Viktigt att använda ”rätt”bilbatteri?

Ju längre tråden fortgår, desto säkrare är jag på att jag ska köra gamla skitbilar resten av mitt liv.

I synnerhet som bilprovningen numera avläser OBD interfacet efter felkoder...

Gör de?
Det har aldrig hänt mig, men om det skulle, så hade jag nog nekat dem!
Skulle kännas integritetskränkande! :D
 
Gör de?
Det har aldrig hänt mig, men om det skulle, så hade jag nog nekat dem!
Skulle kännas integritetskränkande! :D

Det var nytt för i år, det drabbade bilen före mig, han hade en osläckt felkod på en ABS sensor, men ABS lampan på brädan lyste inte och ABS'en fungerade, men det skulle bli en tvåa ändå.

Men eftersom bilprovaren provkörde och provbromsade ABS'en och den fungerade så blev det bara "Be dom släcka den på näst service"

Undertiden berättade bilägaren för mig att ABS-lampan brukade blinka om han körde fort genom en vattenpöl men att det gick över direkt, det måste ha varit då felkoden genererats.

Jag kör redan gamla skitbilar
 
Dom drar så jävla mycket alltså! Det är ju mellan 3 och 5 kW! (4-6,5 hk typ)
Går med andra ord åt mellan 12,5 och 20 Ah för att få igång en bil.
Säg att man har en generator på 80A, då tar det mellan 10 och 15 minuter att ladda upp den strömmen det gick åt för att starta bilen förutsatt att inget annat drar ström, vilket det ju alltid gör men kanske inte så mycket.
Jag reserverar mig för räknefel (påpeka gärna om nått är galet!)

Problemet är ju att ett blysyra-batteri inte har sådan laddningskurva. Om du ska kunna mata in obegränsat med ström måste batteriet ligga nära 0% i laddning - så fort du har fått i några Ah, så börjar spänningen flyta till 13.8-14.1V nånstans vid väldigt låg ström, och nettoeffekten in i batteriet begränsas av detta vilket lång laddningstid upp till 100%. Man kan anta att du fortfarande är kvar i det här intervallet efter ett startförsök på ett bilbatteri.

Tittar man på hur sådana batterier laddas normalt sett av externa laddare, så har man dels strömbegränsning som ger ett visst antal ampere tills spänningen stigit till 14.1V (man brukar dimensionera så att ett totalurladdat batteri tar 5h innan man når floatspänning). Efter detta låter man spänningen ligga på kring 14.1V i 10-15h för att låta batteriet få i sig de sista 25-30% av laddningen. Vill man sedan toppa upp laddningen ordentligt låter man spänningen flyta på 14.4-14.6V i några timmar med, men vid denna spänning gasbildar batteriet och tappar vätska (vissa batterier har övertrycksventil för att kunna ladda vid högre spänning innan det börjar gasbilda).

En gammal bil däremot brukar fungera så att hela generatorns strömkapacitet (normalt 70-110A) används för att hålla en spänning på 13.8V, vilket är safe ur gasbildningssynpunkt, men ger ett laddningstillstånd en bit under 100% även på lång sikt.
 
Det var nytt för i år, det drabbade bilen före mig, han hade en osläckt felkod på en ABS sensor, men ABS lampan på brädan lyste inte och ABS'en fungerade, men det skulle bli en tvåa ändå.

Men eftersom bilprovaren provkörde och provbromsade ABS'en och den fungerade så blev det bara "Be dom släcka den på näst service"

Undertiden berättade bilägaren för mig att ABS-lampan brukade blinka om han körde fort genom en vattenpöl men att det gick över direkt, det måste ha varit då felkoden genererats.

Jag kör redan gamla skitbilar

Det kanske skulle finnas en marknad för en liten fusk-EODB-låda som man kan
koppla in till EODB-kontakten och som filtrerar bort alla felkoder.
 
Det kanske skulle finnas en marknad för en liten fusk-EODB-låda som man kan
koppla in till EODB-kontakten och som filtrerar bort alla felkoder.

Det kommer!
En liten svart låda med ett falskt ODB kontakt som dom får plugga in och avläsa där allt ser bra ut.

Det finns ju redan en låda som lurar bort ABS'en på läktaren, man använder den i rallybilar när man vill kunna vänsterbromsa.

Man kan bygga en själv av en timerkrets (555) som ger samma jämna pulser "från alla hjul" eller så kopplar man helt enkelt bort ABS'en om det går.

Eller så tar man pulser från ett hjul och skickar på alla fyra ingångarna.
 
...och sedan kan man ju också försöka återuppliva gamla batterier genom att chocka dem. De beläggningar som bildas på ytorna, skakas loss vid kraftiga urladdningar (gärna från startmotorn på en stor gammal surdiesel :) ) och genom att påtvinga en hårdare uppladdning än vad batteriet ska klara av, kan man vända processen en aning. Jag har lyckats få liv i en del "döda" bilbatterier med chockbehandling, fast det är klart att de blir aldrig som helt nya igen.

