Viking Motor Park nyheter

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
det är väll lättare att hacka på en bana när det gäller miljön eftersom det går att lära sig att köra fort där och buller och bla bla bla bla säkert samma jon som sitter och pendlar med en SUV som drar 2 liter milen och eldar tryckt virke i kaminen på landet för att det luktar så gott:huvet
 
Ytterliggare en som refererar till Gore och en obestämd sanning... :rolleyes

Att folk inte fattar att det inte är några varv på en motoranläggning som har betydelse. Kan miljöivrarna uppvisa någon form av faktisk uträkning eller prognos som talar för att en motoranläggning verkligen är en miljöbov relativt andra verksamheter i kommunen eller andra intressen?

Nu är jag ingen miljöivrare och dessutom tycker jag banlörning är fantastiskt kul men.....
Allt det bränsle du förbränner på transport till och från banan och på att köra ett odefinerat antal varv på banan i fråga må vara rekreationellt motiverat från utövaren sida men det tillför inte samhället speciellt mycket nytta.
Där är väl pudelns kärna ?
Vi passerar startlinjen X antal ggr per dag, varje passage kostar vaddå 0,5L ?
Allt detta bränsle förbränns för nöjes skull. Ingen samhällsvinst, ingen persontransport har skett egentligen.

För 5 år sedan var motorsporten lika politiskt inkorrekt som idag nästan, men då siktade motståndarsidan in sig på buller och den rödsvartgröna björkskogsekborren. Idag har de koldioxiddebatten på sin sida vilket gör att de per automatik är de politiskt korrekta.
//P
 
Allt detta bränsle förbränns för nöjes skull. Ingen samhällsvinst, ingen persontransport har skett egentligen.
Visst är det så, men samma resonemang kan användas mot alla typer av motorcyklar tex. Hur många som har hoj här på SH behöver den för att uträtta något samhället tjänar på? Den lilla procent som pendlar med hojen till jobbet (en majoritet av gatåkarna kör ju bara för nöjes skull) skulle säkert kunna åka kommunalt istället.
 
Last edited:
Visst är det så, men samma resonemang kan användas mot alla typer av motorcyklar tex. Hur månag som har hoj här på SH behöver den för att uträtta något samhället tjänar på? Den lilla procent som pendlar med hojen till jobbet (en majoritet av gatåkarna kör ju bara för nöjes skull) skulle säkert kunna åka kommunalt istället.

Helt rätt, men det skall ju bevisas att du inte planerade att åka till jobbet med hojen istället för nästa bombrepa på Bogan...
 
Nu är jag ingen miljöivrare och dessutom tycker jag banlörning är fantastiskt kul men.....
Allt det bränsle du förbränner på transport till och från banan och på att köra ett odefinerat antal varv på banan i fråga må vara rekreationellt motiverat från utövaren sida men det tillför inte samhället speciellt mycket nytta.
Där är väl pudelns kärna ?
Vi passerar startlinjen X antal ggr per dag, varje passage kostar vaddå 0,5L ?
Allt detta bränsle förbränns för nöjes skull. Ingen samhällsvinst, ingen persontransport har skett egentligen.

För 5 år sedan var motorsporten lika politiskt inkorrekt som idag nästan, men då siktade motståndarsidan in sig på buller och den rödsvartgröna björkskogsekborren. Idag har de koldioxiddebatten på sin sida vilket gör att de per automatik är de politiskt korrekta.
//P

Jo, jag fattar att min hoj inte gynnar miljön. Däremot klarar jag av en hel bandag på mindre än en tank - inkl transport till och från banan faktiskt. <16 liter bränsle. Grannens X5:a är ju inte direkt miljönyttig eller samhällsnyttig när han drar till golfbanan eller kör ungarna till hockeyträningen 2 kvällar i veckan.
Det jag menade var att har de en hållbar koldioxidberäkning som påvisar motorsportens negativa inverkan jämfört med andra? Är det bara "alla bäckar små"-resonemanget borde de inte kunna oberopa Al Gore så vårdslöst.
 
Jo, jag fattar att min hoj inte gynnar miljön. Däremot klarar jag av en hel bandag på mindre än en tank - inkl transport till och från banan faktiskt. <16 liter bränsle. Grannens X5:a är ju inte direkt miljönyttig eller samhällsnyttig när han drar till golfbanan eller kör ungarna till hockeyträningen 2 kvällar i veckan.
Det jag menade var att har de en hållbar koldioxidberäkning som påvisar motorsportens negativa inverkan jämfört med andra? Är det bara "alla bäckar små"-resonemanget borde de inte kunna oberopa Al Gore så vårdslöst.

