Viktigt att använda ”rätt”bilbatteri?

Anta att en startmotor suger i sig någonstans mellan 250 och 400A kontinuerligt när den används.
Ok?

Säg att ett normalt startförfarande för de flesta bensinbilar tar ca 3s.
(tar det längre tid är ju något knasigt)

DU använder således 400A under 3s.

Alla batterier som kan leverera detta, startar din bil.
Ev. överkapacitet som hade behövts för:

- tändning
- övriga komponenter
- eventuella upprepade startförsök

Dom drar så jävla mycket alltså! Det är ju mellan 3 och 5 kW! (4-6,5 hk typ)
Går med andra ord åt mellan 12,5 och 20 Ah för att få igång en bil.
Säg att man har en generator på 80A, då tar det mellan 10 och 15 minuter att ladda upp den strömmen det gick åt för att starta bilen förutsatt att inget annat drar ström, vilket det ju alltid gör men kanske inte så mycket.
Jag reserverar mig för räknefel (påpeka gärna om nått är galet!)

Efter att ha funderat lite känns dock detta resultat orimligt, man brukar ju kunna stå och mala på startmotorn nån minut iaf? Så en startmotor tar nog inte så hög ström trotts allt?

Volvo 240, -30C, utan motorvärmare = ~400A (var nog allt som batteriet kunde leverera). Hörde någon gjort ett liknande försök med ett Optima-batteri = ~800A men Optima är känt för bra strömleverans.

Är det inte rätt skjuts i batteriet så kan det hända att spänninsnivån sjunker så att Färddator, Radio osv tappar minnet. Skit dryt när det händer, om det är -25 grader kallt.

Såg föresten när personalen på Biltema hjälpte mig att hitta batteri till bilen att dom surfade in på Globals hemsidan. Samma?

Mats

Ingen som räknat med att batterier tappar kanske 50% kapacitet i riktig kyla? tänk på det när ni snålar med skitbatterier..

...och sedan kan man ju också försöka återuppliva gamla batterier genom att chocka dem. De beläggningar som bildas på ytorna, skakas loss vid kraftiga urladdningar (gärna från startmotorn på en stor gammal surdiesel :) ) och genom att påtvinga en hårdare uppladdning än vad batteriet ska klara av, kan man vända processen en aning. Jag har lyckats få liv i en del "döda" bilbatterier med chockbehandling, fast det är klart att de blir aldrig som helt nya igen.

Fel laddströmmar under kontinuerlig användning och fel urladdningskurvor, förkortar livslängden, så man behöver helst anpassa batteriets kapacitet och förmåga efter vilken bil det ska sitta i för optimal livlängd. Samma som med laptops, kameror och reservkrafts-anläggningar - principen är densamma.

Jag hade ett Ford-batteri i min Fiat Marea jag fick för mig att köpa för typ ett år sedan.
Jag tyckte det verkade lite olycksbådande och det var det. Toppen gick när jag haft bilen i två veckor. Efter mycket bråk gick köpet tillbaks.
Blanda aldrig två dåliga saker. :D

Ja jag vet att det inte var batteriets fel att toppen gick.

Här verkar ju eliten vara när det gäller att starta bilar när det är kallt.

När jag har backat ut från parkeringen och ska lägga i ettan, dör bilen. Innan jag ens har försökt åka framåt. Kärringstopp är det mao inte. Det är när jag släpper på gasen som tomgången blir för låg och bilen dör. Sen har den två gånger varit väldigt svår att få igång igen. Har bara hänt nu när det är minus tio grader eller kallare.

Är det K-sprit som gäller? :va

(Gäller en volvo 740 -91)

Du menar att BMW har kassare elsystem, sämre laddreglering eller något annat som ställer högre krav, medans Saab har byggt en bra bil som ställer lägre krav?

Han menar att Saab inte har så "datorstyrd" laddning som BMW har.
Man kan inte byta batteri hemma i garaget på en ny BMW utan att tala om för styrdon vad det är för batteri som sitter i.

Last edited:
Man kan inte byta batteri hemma i garaget på en ny BMW utan att tala om för styrdon vad det är för batteri som sitter i.

Ja jävlar, man kan ha ett dumt men fungerande system som alla andra, eller så kan man krångla till det utav helvete så att kunderna måste åka till en märkesverkstad för att byta batteri.

Det är billigt att äga en BMW va?

I datoriseringens tidsålder är jag benägen att hålla med honom. Vad är poängen med datorstyrd laddning förutom att skinna kunderna med ett besök hos aukt ÅF?

