Vikten

När kolfiberhjul var nytt provade Peter Sköld eller om det var Peter Lindén på sin Superbike. Tror det var Sköld. Kanske i börjarn av 90-talet. Han bytte flera gånger mellan magnesiumhjulen och kolfiberhjulen. Varje gång med kolfiberhjulen på så var han 1 sekund snabbare. Det på Knutstorp..

Vi har kör med både BST och Dymag kolfiberfälgar och det senare märket är mycket finare! Att man kan studsa med dom i garagegolvet gör dom inte heller omöjliga att krascha sönder.. :brinnerup

Att någon rookie inte tror andra bygger seriöst är bara bra för dom andra.. Av ungefär samma anledning skriver inte jag här vad jag gjort med dom hojarna jag byggt. Är andra så lata så får dom inte ha halva jobbet med att tänka ut vad man kan göra av mig. Men klart man vägt massor av grejjer som man uppdaterat och modifierat. Tror jag har 5 olika vågar i verkstan bara för att kunna väga delar. En magnesiumkåpa till kopplingen var 198g lättare än orginal i aluminium osv osv..

Hela skillnaden? Det har jag aldrig skrivit. Men det är ju ett känt sätt att få en mer lättmanövrerad och snabbare hoj. Elementära grejer. Det roterande framhjulet strävar att hålla sig upprätt och måste tvingas ner vid kurvtagning, ju lättare hjul desto mindre kraft krävs för att svänga. Ett lättare hjul går dessutom snabbare att accelerera. Såklart.

”You can turn in later, because you can turn in quicker, and with more precision.”

Läs själva. 10 km/h högre toppfart och 2 sek snabbare varvtid. Bättre att banta?

http://www.bikehps.com/PDFFiles/BST/FastBikes_oct09_bst.pdf

Så marknadsföringen från en tillverkare är en bra sanningsägare?

Jag betalar ett par BST kolfiberhjul till den som kan sänka sina varvtider 2sek mellan två pass bara genom att byta till de lättare hjulen.

Hela skillnaden? Det har jag aldrig skrivit. Men det är ju ett känt sätt att få en mer lättmanövrerad och snabbare hoj. Elementära grejer. Det roterande framhjulet strävar att hålla sig upprätt och måste tvingas ner vid kurvtagning, ju lättare hjul desto mindre kraft krävs för att svänga. Ett lättare hjul går dessutom snabbare att accelerera. Såklart.

”You can turn in later, because you can turn in quicker, and with more precision.”

Läs själva. 10 km/h högre toppfart och 2 sek snabbare varvtid. Bättre att banta?

http://www.bikehps.com/PDFFiles/BST/FastBikes_oct09_bst.pdf

Så länge man håller gasen öppen så länge som man ska, bromsar jättesent och redan ligger på gränsen. Lättare fälgar ger förmodligen inte den 'confidence boost' som krävs för att köra fortare.

Dessutom brukar lättare innebära mer ömtåligt också. Är det värt att betala dom pengarna för nånting som kanske ger dig en sekund (samma sekund du kunde ha hittat genom att ändra nånting annat gratis) när man gör flis av dom i nästa krasch?

Jag är inte övertygad om att det går att köpa sig snabb, tyvärr.

Edit: Eller lätta sig snabb heller.

Så marknadsföringen från en tillverkare är en bra sanningsägare?
Vad menar du? Det var den engelska tidningen Fast Bikes som testade fälgarna.

Lättare fälgar ger förmodligen inte den 'confidence boost' som krävs för att köra fortare.
Snacka om förutfattade meningar...

:va

Är det värt att betala dom pengarna för nånting som kanske ger dig en sekund...
Eh, läste du artikeln? Tidningens förare (inget proffs) var 1,6 sekunder snabbare per varv (på en kort bana) med de lättare fälgarna på samma hoj.

Bifogat

• test.jpg
    test.jpg
    135.3 KB · Visningar: 56
Last edited:
Jag tvivlar snabbt på att pengar på att lätta är bra för mig t.ex. 30k spenderat på bantid ger garanterat mer än 30k på hojen i form av lättare delar.

Jag har inte känslan som behövs för att känna att 'nu kan jag köra fortare' för att fälgarna väger lite mindre, kanske kan jag intala mig att jag kan köra lite fortare om jag vet om det och prestera bättre tid. Fast jag tvivlar, jag är inte så lättlurad. Däremot, om jag kör varv på varv på varv skulle jag (förhoppningsvis) få en bättre känsla för hur hojen beter sig och prestera bättre tider. Jag tror även att pengarna på däck ger mer, både regn och torrdäck. Av någon anledning åker man ju alltid omkring med regndäck som är rent bedrövliga. Mina egna från 2002 faktiskt, fakk yä.