Sveriges samlade koldioxidutsläpp från ALL motorsport i landet torde vara på felräkningsmarginalen om man jämför med tex gräsklipparna, eller utombordarna.

X5an i exemplet är trots sin totala meningslöshet (om än väldigt cool bil) laglig att framföra på vägnätet och är underkastad diverse av myndigheter reglerade tester och utsläppsgränser. Skulle grannen valt att köra sin Trabant till golfen (cool entré på den flashiga klubben) skulle han släppt ut mångdubbelt med elände i atmosfären.

I sakfrågan håller jag med till 100%. Bygg banan nu. Men att peka på andra och säga "titta de får ju" är nog ingen bra väg framåt.

Herr Gore har ju faktiskt fått Nobelpriset, därmed torde hans uttalanden stå över allt rimligt tvivel eller ?:rolleyes:
 
I sakfrågan håller jag med till 100%. Bygg banan nu. Men att peka på andra och säga "titta de får ju" är nog ingen bra väg framåt.
Nej, det har du rätt i men man kanske kan få de som ser ett rött skynke varje gång någon nämner "motorsport" att inse att de finns så oändligt mycket viktigare saker att påverka om man nu brinner för miljön.
 
Herr Gore har ju faktiskt fått Nobelpriset, därmed torde hans uttalanden stå över allt rimligt tvivel eller ?:rolleyes:

Vad jag vet så är inte Nobelpriset ett sanningsbevis på det Al Gore presenterar
dessutom ifrågasätts mer och mer underlaget för det han för fram i sin film.

Nobelstiftelsen kanske får ta sig en funderar om några år, när andra "sanningar"
pekar på helt andra resultat av vetenskapliga analyser av en mängd insamlad
data som trorts allt finns.

KentW
 
Då får man väl börja köra på ett miljövänligare bränsle så har man löst det problemet, hur svårt kan det vara.
 
Då får man väl börja köra på ett miljövänligare bränsle så har man löst det problemet, hur svårt kan det vara.
Problemet stavas motor och det är nog inte förrän de går på vatten som miljöfolket kommer att tagga ner ett snäpp.
 
Vad jag vet så är inte Nobelpriset ett sanningsbevis på det Al Gore presenterar
dessutom ifrågasätts mer och mer underlaget för det han för fram i sin film.

Nobelstiftelsen kanske får ta sig en funderar om några år, när andra "sanningar"
pekar på helt andra resultat av vetenskapliga analyser av en mängd insamlad
data som trorts allt finns.

KentW
Därav smileyn.....
 
I sakfrågan håller jag med till 100%. Bygg banan nu. Men att peka på andra och säga "titta de får ju" är nog ingen bra väg framåt.
Nej, men det sett till min totala energiförbrukning så är min mc-hobby en skvätt i Nilen. Det är en liten synd som jag gör. Tycker att helheten är värd att räkna in, mer menat så.
 
Hihi, vet inte om någon har påpekat det men det är ganska så kul hur "rundbanan" är dimensionerad. Vad ska köras på den? trimmade mopeder?
Tänkte mest att i animationen så visar dom en indy/formel-liknande bil som körde på banan. Vet inte om banorna i usa är överdimensionerade men t.ex. så är indianapolis 4 km lång. Kanske inte är skalenligt uppritad? Hihi skoj iaf.
 
Vi passerar startlinjen X antal ggr per dag, varje passage kostar vaddå 0,5L ?
Allt detta bränsle förbränns för nöjes skull. Ingen samhällsvinst, ingen persontransport har skett egentligen.

Samhällsvinst finns ju om folk kör av sig på banan och tar det lungnare på vägarna med mindre olyckor som följd vilket samhället borde tjäna på i fråga om mindre utgifter pga skador osv men miljömässigt nej ingen vinst för likväll som jag drar till Åsen så drar väll karlskogaborna till viking park :)
 
Hihi, vet inte om någon har påpekat det men det är ganska så kul hur "rundbanan" är dimensionerad. Vad ska köras på den? trimmade mopeder?
Tänkte mest att i animationen så visar dom en indy/formel-liknande bil som körde på banan. Vet inte om banorna i usa är överdimensionerade men t.ex. så är indianapolis 4 km lång. Kanske inte är skalenligt uppritad? Hihi skoj iaf.
Indianapolis är en av de längsta ovalerna i USA. Många är betydligt mindre.
 
