Vikten

Den minskade skillnaden i gyro tack vare 125gp mer racemässiga fälgar från början

Hur mycket mer racemässiga de är vet jag inte, det är nog mest att både fram och bak är betydligt smalare än R1:ans. RS125 har alufälgar original precis som R1, det är RS250 som har magnesium original.

Kanske dax att packa ihop den här tråden eller?

De flesta av oss som varit aktiva på forumet under några år känner igen Nytekniks meningsbyggnad och många gånger ganska dryga sätt...

Jag skulle tro att fälgarnas vikt i % utav hojens totala vikt så utgör fälgarna på en 125GP en större del än vad fälgarna på en R1 gör av den cyklelns totala vikt. Så även om ändringen i gram/kg är mindre så utgör den en större förändring för den lätta hojen.

Jag skulle tro att fälgarnas vikt i % utav hojens totala vikt så utgör fälgarna på en 125GP en större del än vad fälgarna på en R1 gör av den cyklelns totala vikt. Så även om ändringen i gram/kg är mindre så utgör den en större förändring för den lätta hojen.
Är det ovanligt att man byter till lättare fälgar på 125racers?

Jag avstår från att kommentera mätbara, upplevda fakta.
Grundfrågan var om racerkillarna/tjejerna bryr sej om vikten på sina hojar?

Utan att känna alla här eller veta hur bra de är på att köra så ser jag ett mönster.
Det gäller inte alla men det finns resonemang att vikt (med rimlig tolkningsmån) inte är det första man behöver tänka på.

Det jag kommit fram till, som inte bara har med vikten att göra, och som ju faktiskt är rätt logiskt är att så länge någon
annan förare (ungefär lika liten/lätt som jag ;) kan köra en likadan hoj snabbare varv än jag så är det snarare
mej själv som förare jag ska arbeta med, bevisligen är inte hojen begränsningen.

Vill jag däremot köra ett varv snabbare eller skaffa mej annat övertag över den föraren så måste jag givetvis arbeta med andra saker.
Sen kan man såklart i varierande mån kompensera sin egen oförmåga med ett bättre material.

Och som tidigare påpekats så behöver inte ett vassare material ha såna egenskaper att det per automatik gör just mej bättre.
Det kan ge hojen potential att gå snabbare men jag kanske inte har förmågan att hantera de nackdelar det har så i själva verket blir jag långsammare.

Det här lär vi ju inte få svar på men ett kul ex:
Kan man anta att t, ex Ben Spies skulle kunna köra ett snabbare varv med...
Vi säger en standard ZX10R än Sveriges snabbaste superbikeförare (samma hoj) på en bana som de båda tränat lika länge på?

Det här lär vi ju inte få svar på men ett kul ex:
Kan man anta att t, ex Ben Spies skulle kunna köra ett snabbare varv med...
Vi säger en standard ZX10R än Sveriges snabbaste superbikeförare (samma hoj) på en bana som de båda tränat lika länge på?

Det kan man anta....

...så länge någon annan förare (ungefär lika liten/lätt som jag ;) kan köra en likadan hoj snabbare varv än jag så är det snarare mej själv som förare jag ska arbeta med, bevisligen är inte hojen begränsningen.
Intressant poäng som öppnar för diskussion.

I teorin är det som du skriver. I verkligheten är olika människors medfödda förmågor jättestora. Två personer som tränar lika mycket på likadana motorcyklar kan köra runt en bana med fullständigt olika resultat (varvtid). Ni har säkert själv upplevt att en kompis som kör en potentiellt snabbare hoj alltid är långsammare. Den som inte har samma medfödda talang som en kompis/konkurrent måste kompensera för denna ”brist” om han ska kunna köra lika fort.

Ditt exempel med Ben Spies och sveriges bästa Superbikeförare passar bra i sammanhanget. Sannolikt har Ben Spies en medfödd uppsättning gener som gör honom unik (för så många är inte de som kör MotoGP) och den svenske föraren har aldrig en chans att köra lika fort om deras motorcyklar är likadana.

Så visst kan man som du skriver arbeta med sig själv, men det tar troligen inte så länge förrän du upptäcker om du har lite, genomsnittlig eller mycket talang. Beroende på din ambitionsnivå och talang måste du ”manipulera” olika mycket med din hoj för att kunna nå den prestationsnivå du har tänkt dig. Så tänker jag i alla fall.

:)

Last edited:
Intressant poäng som öppnar för diskussion.

I teorin är det som du skriver. I verkligheten är olika människors medfödda förmågor jättestora.....

Ja, och/eller så har Ben Spies haft duktiga lärare och tränat väldigt mycket :)

Det finns ju även en talande orsak till varför Rossis autobiografi heter What if i never had tried it Rent genetiskt går det säkert runt en massa "Ben Spies" och några "Rossi" som inte vet att de ens kan köra hoj, fast utan träning håller inte ens den störste talang.