Beläggningen som bildas på plattorna leder inte likström, däremot går det att leda högfrekvent växelström genom dem. Jag har själv byggt en anordning för att rekonditionera ett kasst blysyra-batteri till mc:n från Biltema, med bra resultat.

Principen jag arbetade efter var att skicka pulståg med smala strömspikar genom batteriet mha en oscillator och ett flyback-steg (jag laddade ur energin ladrad i en induktor som kan flyga upp till flera tusen volt ifall den inte stöter på motstånd). Spikarna nådde trots medelström av 20-30mA spänningar kring 30V över batteripolerna. Utöver detta lät jag en normal likström ligga på över batteriet för att trycka i laddning i batteriet då det långsamt ökade sin kapacitet av den här behandlingen.

Detta orsakar att man kan få pulserna att dels vandra genom sulfateringen på blyplattorna (fungerar som kapacitans i serie med blyytan), dels får det sulfateringen att självsvänga med sin egenfrekvens (kring 6MHz) och brytas sönder/återbildas. Man kan se det som en piezo-effekt, och svängningen går att observera på batteripolerna som ett ganska framträdande fenomen.

Jag tog regelbundna mätningar av urladdningskapacitet genom att dra en konstant ström och mäta tiden mellan två spänningsnivåer. Mellan varje försök toppladdades batteriet. Minns inte på rak arm vad jag fick nu, men jag tror att jag dubblade tiden det tog att gå från 12.6 till 10.0V mot slutet av den 3 veckorsperioden jag lät apparaten köra.

Finns det intresse för en sådan här anordning på lite mer kommersiell skala? Det används stort inom solcellscommunityn i USA iaf, det var där jag fick idén.
 
Finns det intresse för en sådan här anordning på lite mer kommersiell skala? Det används stort inom solcellscommunityn i USA iaf, det var där jag fick idén.

Innan jag hade läst färdigt hade jag tänkt tipsa om: http://www.homepower.com/home/ (Ja, jag läser nerdiga miljömupptidningar)

Dom har ritningar till såna manicker som downloads.

Fast en Cteck laddare har redan den funktionen inbyggd, hur bra den är vet jag dock inte då jag inte har tittat på laddningen i oscilloskop.

Det har funkat på mina batterier IAF.
 
Beläggningen som bildas på plattorna leder inte likström, däremot går det att leda högfrekvent växelström genom dem. Jag har själv byggt en anordning för att rekonditionera ett kasst blysyra-batteri till mc:n från Biltema, med bra resultat.

Finns det intresse för en sådan här anordning på lite mer kommersiell skala? Det används stort inom solcellscommunityn i USA iaf, det var där jag fick idén.

Fungerar det på slutna batterier så vore jag intresserad av att testa den....
 
Fungerar det på slutna batterier så vore jag intresserad av att testa den....

Dom ritningar jag har sett är bara en svart låda du sätter mellan din vanliga "dumma" laddare och batteriet så överlagrar du en högfrkvent växelström på laddningen.

Så ja, förutsatt att du laddar med den laddare du vanligtvis använder.
 
Tack - jag räknade ut det, skrev det, men suddade, det lät så sjukt lite!
Ett mobilbatteri typ! :D

I ett projekt på jobbet räknade vi lite på start av lastbil. Fullstor sådan.
Vi kom fram till att energi-innehållet i en näve ficklampsbatterier räcker för att vinterstarta en stor dieselmotor på ca 12 liter. Teoiretiskt sett i alla fall. Problemet är att få ut 1000A ur ett AA batteri :D

Mats
 
Beläggningen som bildas på plattorna leder inte likström, däremot går det att leda högfrekvent växelström genom dem. Jag har själv byggt en anordning för att rekonditionera ett kasst blysyra-batteri till mc:n från Biltema, med bra resultat.

Principen jag arbetade efter var att skicka pulståg med smala strömspikar genom batteriet mha en oscillator och ett flyback-steg (jag laddade ur energin ladrad i en induktor som kan flyga upp till flera tusen volt ifall den inte stöter på motstånd). Spikarna nådde trots medelström av 20-30mA spänningar kring 30V över batteripolerna. Utöver detta lät jag en normal likström ligga på över batteriet för att trycka i laddning i batteriet då det långsamt ökade sin kapacitet av den här behandlingen.

Detta orsakar att man kan få pulserna att dels vandra genom sulfateringen på blyplattorna (fungerar som kapacitans i serie med blyytan), dels får det sulfateringen att självsvänga med sin egenfrekvens (kring 6MHz) och brytas sönder/återbildas. Man kan se det som en piezo-effekt, och svängningen går att observera på batteripolerna som ett ganska framträdande fenomen.

