Klart som korvspad är ju att som reglementet och mätningsförfarande ser ut idag, så är det inget annat än en parodi vi håller på med....
Nej, det här var definitivt ingen racehelg som borde gå till historien för en bra tävling. Till stor del är det inte Anderstorps förtjänst utan det snille som kommit fram till detta förfarande. Jag tyckte i början av säsongen att detta borde vara ett bra och rättvist sätt. Trodde ju givetvis att någon provat att det funkade. Vi har under säsongen fått mätvärden på vår 125GP-hoj fått mätvärden på 92-106 db. Och ja vi har packat ljuddämparen regelbundet. Vi fick under lördagens race 3 mätvärden på 99 dB trots att Linus legat i en tremannaklunga hela tiden och fightats om sjätteplatsen, de bytte placeringar varje var fram tills de kraschade på 10:e varvet och var garanterat aldrig längre ifrån varandra än någon meter. Ändå fanns det mätvärden på alla tre?? Om man nu hade tillämpat reglerna att diska efter detta mätsätt, hur i hela friden skall man kunna lita på ett sådant mätresultat?
Vi har tappat fruktansvärt många förare de sista åren, tyvärr är jag rädd att denna cirkusen kommer leda till att ännu fler lägger ner. Vem vill lägga ner en förmögenhet när man inte vet när man åker till tävlingen om man skall bli diskad eller inte eller om man skall bli straffad för att man försöker hålla nere ljudet. Att betala så mycket för att bli förbannad en hel helg får en att fundera på om man är sinnesrubbad.
Visst måste vi försöka hålla nere ljudet även om det är tråkigt men vi kan inte ha en mätmetod som pendlar som en speedad barometer i Dalsjöfors.
Det var faktiskt även en del andra saker som Anderstorp tidigare skött betydligt bättre.
Startuppställningen i 125Gp var på lördagen rena parodin. Har man gått ut med tre olika startlistor måste man ju se till att de berörda får reda på den senaste, varför inte använda högtalarsystemet???
Att sedan inte ens funktionärerna visste hur hojarna skulle ställas upp gjorde ju inte saken bättre, och när sedan man släppte provstarten för 25 överhettade hojar var flaggningen mer tveksam än en oskuld. Det såg minst sagt farligt ut när en del stod kvar medan några zig-zagade sig fram.
Och en sak till. Funktionärerna ute på banan. Bara för att man satt upp ett fint system med lampor betyder det väl inte att man kan sitta och sova??
När Linus och Emil gick omkull på lördagen ut på startrakan och Linus hoj blev liggande dold i utgången på kurvan mitt i idealspåret var det ingen som lyfte ett finger. Först när Linus själv lyft upp hojen mitt i banan och försökte få igång hojen (han blandade ihop SM & SO och trodde inte det var Down is out) kom funktionären springande för att säga till honom och först då hjälpa till att få undan hojen. Samma sak när Watz gick av i karusellen. Två killar sitter på posteringen i var sin stol utan att göra ett handtag. Watz plockade själv upp hojen och fick iväg den därifrån. Killarna reste sig inte ens upp ur sina stolar....
Men som sagt funtionärerna går nog lära upp, jag vet hur svårt det kan vara att få tag i folk.
SÅ SVEMO, SE FÖR F--N TILL ATT HITTA ETT LJUDMÄTNINGSSYSTEM SOM FUNGERAR OCH SOM MAN KAN KONTROLLERA ANNARS ÄR DET NOG FLER ÄN VI SOM STARKT FUNDERAR PÅ OM DET ÄR VÄRT EN FÖRMÖGENHET ATT HÅLLA PÅ MED DETTA!!!!
/Pelle