns ett alternativ. Ta bort första träningspasset på fredagen (eller kombinera det), som numera måste bli obligatorisk, och inför ljudmätning. Informera alla deltagare var mätutrustningen finns och släpp ut hojarna i förutbestämt ordning med tillräcklig lucka för att inte störa varandra. Alla får då dra på för fullt förbi mätpunkten för att få ett korrekt mätvärde. Om man är oärlig och inte drar på för fullt riskerar man bli diskad på kval och race då man troligtvis drar på för fullt och låter mer.

Eller bränn ner grannhusen och bygg höga ljudvallar och låt oss bullra som motorsport skall :tungan
 
När man får låta högre på gatan, eller mitt i stan en fredagkväll än man får göra på en MOTORBANA då är det nått som gått riktigt snett nån stans. En Yamaha R6 klarar inte 95dB i förbifart original... varför använda 95dB i förbifart då?

Jag går fotfarande och väntar på när första "svemo kröken" lossnar så att den som ligger efter får den rakt i visiret och det är kört, är det rätt väg vi är på väg åt???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top