Undrar om det blir så väldigt mycket mera utsläpp pga Viking motorpark...

Nu spånar jag bara lite....

Tänk alla som sitter och åker 20-50 mil för att köra bana nu i dagsläget. Dom kör ju redan idag ett antal bandagar/tävlingar/race osv.
Antalet bandagar som dom personerna kör kanske inte ökar bara för att det kommer till en annan bana närmare, utan att man kör på den banan istället.

Alltså släpper deras hojar/bilar (vad man nu kör på banan) ut precis lika mycket som innan. Bara det att dom nu slipper att sitta och kuska 20-50 mil enkel resa en en gammal skitig dieselbuss.

Om det nu läggs en STCC tävling på den här banan, så kommer dom troligtvis ta bort nån annan deltävling eftersom det redan nu är rätt trångt i schemat. Alltså ersätts en annan tävling av denna, och netto utsläppet blir detsamma, om inte mindre för att det i många fall blir kortare resa för både publik och teamen...


Bara en tanke...

Miljövänner tänker att alla bilar, lastbilar och allt annat ont ska bort.
Ditt sunda verklighetsbaserade resonemang biter inte igenom deras gröna Fjällrävenmösa tyvärr.

Ytterliggare en som refererar till Gore och en obestämd sanning... :rolleyes

Att folk inte fattar att det inte är några varv på en motoranläggning som har betydelse. Kan miljöivrarna uppvisa någon form av faktisk uträkning eller prognos som talar för att en motoranläggning verkligen är en miljöbov relativt andra verksamheter i kommunen eller andra intressen?

Jag tycker dom själva borde bli tvingade att göra en 4.5miljoners utredning på hur en sån här anläggning påverkar. Miljönissarna får komma med konkreta motbevis precis som anläggningen måste bevisa sin oskuld hela tiden.
 
Last edited:
Nej, men det sett till min totala energiförbrukning så är min mc-hobby en skvätt i Nilen. Det är en liten synd som jag gör. Tycker att helheten är värd att räkna in, mer menat så.
Fast det är en ohållbar retorik eftersom alla kan säga att deras mc, bil, båt eller flygplan är en skvätt i Nilen.

...folk kör av sig på banan och tar det lungnare på vägarna med mindre olyckor som följd...
Vägarna runt Nürburgring är ökända för sina mc-olyckor. Och resonemanget som stort är fel. Det man vänjer sig vid och tycker om det vill man inte ha mindre av. Somliga tror t.ex. att ungdomar som vänjs vid att få smaka alkohol hemma i tidig ålder får ett ”avspännt” förhållande till rusdrycker. Det är precis tvärt om.

”Har man en gång fått sågspån i skorna så vill man tillbaks in i manegen. Det är som att göka.”

- Ger Fylking
 
Last edited:
Ni som är intresserade hur det gick för insändaren som köpte ett blomkålshuvud får sätta in pengar på mitt bankkonto så får ni se resten *flås*

64662173ii8.jpg
 
Vi passerar startlinjen X antal ggr per dag, varje passage kostar vaddå 0,5L ?
Allt detta bränsle förbränns för nöjes skull. Ingen samhällsvinst, ingen persontransport har skett egentligen.
//P

Men att "för nöjes skull" inte är/kan vara en samhällsvinst är väl ändå en tankevurpa.
Jag resonerar tvärtom, ...är det någon gång det borde vara försvarbart att släppa ut avgaser, så är det väl om det det (tyvärr) råkar vara en bieffekt av att ha väldigt kul (motorsport).
All nytto- & näringstrafik däremot, ..där saknas helt egenvärde för skita ner (förutom ekonomiskt) ..det är således där fokus borde ligga på att få bort avgaser.
 
Men att "för nöjes skull" inte är/kan vara en samhällsvinst är väl ändå en tankevurpa.
Jag resonerar tvärtom, ...är det någon gång det borde vara försvarbart att släppa ut avgaser, så är det väl om det det (tyvärr) råkar vara en bieffekt av att ha väldigt kul (motorsport).
All nytto- & näringstrafik däremot, ..där saknas helt egenvärde för skita ner (förutom ekonomiskt) ..det är således där fokus borde ligga på att få bort avgaser.

Håller helt med dig. Om man kör bil till jobbet kan man väl satsa på att samåka, köra bränslesnålare bil eller kanske till och med ta bussen. Är man ute och nöjeskör går det ju inte att göra så mycket åt utsläppen då det är själva körningen i sig och inte transporten som är essensen.:)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top