Viking Motor Park nyheter

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Men om man körde med orginaldämpning av hojarna, hur mycket db skulle man egentligen kunna tjäna?
Jo, jag vet att effekten blir lite mindre men om alla gör det så kvittar det väl..... personligen väljer jag hellre en tyst hoj och får köra oftare än mer ljud och begränsad tid.....
 
elmotorer verkar vara grejen, om man bara kan få ner vrålande i depån ;)
 
Men om man körde med orginaldämpning av hojarna, hur mycket db skulle man egentligen kunna tjäna?
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.
 
Last edited:
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.

Inom RR är ju inte publiken ett problem då det är så få besökare ;) så det kan man bortse ifrån.
Tänk däremot vad det skulle kunna göra i bantid, fler timmar att hyra banor vilket förhoppningsvis ger mer inkomst till banägare och bättre/säkrare banor. Kanske kan det även ge lägre kostnader vid tävlingar.... vad vet jag
 
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.

Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(
 
Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(
Så du menar att en hoj som låter 110 dB och en som låter 95 dB vid bankanten låter exakt lika mycket hos närmsta granne :va

Inom RR är ju inte publiken ett problem då det är så få besökare ;) så det kan man bortse ifrån.
Var väl runt 20-25.000 som såg det sista ProSuperbike racet på plats.
 
Last edited:
Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(

Jo, den sänks. Vissa slipon är konstigt nog tystare än originalsystem, men generellt är det så att slipon bullrar mer än originalsystem.

Var väl runt 20-25.000 som såg det sista ProSuperbike racet på plats.

Den siffran ska du nog ta med både 2 och 3 nypor salt. STCC uppger siffror som är rena överdrifter. Var ej själv på plats, men räknar man med ärliga betalande i grind och ser på vilka siffror STCC uppgivit på andra tävlingar antar jag att siffran slutar på runt 5.000 om dom uppgivit 25.000
 
Last edited:
Den siffran ska du nog ta med både 2 och 3 nypor salt. STCC uppger siffror som är rena överdrifter. Var ej själv på plats, men räknar man med ärliga betalande i grind och ser på vilka siffror STCC uppgivit på andra tävlingar antar jag att siffran slutar på runt 5.000 om dom uppgivit 25.000
Jag avsåg antalet åskådare, inte antalet betalande. Tror det var Axxexs som skrev i en tråd att ca 20.000 hade friplåtar till finalen på Mantorp.

Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)
 
Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)

Måste säga att jag är förvånad att just du skriver det, efter debatten efter falkenbergsracet......
 
Jag avsåg antalet åskådare, inte antalet betalande. Tror det var Axxexs som skrev i en tråd att ca 20.000 hade friplåtar till finalen på Mantorp.
..


Nehä.. Jag e oskyldig till det där utalandet! :)
 
Det tror jag inte, du skriver så mycket dynga att du säkert glömt bort det ;)

Kanske beror på att du inte riktigt förstod varför en del blev upprörda. Men det kan vi ta en annan gång.

Om jag inte förstod kanske du inte är så bra på att förklara, men det kan vi ta nästa gång jag ljudmäter:tummenupp
 
Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)

Det räcker inte med den gränsen! Inte om den ger 67 dB INNE hos grannen 300 m bort...
Som han sade igår "Om de låter som polisens BMW är det helt OK" så där har ni ett mått :)

Så du menar att en hoj som låter 110 dB och en som låter 95 dB vid bankanten låter exakt lika mycket hos närmsta granne :va
Nej, jag menar att vissa originalsystem för mera väsen än vissa effektsystem! Att införa originalsystem är ingen vinst om de låter mera...
 
Last edited:
Hur många av dom var där för prosuperbike, gissar att 99,9% var där för STCC men än dock glädjande :)
De flesta är sjävklart där för att se STCC men enligt rykten så brukar de flesta prata om hojarna när de går hem (så säger myten iaf).

Även om vi som tävlar i RR har lite publik så tror jag inte att vi kommer att få fler om vi åker runt med helt tysta hojar. Dock så låter en originalhoj på maxvarv rätt bra och borde räcka för de flesta i publiken (annars kan de gå på Dragracing).
 
De flesta är sjävklart där för att se STCC men enligt rykten så brukar de flesta prata om hojarna när de går hem (så säger myten iaf).

Även om vi som tävlar i RR har lite publik så tror jag inte att vi kommer att få fler om vi åker runt med helt tysta hojar. Dock så låter en originalhoj på maxvarv rätt bra och borde räcka för de flesta i publiken (annars kan de gå på Dragracing).

Näe, lägre ljud kommer tyvärr inte att generera mer besökare. Tyvärr är ju motorsporten hårt ansatt från alla håll. Frågan är om man har några andra alternativ för att sporten ska kunna fortsätta utvecklas?
Överallt det tränas i motorsport så styrs allt av 2 saker, ljudnivå och miljökrav. Om inget görs så är nog enda alternativet att SVEMO köper 2 större område på strategisk plats.... där dom utrotninghotade motormänniskorna får hållas :)
 
Överallt det tränas i motorsport så styrs allt av 2 saker, ljudnivå och miljökrav. Om inget görs så är nog enda alternativet att SVEMO köper 2 större område på strategisk plats.... där dom utrotninghotade motormänniskorna får hållas :)
Vi tar över Gotland med hjälp av USA och låter dem bygga en stor militärbas långt ner på den södra delen. Vi tar från Visby och uppåt och inför fri fart mm samt 2-3 rundbanor :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top