Jag avstår från att kommentera mätbara, upplevda fakta.
Grundfrågan var om racerkillarna/tjejerna bryr sej om vikten på sina hojar?
Utan att känna alla här eller veta hur bra de är på att köra så ser jag ett mönster.
Det gäller inte alla men det finns resonemang att vikt (med rimlig tolkningsmån) inte är det första man
behöver tänka på.
Det jag kommit fram till, som inte bara har med vikten att göra, och som ju faktiskt är rätt logiskt är att så länge någon
annan förare (ungefär lika liten/lätt som jag

kan köra en likadan hoj snabbare varv än jag så är det snarare
mej själv som förare jag ska arbeta med, bevisligen är inte hojen begränsningen.
Vill jag däremot köra ett varv snabbare eller skaffa mej annat övertag över den föraren så måste jag givetvis arbeta med andra saker.
Sen kan man såklart i varierande mån kompensera sin egen oförmåga med ett bättre material.
Och som tidigare påpekats så behöver inte ett vassare material ha såna egenskaper att det per automatik gör just mej bättre.
Det kan ge hojen potential att gå snabbare men jag kanske inte har förmågan att hantera de nackdelar det har så i själva verket blir jag långsammare.
Det här lär vi ju inte få svar på men ett kul ex:
Kan man anta att t, ex Ben Spies skulle kunna köra ett snabbare varv med...
Vi säger en standard ZX10R än Sveriges snabbaste superbikeförare (samma hoj) på en bana som de båda tränat lika länge på?