Det är väl delvis därför de flesta tävlingsklasser har restriktioner av olika slag (förutom rena säkerhetsregler), dels för att material/utvecklingskostnaderna inte ska skena och dels att det är förarskickligheten som ska avgöra (i teorin alltså) :tummenupp

Förövrigt så skrev jag ju även så här:
Ozzian skrev:
Vill jag däremot köra ett varv snabbare eller skaffa mej annat övertag över den föraren så måste jag givetvis arbeta med andra saker.
Sen kan man såklart i varierande mån kompensera sin egen oförmåga med ett bättre material.

Last edited:
Jag tror inte det är kvaliteten eller omfattningen på träningen som är skillnaden mellan Spies och Backlund. Men det är intressant: miljöns betydelse. Jag tror det är genetik, inte träning, som skiljer Spies från Backlund, De Niro från Haber och Madonna från Agnes. Ganska frustrerande med en sådan inbyggd ”begränsning” om man når den tidigt på ett område som man är intresserad av och vill utvecklas inom. Till exempel roadracing. Och då är jag vi tillbaks igen: kolfiberfälgar!

:tungan

Bifogat

• 26cov_large1_79312758.jpg
    26cov_large1_79312758.jpg
    61.9 KB · Visningar: 41
Last edited:
Jag tror inte det är kvaliteten eller omfattningen på träningen som är skillnaden mellan Spies och Backlund. Men det är intressant: miljöns betydelse. :tungan
Givetvis har de som är framgångsrika ett visst tänk och det kan vara medfött men miljön har ändå en ansenlig påverkan.

Har du läst Rossis biografi? Om inte, gör det, jag tror du kan hitta endel svar på några av de frågor du har, den är dessutom ganska kul :tummenupp

http://www.amazon.com/What-Had-Never-Tried-Autobiography/dp/0760326827

Last edited:

Det finns ju även en talande orsak till varför Rossis autobiografi heter What if i never had tried it Rent genetiskt går det säkert runt en massa "Ben Spies" och några "Rossi" som inte vet att de ens kan köra hoj, fast utan träning håller inte ens den störste talang.

Förövrigt så skrev jag ju även så här:

Det där argumentet kan du dra på ofantligt många saker!

Det sitter nog åtskilligt många Rossi, Schumacher och Loeb där ute i stugorna som aldrig kommer fram pga de aldrig blir introducerade samt att möjligheterna inte finns.

Motorsport är speciellt då det är enormt resurskrävande och jag tror att det redan idag står flera talanger utan pengar men som säkert skulle ta en plats i toppskiktet. Hemligheten med de största sporterna är att de är billiga och i dom kan du även se vilka länder som är bäst. Enda som gör att länder som sverige kan råka ha en zlatan är att sökandet efter talanger är bättre hos oss.

Sjukt OT men men...

Det där argumentet kan du dra på ofantligt många saker!

Det sitter nog åtskilligt många Rossi, Schumacher och Loeb där ute i stugorna som aldrig kommer fram pga de aldrig blir introducerade samt att möjligheterna inte finns.

Motorsport är speciellt då det är enormt resurskrävande och jag tror att det redan idag står flera talanger utan pengar men som säkert skulle ta en plats i toppskiktet. Hemligheten med de största sporterna är att de är billiga och i dom kan du även se vilka länder som är bäst. Enda som gör att länder som sverige kan råka ha en zlatan är att sökandet efter talanger är bättre hos oss.

Sjukt OT men men...
Absolut, jag törs nästan säga att det gäller allt, vad som är arv eller miljö kan ju knappt ens forskarna säga med säkerhet ens när de försöker :)

Det beror så ofta på tillfälligheter som måste kugga samman, särskillt i motorsport, du förstår vad många "Rossis" som blivit kvästa av morsan för hon tyckte det verkade farligt, till och med "mamma Rossi tyckte så men "Pappa Rossi" var av en annan åsikt, hehe.

Last edited:
Apropå ingenting "Radare"..
När tänker du starta aerodynamiktråden?

Du vet, kantiga kåpor, huvuden som sticker upp ovanför kåpglaset, utstickande armbågar, oslimmade hjälmar, spretiga knän, fingrar och fötter, fälgar som tar vinden helt fel, fladdrande silvertejp osv.
Där finns det troligen mer att hämta än några gram på en fälg :D

aerodynamik...där finns det troligen mer att hämta än några gram på en fälg...
Om du menar allvar (och vi inte pratar om enbart ”några gram”) så tror jag nog att de flesta skulle vara överens om att du har fel. Skulle dessutom tro att de flesta förare är ganska duktiga på att inte sitta rak i rak i ryggen längs raksträckorna.

:)

Last edited:
Back