[VIDEO] Gelleråsen 3 juli, Sevaracing - snabb grupp.

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Har bara kört Gåsen 5 dagar och tycker den är svår.
Ett halvspretigt pass, ja andra halvan kanske är lite mer OK.
Jag har svårt att få med mig fart in i trösen, halvsuger i esset, totalsuger i hårnålen och hittade först två pass efter detta, ett bra spår igenom depåkurvan. Tyvärr vill inte kameran vara med då.

Nåja, kul var det iallafall!

 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Och där kommer jag in 13:11 :) för mig var det första gången på Gelleråsen riktigt kul var det. Och bra filmat :tummenupp
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Nu har jag fått fundera lite.... medan jag rakat gräsmattan...

Kanske jag ska börja med schack... eller kanske bridge...? Vart finns det mest damer?
Kanske är jag bättre på det än att köra hoj.
Varje bana i år är jag dryga sekunden SÖLIGARE på än förra året.
Visst, det känns inte som att jag kör på hörntänderna längre men vad fan.... SÖLIGARE???!!

Hojen går bättre än nånsin, jag har lärt mig fjädringen och geometrin på den. Varje varv på förspänning eller comp/retur känner jag direkt och vilken verkan det ger.

Men näe!!

Inte går det fortare... det går SAKTARE!!!
Ger snart upp!

Hilfe!
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det är hojens fel. Eftersom två helt olika testpiloter på två helt olika banor men på samma hoj gjort exakt samma erfarenhet så får det anses empiriskt bevisat att det är hojens fel.

Lite mer seriöst då, så länge man har roligt, så räcker väl det ganska långt? Om du varit en sekund snabbare, vad hade du gjort med den sekunden?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jag vet inte, kanske lagt den sekunden på att springa ifatt det där jävla "nice_boy" i depån och sagt nåt otrevligt till han... ;)

Nej, lite mer seriöst; Onnat...?

Eller ännu mer seriöst; Jagat ifatt han och frågat om han kunde slå av alla elektroniska hjälpmedel och försöka igen.

Eller förmodligen; Jagat rätt på han och frågat hur han gjorde för att svischa förbi sådär. Hårnålen fattar jag ingenting av...

EDIT:
Sorry Anna, den var ruskigt felställd när du fick den. Gick väldigt brett i utgången av kurvorna. Helt mitt fel. Du hade säkert kapat 10 sekunder om jag hade skruvat in den åt dig. HELT säker på det.
Vad hade fröken gjort med de 10 sekunderna?
Tänk vad mycket jag han med på bara en!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snyggt kört, mjukt, avslappnat och ungefär likadant hela tiden. Lägg märke till att du går på gas vid apex i Trösen, till skillnad från StiFf...:)
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Tips kan vara att hänga ut kroppen mer och titta längre fram i kurvan och våga gasa tidigare men mjukt. Jag har helt
Original hoj har inte ens rört fjädringen :)
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tips kan vara att hänga ut kroppen mer och titta längre fram i kurvan och våga gasa tidigare men mjukt. Jag har helt
Original hoj har inte ens rört fjädringen :)

Tycker jag hänger som en apa...
Och självklart fattar jag att det inte är hojen som sätter begränsningen. Tyvärr.
Nej, man har lite kvar att lära, vilket på sätt och vis är kul.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tittar man på filmen ser du ut att gå väldigt långt ut i kurvorna, knät ska ju nästan ligga på curbsen.
Sen så kan du gå ut längre ut ur sväng och använda hela banan. Så ska du se att du har tagit in 3 sekunder!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hojen går bättre än nånsin, jag har lärt mig fjädringen och geometrin på den. Varje varv på förspänning eller comp/retur känner jag direkt och vilken verkan det ger.

Jag skulle "strunta" i hojen lite om jag var dig. Alltså, givetvis se till att den är "ok", men sen lägga mer tid på att slipa på min egen teknik hellre än hojen. Du har en grym hoj så där är det inga problem.

Jag kör nästan samma tid som dig på Gotland med en helt standard R6:a från 05, har inte skruvat på en pryl, inte ens hunnit mäta fjädringen, inga slicks.. ingenting..

Sen är jag tyvärr inte rätt person att bedöma andras körning, men från egen "erfarenhet" så hojen sällan problemet. :)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Skärp dig!!! Alla vet väll att det e hojens fel :rolleyes:

Jag skulle "strunta" i hojen lite om jag var dig. Alltså, givetvis se till att den är "ok", men sen lägga mer tid på att slipa på min egen teknik hellre än hojen. Du har en grym hoj så där är det inga problem.

Ja
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Inte snabbare än att du fastnade på bild. :blah
 

Bifogat

  • DSC_2206.jpg
    DSC_2206.jpg
    239.8 KB · Visningar: 70
  • DSC_2027.jpg
    DSC_2027.jpg
    227.1 KB · Visningar: 61

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om du vill ha min högst amatörmässiga åsikt så skulle jag säga att du svänger för tidigt i dom flesta kurvor.

Trösen, sväng sent och få en rak linje ut på den lilla rakan.

Första och andra högern i esset, där verkar du svänga bra och kommer långt ut till vänster i första och nära curbsen i andra.

Vänstern i esset, här ska då gå länge upp och svänga så att du får en tajt linje och kommer ut på vänstersidan av rakan innan snabbhögern. Nu är du nästan ute på högerkanten påväg ut ur kurvan.

Snabbhögern, när du gjort rätt i esset så kan du svänga rätt tidigt när du har en rak linje mot ingången till Ejes i siktet. Slicka curbsen, full gas och häng.

Ejes, verkar du ha ett bra spår i mina ögon. Det finns säkert nått att fila på här också, men inget jag kan se. Ut ur Ejes är det full gas sen, kasta över hojen till vänstersidan och sen upp för den lilla backen.

Hårnålen, använd hela banan. Finns massa olika spår genom den här kurvan. Min egen brist är att jag svänger för tidigt här, utnyttjar inte den asfalt som finns.

Snabbvänstern, sväng sent och försök att inte passera "mittlinjen". Då får du ett rakt och fint spår in i depåkurvan.

Det här är som sagt tips från en rätt långsam förare som också kan ha tok fel. Men jag har iallafall lagt några en hundra varv på Gelleråsen.

Ang att justera eller inte justera hojen så kapade jag själv 4 sekunder på att justera hänget fram. Det beror knappast på att det inte går att köra så fort innan, men man får själv en lättare resa och får mer förtroende för hojen om den känns rätt. Allt är psykologiskt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top