Dessutom skulle jag, och många med mig på våra kära banor, kunna plocka bort både 5 och 10 kilo genom att SPARA pengar på att köpa mindre mat. Det är nog mer oslagbart än sköra dyra fina fälgar.

Men vi måste nog fundera på vad vi ska prata om, rookiesopor som jag eller folk som kan köra överjävla skitfort på ritkigt. Självklart kommer Backlund köra snabbare än Backlund på en hoj som väger mindre, han har någon form av känsla för feeling som gör att han kan utnyttja det.

Men; på begränsad budget, ta tjänstlediga dagar på jobbet och KÖR med nya fina däck I think.

Ditt resonemang är alldeles för enkelt. När Michelin lanserade sina nya däck som var 0.8kg lättare eller så, klagade vissa av de som provkörde dem på att de tyckte hojen blev vinglig och ostabil. Tror du genomsnittsföraren åker fortare eller långsammare med en 0.8 kg lättare hoj som han inte har förtroende för? :tungan

Med andra ord: Det finns fler faktorer att beakta...

Sen har vi kamrat Mozzberg här på forumet som åker lika snabbt som våra hjältar ovan på sin helt standard ratbike med svintungt originalavgas (tom original icke stålspunna slangar till bromsarna något ingen bandagsåkare med trasig självbild skulle våga komma med)
:mad: Är det något fel på hojen jag köpte va, va, va? :mad: Eftersom jag bromsar så förbannat länge före kurvorna så borde en tyngre hoj bromsas sämre, mao får jag högre kurvhastighet :fattartil

Hej:)

Högre toppfarten har inget inget med vikten att göra!

När jag byggde min 50cc racer så stod låg vikt högt
på agendan,inget onödigt alls bara man håller sig
inom reglementet.
Man filade ner bultar så dom inte stack ut,inga plattjärn
till motorfästen,kasta bort kickaxeln i motorn,svänhjul
bort mm.Det var faktiskt kul att fundera vad/var man kunde
ta lite till.

Bifogat

• TNK.jpg
    TNK.jpg
    140.5 KB · Visningar: 131
... kunna plocka bort både 5 och 10 kilo genom att SPARA pengar på att köpa mindre mat. Det är nog mer oslagbart än sköra dyra fina fälgar.
En till med motargument om mat/vikt/pengar!

Ditt resonemang är alldeles för enkelt.
Vilket resonemang menar du? Vad är det som är ”för enkelt”? Läst artikeln?

Högre toppfarten har inget inget med vikten att göra!
Jo, eftersom en hoj med lättare hjul accelerar snabbare och därmed når högre toppfart på samma raka som samma hoj med tyngre hjul.

Till alla sura skeptiker:

Det är bara att titta i tabellen från Fast Bikes test. Samma hoj, samma förare, samma bana, men väsentligt högre hastighet på flera delar av banan och 1,6 sek snabbare varvtid.

:)

Last edited:
För den som vill gå över till LiFePo-batteri så är det nu lite enklare. Ist de ömtåliga ihoplödda inplastade A123-pack som hittils varit alternativet så finns de nu att köpa i riktiga rubusta batterihöljen, som kan spännas fast på liknande sätt som oem-batterierna. 2 års garanti.
Shorai, tillverkade i Japan

http://www.shoraipower.com/default.aspx

Last edited:
Jag har svårt att förstå den där raljerande, dömande och nedvärderande attityden av gubbar och killar som vill göra sina hojar värre, snabbare, lättare.

Det här är ju ett fritidsintresse, en hobby och något som vi gör med lust och glädje. Du beskriver köp av dyra specialdelar som om de vore vardagliga konsumtionsvaror som framför allt fyller ett praktiskt och nödvändigt behov; mjölk, bröd, strumpor, tvål. Det visar att du inte alls förstår vad det här handlar om och att det är du, snarare än de ”halvfeta snubbarna”, som gör bort sig.

Utan oss ”halvfeta snubbar” skulle det inte finnas några att sälja läckra hojprylar till.

Jag vill absolut inte klanka ner på alla. Jag är inte mycket bättre själv men då vissa på fullaste allvar tror att man kan köpa sig till bättre resultat och helt saknar självinsikt börjar man undra.
sen att det är kul, ibland till och med riktigt skoj att spendera pengar på "onödiga" grejer står jag helt och fullt bakom.. :tummenupp

