Viktigt att använda ”rätt”bilbatteri?

I ett projekt på jobbet räknade vi lite på start av lastbil. Fullstor sådan.
Vi kom fram till att energi-innehållet i en näve ficklampsbatterier räcker för att vinterstarta en stor dieselmotor på ca 12 liter. Teoiretiskt sett i alla fall. Problemet är att få ut 1000A ur ett AA batteri :D

Mats

:D

Ja jag var chockad av hur "lite" det egentligen krävdes!
Men som sagts, det är ju lite mer saker som ska ha sitt samtidigt.
 
Vad trist det är med gamla griniga gubbar i gamla bilar som inte är öppna för något nytt.... :(

AGM batterier, som idag används i bilar med hög förbrukning, är väldigt känsliga för överladdning. BMWs system känner av när batterierna åldras och kräver högre laddning. Om man då sätter i ett nytt batteri utan att tala om detta för bilen, så finns det en risk att bilen överladdar det nya batteriet och minskar dess livslängd.
 
Vad trist det är med gamla griniga gubbar i gamla bilar som inte är öppna för något nytt.... :(

Vad trist det är med folk som sväljer bullshit helt okritiskt.

Många andra tillverkare använder AGM batterier, med samma laddsystem som till vanliga blysyra batterier utan problem.

Harley Davidsson till exempel.
 
Okritiskt, jomen visst...

Kolla runt lite på BMW forum så hittar du folk som har haft problem just pga detta. Att sedan jämföra elsystemet på en bil med hundratals strömförbrukare med en HD är ju snudd på löjligt.
 
Okritiskt, jomen visst...

Kolla runt lite på BMW forum så hittar du folk som har haft problem just pga detta. Att sedan jämföra elsystemet på en bil med hundratals strömförbrukare med en HD är ju snudd på löjligt.

Ett batteri skiter i om det sitter hundratals förbrukare på elsystemet, ett batteri ser A in och A ut samt spänning i Volt.

Det är som att säga att du måste tanka en annan bensin om du har fyra förgasare istället för en.

Att folk på ett BMW forum har problem med sina bilar ser jag inte alls som något konstigt, att folk på BMW fabriken har problem med att konstruera minst lika bra bilar som någon annan (som har minst lika många strömförbrukare) det är däremot anmärkningsvärt.
 
Last edited:
Vad jag läst mig till på internätet så gäller detta med att åka till en BMW-handlare för justering endast E60 5-serien och ENDAST om man byter batteri till en annan modell än den som satt i tidigare. Du behöver alltså inte göra denna manöver om batteriet du byter till har samma VÄRDEN som det tidigare. Det har naturligtvis med laddreglering att göra.

Men, jag jobbar inte som BMW mekaniker och kan naturligtvis ha fel.
 
Ett batteri skiter i om det sitter hundratals förbrukare på elsystemet, ett batteri ser A in och A ut samt spänning i Volt.

Jag trodde du var någon form av mekaniker. Verkar inte så längre...
 
Jag trodde du var någon form av mekaniker. Verkar inte så längre...

Vad mer skulle batteriet se om det var massor med förbrukare jämfört med om det var få?

Ett batteri är en hink, det rinner ut till förbrukare och det fylls på från generatorn.

När det börjar bli någotsånär fullt i hinken börjar man skruva igen kranen.

Det behövs inga datorer för det, uppenbarligen behöver ingen annan tillverkare det, uppenbarligen behöver BMW det enbart på en modell.

Uppenbart är det ett misslyckande.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top