En liknande variant finns hos Audi med elektronisk handbroms. Där behöver man logga in i datorn för att kunna byta bromspads eller åtgärda fastfrusen handbroms. Jättemsart när man står i norrland 50mil från närmsta Audihandlare och hjulen inte snurrar.....

Ja jävlar, man kan ha ett dumt men fungerande system som alla andra, eller så kan man krångla till det utav helvete så att kunderna måste åka till en märkesverkstad för att byta batteri.

Det är billigt att äga en BMW va?

Det kostar att ligga på topp :tummenupp

I datoriseringens tidsålder är jag benägen att hålla med honom. Vad är poängen med datorstyrd laddning förutom att skinna kunderna med ett besök hos aukt ÅF?

En liknande variant finns hos Audi med elektronisk handbroms. Där behöver man logga in i datorn för att kunna byta bromspads eller åtgärda fastfrusen handbroms. Jättemsart när man står i norrland 50mil från närmsta Audihandlare och hjulen inte snurrar.....

Jag tycker inte detta är bra. förklarade bara lite tydligare. Men antar att de som har råd med en ny BMW inte har problem med att betala de summorna. I vissa nya bilar med buss system till lysen måste ju samma sak göras då du bara ska byta lampa.

Låter som en dålig hoax att Bimmer skulle ha ett sånt idiotsystem.
Inte ens smarta laddare såsom CTEK behöver det "talas om för" hur stort batteriet är.
Den tar reda på det själv.
LIkväl som alla andra laddregulatorer, mekaniska som elektroniska, de känner: "oj där gick spänningen ner sig, nu pytsar vi på lite igen"
Och det har ju ingen som helst samhängighet med hur STOR batterikapaciteten är.

Som sagt det låter som ett skämt, eller att någon inte har förstått VAD som sker i Bimmerns dator när ett batteri kopplas loss.
För ATT det kan hända (och händer) nåt, det är säkerligen högst troligt.
T.ex att den låser sig.
Men då troligen mer som ett stöldskydd än för att batteriet X byttes mot batteriet Y.
Att det SEN i sin tur går att tala om för datorn vilken batt.kapacitet man har är ju bara en feature. Laddregulatorn lär inte bry sig, utan pytsar i rätt mängd blå strömkulor som den alltid har gjort.
Tills det är fullt.
Sen om "hinken" rymde 10L strömkulor eller 20... är komsi komsa.

Anta att en startmotor suger i sig någonstans mellan 250 och 400A kontinuerligt när den används.
Ok?

Säg att ett normalt startförfarande för de flesta bensinbilar tar ca 3s.
(tar det längre tid är ju något knasigt)

DU använder således 400A under 3s.

Alla batterier som kan leverera detta, startar din bil.
Ev. överkapacitet som hade behövts för:

- tändning
- övriga komponenter
- eventuella upprepade startförsök

Dom drar så jävla mycket alltså! Det är ju mellan 3 och 5 kW! (4-6,5 hk typ)
Går med andra ord åt mellan 12,5 och 20 Ah för att få igång en bil.
Säg att man har en generator på 80A, då tar det mellan 10 och 15 minuter att ladda upp den strömmen det gick åt för att starta bilen förutsatt att inget annat drar ström, vilket det ju alltid gör men kanske inte så mycket.
Jag reserverar mig för räknefel (påpeka gärna om nått är galet!)

Efter att ha funderat lite känns dock detta resultat orimligt, man brukar ju kunna stå och mala på startmotorn nån minut iaf? Så en startmotor tar nog inte så hög ström trotts allt?

400A * 3s = 1200As = 0,33Ah

I vissa nya bilar med buss system till lysen måste ju samma sak göras då du bara ska byta lampa.

Inte bara lampan väl? Om man byter ballasten möjligen. Åtminstone är det så på min Cittra.
F.ö. hörde jag just att man måste koppla upp sig med datorn för att kunna lufta bromsarna på min bil. Tur att man köpt på sig sån utrustning från Kina då... Dom är duktiga på att kopiera saker dom där Kineserna.

Ja det skulle vara kul att testa. Det gäller bara att hitta ett mobilbatteri som kan ge 400A. :)

Ja.
Det jag skrev var oxå att det är en fysisk omöjlighet, då ett så litet batteri skulle explodera om det tömdes så snabbt.

Men batteriteknologi går verkligen framåt.
Såg en dokumentär om eldrivna fordon de körde på strip:en i staterna, och jag säger det nu:

- förbränningsmotorer: Watch Out!

Ju längre tråden fortgår, desto säkrare är jag på att jag ska köra gamla skitbilar resten av mitt liv.

I synnerhet som bilprovningen numera avläser OBD interfacet efter felkoder...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT