Video: Barn Find CB750 Rescue Time Lapse

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hela youtube är fullt av "first start on 30 years" Med gammal olja osv.
Slutar ändå bara med dålig komp på den fastrostade cylindern och ful cylinder
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur hade du gjort istället.
Ingen aning om det funkar men jag hade nog lyft toppen och kollat hur det såg ut och är det inte skrot så skulle jag ta gasolbrännare och värma cylindrarna så dom expanderar och förhoppningsvis släpper.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En sann restauerare hade tagit isär motorn. Sen om det kräver våld är en annan sak
Fast han påtalar ju specifikt att "oavsett om du ska renovera eller bara få igång den så måste du först lossa prylarna", och det är ju precis det han gör. Med våld. Att han sen temporärt nöjer sig med det och startar upp må så vara, planen är kanske bara att se om den går efter x antal år av stillestånd och sen när sakerna väl är i någorlunda fungerande skick renovera ordentligt? Huruvida man tycker att det är mongofasoner att slå loss fastrostade prylar är väl upp till var och en, men i det här fallet har jag svårt att se att han hade många andra valmöjligheter än att vålda loss skiten. Så länge han inte putsar upp resten och säljer den som nyrenoverad efter det så är det väl upp till honom vad han gör under renoveringens gång? Jag menar, det kanske inte direkt är slutet på renoveringen att bara ha fått loss och startat upp motorn?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fast han påtalar ju specifikt att "oavsett om du ska renovera eller bara få igång den så måste du först lossa prylarna", och det är ju precis det han gör. Med våld. Att han sen temporärt nöjer sig med det och startar upp må så vara, planen är kanske bara att se om den går efter x antal år av stillestånd och sen när sakerna väl är i någorlunda fungerande skick renovera ordentligt? Huruvida man tycker att det är mongofasoner att slå loss fastrostade prylar är väl upp till var och en, men i det här fallet har jag svårt att se att han hade många andra valmöjligheter än att vålda loss skiten. Så länge han inte putsar upp resten och säljer den som nyrenoverad efter det så är det väl upp till honom vad han gör under renoveringens gång? Jag menar, det kanske inte direkt är slutet på renoveringen att bara ha fått loss och startat upp motorn?
Ja, men nu var det inte JAG som använde "mongo" Försvarade min broder endast ?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, men nu var det inte JAG som använde "mongo" Försvarade min broder endast ?
Var absolut inte menat som personangrepp eller riktat mot dig, poängen var bara att ibland så krävs det helt enkelt lite våld för att saker och ting ska ha en chans att bli bra i slutändan :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur hade du gjort istället.
Jag griper in igen.

Ja, lite tålamod till att börja med även om det kanske inte finns så mycket att rädda.

Rostlösare som får verka länge, lite värme kanske. Inte gå på med en j-vla slägga.

Kolla kylflänsarna
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Farsan fick igång en gammal Sachs kompact med trim som näsan var i det här skicket på 80-talet när jag var barn som jag senare körde runt på tomten som en dåre, 8-9 år. Visserligen bara en moppe, men han hade tålamod. Halva sommarlovet höll han på och försökte få motorn att gå runt.

Nåt vedträ använde han men inga stålspett om jag säger så. Han hade ingen tillgång till att hetta upp grejerna heller. Vi fick igång den tillslut utan att ens byta nåt speciellt. Tysk kvalitet, tror aldrig den rasade heller trots att jag tuktade den dag och natt.

Mina medelklassens klasskompisar (samhällsklassen över oss) klagade och mobbade mig när jag berättade om den...Men sanningen var ju att 80% av dem hade fan ingen moped själv
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top