Vid köp av hoj utan papper..?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Har en racehoj på gång..

Frågan är, vilka papper bör finnas och följa med?

Han säger att det inte finns några reggpapper på den..

Är det skumt?

Nja det behöver det inte vara. Kolla ram ev motor nr mot Polisens register. Sen är det bra om du får med en maskinbok. Den ska det finnas ett foto på hojen samt en allmänbeskriving på den. Dock har jag för mig att dom har försvunit och att man nu mera bara anmälar hojen till... Ja vem det nu är.
Några papper borde ju endå funnits om den har varit skrotad ska det väll finnas papper från skroten?

Iceman1975 skrev:
Ok, så helt papperslös ska den alltså inte vara...

Då vet jag! Tackar! :Bugar

Jag tror inte det. Har aldrig hörttalas om en hoj utan någon form av papper. Är den imp från tyskland får man ju papper. Om den har varit skrotad borde det finnas papper. Är den som min reggad men ej besiktigad finns reg bevis. Så nån form av papper borde ju finnas men vad säjer säljaren då?

ecce skrev:
Jo men ni har väl också någon form av dokumentation på era "prototyp" cyklar eller???

Iofs inte mer än kvitton, marknaden är ju väldigt snäv dessutom, där folk har koll på varandra nästan över hela världen.

Man behöver inte ha några papper alls förutom ett kvitto. Min hoj är byggd av en ickereggad ram, köpt som reservdel av en skrotfirma.

Nr:18 skrev:
Man behöver inte ha några papper alls förutom ett kvitto. Min hoj är byggd av en ickereggad ram, köpt som reservdel av en skrotfirma.

Det finns diskussioner om att det kravet kommer ändras till i sommar.

oFFkeFF skrev:
Det finns diskussioner om att det kravet kommer ändras till i sommar.
Man kan knappast diskvalificera hojar som tävlats med i 4 säsonger, så jag borde vara säker. Har svårt att tänka mej att man kommer att införa nåt krav på regpapper på rejshojar, då skulle hela prototypfälten få lämnas hemma....

Jag tror dock att du är inne på diskussionen om att man ska ha en motsvarighet till maskinboken. Vet inte hur det gått, men det senaste jag hörde var att hojarna ska registreras i en databas som besiktningspersonalen på tävlingar ska ha tillgång till. Där ska dom kunna kolla så att det inte är stulna hojar, motorer, etc, som snurrar på banorna.

Nr:18 skrev:
Man kan knappast diskvalificera hojar som tävlats med i 4 säsonger, så jag borde vara säker. Har svårt att tänka mej att man kommer att införa nåt krav på regpapper på rejshojar, då skulle hela prototypfälten få lämnas hemma....

Jag tror dock att du är inne på diskussionen om att man ska ha en motsvarighet till maskinboken. Vet inte hur det gått, men det senaste jag hörde var att hojarna ska registreras i en databas som besiktningspersonalen på tävlingar ska ha tillgång till. Där ska dom kunna kolla så att det inte är stulna hojar, motorer, etc, som snurrar på banorna.

Jag faxade svemo och frågade vad jag skulle göra med maskinboken, efter som det står gammla ägarens namn osv. Jag fick till svar att det kommer skicka ut info om en eventuell maskin bok när det kommit på en lösning som är bättre än den som finns nu, så som jag fatta det så behövs inte en maskin bok alls längre.

Pratade med Lodnert om det här på Knudan i sommras eftersom jag var lite orolig över mig hoj som inte har några som helst papper. hojen är anmäld till Lodnert och kollad mot polisens register, men jag har inte fått någon maskinbok än.

Förklaringen jag fick var att jag inte skulle vara orolig. Hojen är helt okej, den fanns med i deras register sedan länge, och anledningen till att jag inte fått någon maskinbok var att dom skulle göras om ändå så dom brydde sig inte om att skicka ut några nya.

Vi diskuterade oxå det där med krav på regpapper på hojarna, och enligt Lodnert så var såna krav på gång i klasserna STD600, SS600, "STCC"?, och NSB.
Maskinboken skulle även utökas till ett format liknande det som finns inom bilracingen, och då skulle den även kosta en summa att få ut.
Boken skulle sedan lämnas in vid besiktning, och sen skulle man få lösa ut den efter tävlingen. Hade man sedan krashat under tävlingen, så skulle besiktningspersonalen notera det i maskinboken så man kan få en mera komplett historia på cykeln.

För att vara säker på att du inte köper stöldgods ska du ringa Vägverket och be att få uppgifter på det ramnummer som finns på den hoj du ska köpa. Har den någonsin varit registrerad i Sverige finns det noterat hos Vägverket.

Den ram jag köpte för två år sedan var noterad som "skrotad" men var inte "stulen" så den köpte jag med gott samvete.

Min honda har aldrig varit registrerad, den inledde sin karriär som supersporthoj i Norge. En sån hoj borde väl inte finnas i något register alls (förutom polisens om den skulle vara stulen...)? Jag har dock en norsk maskinbok där bl.a. norske ägaren, motornummer och ramnummer finns noterat.

ecce skrev:
vad säjer säljaren då?

Han säger sig ha haft nått skrotpapper på den med tappat bort det..*hmm*
Men skulle leta lite..
Så nu hoppas vi att han hittar det, annars kommer jag nog banga på just den...

TACK! för alla svar.. :Bugar

Iceman1975 skrev:

Skrotpappret behövs inte. Om du får ramnummret och sen ringer Vägverket kan de bekräfta om hojen är skrotad eller inte samt om den är anmäld stulen eller inte.

andersbrink skrev:
Skrotpappret behövs inte. Om du får ramnummret och sen ringer Vägverket kan de bekräfta om hojen är skrotad eller inte samt om den är anmäld stulen eller inte.

Okey.. Hursomhelst så kommer det noga kollas upp att den inte är stulen..
För att möta nån som påstår sig vara ofrivillig fd ägare av en ev nyinköpt hoj för mig skulle inte spinkiga jag vilja möta.. :gnissla

Så länge hojen har ram/motornummer så är det inga bekymmer, förutsett att den inte är stulen.

Saknas dessa kan inte årsmodell fastställas, vilket det står i reglerna... och man får inte rejsa.

Nu minns jag inte på rak arm utan att behöva slå upp boken om detta gäller även rookie...

jag kommer gå en kurs om 3 månader som uppdaterar mig på nya/gamla regler inför -05... så besikta era hojar kommer nog inte va nåt störra bekymmer... då :)

//håkan

Iceman1975 skrev:
Men skulle leta lite..
Så nu hoppas vi att han hittar det, annars kommer jag nog banga på just den...

TACK! för alla svar.. :Bugar

Vad är det för hoj du ska köpa?

MVH Martin

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back