Klart man ska lätta hojen så mycket man kan, kvittar väl om man kör runt Sviesta på 55 sekunder eller 1 minut och 15 sekunder. Alla blir snabbare av lägre totalvikt är min åsikt.
Exempelvis skulle Rossi ännu köra fortare om han knarr vägde tio pannor mindre men även du skulle köra fortare. Låt oss säga att din helt normala polare alltid lyckas köra ifrån dig med någon halvsekund per varv, om du då skaffar lättare fälgar eller på annat sätt minskar vikten så ökar dina chanser att ändra maktbalansen och vara den som sakta men säkert glider ifrån med ett par meter per varv. Som alla vet så är känslan av vara snabbast eller i alla fall hänga med ovärderlig och bra mycket skönare än förnedringen att bli avhängd.
Det finns i alla race de som inte har tänkt eller ens har förhoppningen att vinna racet men att slå just den eller den konkurrenten är ett mål som kanske kommer uppnås och det är då en seger i sig. Även i stora sammanhang som MotoGP så gissar jag att exempelvis Bautista inte räknar med att vinna race för nuvarande men att komma topp tio eller vara bästa spanjor är en seger i sig. Samma villkor gäller vilken banträffsåkare som helst och lägre vikt kommer hjälpa att uppnå målen oavsett grundfart. Att gå ner i vikt är bra det med, billigt men ack så tråkigt.
Att jämföra Papunen med en gatåkare går inte, en racerförare som kommit förbi rookieträsket kommer köra fortare än 95% av alla gatåkare på en bana på en 15 år gammal 600, gatåkaren kan sitta på en vad som helst, hur lite vikt eller hur mycket effekt som helst kommer inte hjälpa.

Last edited:
Alla blir snabbare av lägre totalvikt är min åsikt.
Varför kan då inte alla köpa en top of the line-hoj och kapa varvrekord på löpande band då? Racing sitter i huvudet, den perfekta tajmingen, dom perfekta spårvalen, våga bromsa lite senare och släppa lite tidigare, våga gå på gas lite tidigare och lite hårdare. Ja, det är i 99% av fallen lättare att köra fort med en lättare hoj, men det är inte där hela sanningen sitter för att verkligen kapa varvtider. Jag skulle tro att placeboeffekten är minst lika stor som den rent fysiska.

Håller helt med FastBikes o TS!
Lättare ekipage totalt sett = alltid snabbare runt en RR bana. Ju mer kuperad, knixigare, gropigare, lappad o skarvad asfalt, desto bättre betalt får man för bantningen, oavsett nivå. Eller större marginal till den absolut fysikaliska gränsen o bättre feedback precis på gränsen innan en ev. crash. Hojen + föraren ska ju tillsammans "jobba mot" alla tänkbara krafter o riktningar. Varför tror ni det finns en nedre viktgräns inskrivet i reglementet, egentligen? För att en för lätt hoj = snabbare = Fusk!!

Last edited:
Varför kan då inte alla köpa en top of the line-hoj och kapa varvrekord på löpande band då? Racing sitter i huvudet, den perfekta tajmingen, dom perfekta spårvalen, våga bromsa lite senare och släppa lite tidigare, våga gå på gas lite tidigare och lite hårdare. Ja, det är i 99% av fallen lättare att köra fort med en lättare hoj, men det är inte där hela sanningen sitter för att verkligen kapa varvtider. Jag skulle tro att placeboeffekten är minst lika stor som den rent fysiska.

lättare hoj= mer lätthanterlig hoj.
alltså kanske man vågar bromsa senare om man har en lättare hoj då man har mer kontroll.

Håller helt med PerformanceBikes o TS!
Lättare ekipage totalt sett = alltid snabbare runt en RR bana. Ju mer kuperad, knixigare, gropigare, lappad o skarvad asfalt, desto bättre betalt får man för bantningen, oavsett nivå. Eller större marginal till den absolut fysikaliska gränsen o bättre feedback precis på gränsen innan en ev. crash. Hojen + föraren ska ju tillsammans "jobba mot" alla tänkbara krafter o riktningar. Varför tror ni det finns en nedre viktgräns inskrivet i reglementet, egentligen? För att en för lätt hoj = snabbare = Fusk!!

Det är väl ingen som inte tror att lägre vikt är en fördel, frågan är bara hur stor fördelen är och hur långt det är vettigt att gå i viktbesparingsivern.

Läs mitt inlägg igen, jag skriver att du blir snabbare med lägre vikt, inte att du blir snabbast i hela världen.

@radare: Vill du inte förstå vad folk skriver i tråden eller försöker du bara övertyga dig själv om att du ska ha ett par kolfiberhjul?

Som både jag och Boris redan nämnt är nivån på svensk roadracing låg i ett internationellt perspektiv. Du behöver inte ha den lättaste hojen för att vinna, är du bara tillräckligt bra på att köra så räcker det. När du heter Rossi eller Stoner börjar kilona spela roll.

Och ja, alla vet att en lätt hoj är bättre än en tung men det är lite mer komplicerat än vad du verkar vilja förstå.

Back