Jag tog regelbundna mätningar av urladdningskapacitet genom att dra en konstant ström och mäta tiden mellan två spänningsnivåer. Mellan varje försök toppladdades batteriet. Minns inte på rak arm vad jag fick nu, men jag tror att jag dubblade tiden det tog att gå från 12.6 till 10.0V mot slutet av den 3 veckorsperioden jag lät apparaten köra.

Finns det intresse för en sådan här anordning på lite mer kommersiell skala? Det används stort inom solcellscommunityn i USA iaf, det var där jag fick idén.

Låter som oerhört lång tid för att bryta sulfateringen.

Ett företag i Kristinehamn (minns ej namnet) tog ju för flera år sedan fram en hemlig metod att regenerera riktigt sunkiga bly/syrabatterier, ja även såna som stått åravis på nån bakgård.

Detta hade ju blivit en världssuccé - om inte...

...de hade stött på ett sånt oerhört motstånd från batteritillverkarna!

Men man hade iaf i Oxford (tror jag det var) en försöks/experimentkund i form av en större godsterminal med massor med baatteritruckar.

Det var rena guldgruvan för dem iaf, då de kunde spara ofantliga summor på att slippa köpa batterier i tid och otid.

Men deras process var, såvitt jag minns bra mycket snabbare än 3v.

Googla på batteri och Kristinehamn så hittar du säkert.
 
Ett helt dött batteri kan man nog få desulfatera ganska länge för att få liv i, men 3v är nog inklusive cykling för att komma upp i kapacitet.

Låter man desulfateringslådad sitta på permanent så räcker det med en 3minuters cykel varje gång man laddar trucken.

Men man ska komma ihåg att moderna batterier nästan helt saknar slamfickor, knäcker man loss en massa skit från plattorna fyller det upp dom små fickorna under och sedan kortsluts batteriet internt.

Tidigare köpte elbilsfolket Mexikanska blysyra batterier för att dom dels hade tjockare plattor, dels hade rejält tilltagna slamfickor under plattorna.

Nu är det nog inte så många som konverterar bilar med blysyra batterier längre.
 
eller så kör man skiftnyckeltricket på ett batteri, antingen så funkar det ett tag till eller så exploderar det ;)
 
400A * 3s = 1200As = 0,33Ah

Stort tack! Insåg nu mitt misstag: jag trodde jag omvandlade från sekunder till timmar, men omvandlade det bara till minuter, har visst inte fattat att det går 3600 sekunder på en timme ännu :hihi

Zilog: tack för intressant info!

Vore kul om nån här kunde tänka sig testa med ett hojbatteri i en bil, kapaciteten räcker ju då, men kanske inte max-strömmen?
 
Stort tack! Insåg nu mitt misstag: jag trodde jag omvandlade från sekunder till timmar, men omvandlade det bara till minuter, har visst inte fattat att det går 3600 sekunder på en timme ännu :hihi

Zilog: tack för intressant info!

Vore kul om nån här kunde tänka sig testa med ett hojbatteri i en bil, kapaciteten räcker ju då, men kanske inte max-strömmen?

Näe, men däremot finns det filmer på tuben då dom drar igång en V8 truck med ett batteri mindre än ett hojbatteri.

Det är dock förmodligen en väldigt lättstartad truck, och förmodligen sista gången dom använder den LiPo accen.
 
Näe, men däremot finns det filmer på tuben då dom drar igång en V8 truck med ett batteri mindre än ett hojbatteri.

Det är dock förmodligen en väldigt lättstartad truck, och förmodligen sista gången dom använder den LiPo accen.
Coolt, borde vara en bra grej för folk som försöker lätta bilar, går ju spara in typ 20 kg, rätt mycket i sammanhanget.

Har man så stora bilbatterier mest för att mindre blybatterier inte klarar leverera tillräckligt hög maxström?
 
Mest är det för att ha reservkapacitet - om bilen används kanske 5 gånger i rad - alltså 10 starter och den bara körs en kort bit på nån km varje gång.

Då skulle ett litet batteri vara helt slut då man inte fått tillbaka allt på dom korta körningarna.

Samt att det är bra att ha en del reserv om generator remmen går - en bil käkar ganska mycket i drift - speciellt med ljus.

Det är inga problem att ha ett högkvalitets ytx mc batteri på en 14 amp i en bil - bara den rullar långt mellan starterna så man får tillbaka allt....
 
Coolt, borde vara en bra grej för folk som försöker lätta bilar, går ju spara in typ 20 kg, rätt mycket i sammanhanget.

Har man så stora bilbatterier mest för att mindre blybatterier inte klarar leverera tillräckligt hög maxström?

Precis, den inre resistansen gör att dom inte kan leverera tillräckligt många CCA

Men en LiPo acc, även om den kan leverera är inte alls optimal att ersätta ett bilbatteri med då det är jäääkligt känsligt vid uppladdningen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top