Vid bromsning

Låsa framhjulet är inte "hela världen"..

Visst fan är det läskigt men så länge du inte svänger samtidigt eller inte släpper bromsen rätt snabbt så är det ingen fara.

Hur bör man fårhålla sig när det svänger då? Jag upplever att hojen understyr alt. vaggar redan vid rätt lite bromskraft när man bromsar in i en sväng eller medans man lägger ner hojen. Jag brukar kompensera med att bakbromsa samtidigt för att på så sätt hålla hojen på rätt köl, men samtidigt känns detta rätt farligt..

Många bra tips, tack! :tummenupp
Blir att öva någon helg, kanske någon i Borås området som vill hänga på? Bromsningar och wheelies? Vill gärna inte öva själv om olyckan är framme. :gnissla

Destå mer fartblind man blir desto fortare vågar jag köra, kanske ingen bra kombination men i allafall. Har börjat träna på att bromsa in från högre farter och då rycker framhjulet fram och tillbaka dvs i sidled. Vad gör jag för fel? Är det så att jag omedvetet kramar hårdare och hårdare?

Bromsar från 120 men inte till stillastående.

//Dafe

Destå mer fartblind man blir desto fortare vågar jag köra, kanske ingen bra kombination men i allafall. Har börjat träna på att bromsa in från högre farter och då rycker framhjulet fram och tillbaka dvs i sidled. Vad gör jag för fel? Är det så att jag omedvetet kramar hårdare och hårdare?

//Dafe

kolla du dina lager :tummenupp

//Dafe

Kan vara så att du har spända armar, det medför att du åverkar styret varpå MC:n vandrar i sidled.

Testa med helt avslappnade armar, detta kräver att du förankrar dej i cykeln med benen och håller kroppen uppe med magmusklerna...

Spänn alltid mage och rygg vid inbromsning. Håller du imot med armarna så blir du fort trött.

HÅLL HÖG SIKT

Bromsa distinkt med båda bromsarna och hojen komprimerar fjädringen.
Allt eftersom vikten flyttas till framhjulet pga större bromsvärkan fram så måste du släppa lite på bakbromsen för att förhindra bakhjulslåsning.

Fortsätt bromsa hårt och kontrollerat till du stannar.
Beroende vad för hoj du kör (vikt,tyngdpunkt,väglag,) så förändras alltid bromsförmågan.

Att bromsa en Guldwinge mot ex min honda 450 motard är en stor skillnad.

ÖVA ÖVA OCH STÄLL DIG INTE PÅ ÖRAT SOM PAPPA SÄGER:D

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back