Vi som kör GoldWing!

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det ger lite hopp… får be att få provköra kompisens ’85a.
Jag vet ju inte exakt hur du är byggd, men jag är ungefär 170cm lång och väger 78kilo. Jag har inga problem att köra lågfarten varken med en guldvinge eller med min egen roadglide. Allt svammel om att stora hojar kräver en stor muskulös förare är bara just det, svammel!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Han som besiktade min i våras var nog runt 165cm
 

Bifogat

  • F5F112BB-1541-496C-AC87-1CACDE346D80.png
    F5F112BB-1541-496C-AC87-1CACDE346D80.png
    4.3 MB · Visningar: 41

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märkligt att lägga ner produktionen på en modell som gjordes om fullständigt så sent som för 5 år sedan.
Den kan ju egentligen bara just precis ha betalat sina utvecklings- verktygs- och set-upkostnader.

Nu, när den skall börja dra in pengar så fimpas den.

Säger en del om hur snabbt omställningen går, och hur dålig framförhållningen är.

Pengar i sjön, och vi kommer få se mer av den varan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Märkligt att lägga ner produktionen på en modell som gjordes om fullständigt så sent som för 5 år sedan.
Den kan ju egentligen bara just precis ha betalat sina utvecklings- verktygs- och set-upkostnader.

Nu, när den skall börja dra in pengar så fimpas den.

Säger en del om hur snabbt omställningen går, och hur dålig framförhållningen är.

Pengar i sjön, och vi kommer få se mer av den varan.
Jag har en vag känsla av att köparna istället väljer HD och Indian. Bara en känsla som sagt, ogooglad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur svårt skulle det vara att avgasrena en modern motorcykel med modern insprutningsmotor och lambada sonder överallt, där man inte ens jagar dom sista hästkrafterna?

Den läggs ned av andra skäl.

Många andra modeller däremot försvinner nog för att dom inte är lika enkla att avgasrena.
Speciellt modeller med små motorer där man inte har råd att tappa 20% av effekten för att avgasrena
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Märkligt att lägga ner produktionen på en modell som gjordes om fullständigt så sent som för 5 år sedan.
Den kan ju egentligen bara just precis ha betalat sina utvecklings- verktygs- och set-upkostnader.

Nu, när den skall börja dra in pengar så fimpas den.

Säger en del om hur snabbt omställningen går, och hur dålig framförhållningen är.

Pengar i sjön, och vi kommer få se mer av den varan.
Ja, om det är miljömål som är basen, så kan man ju påpeka att det inte bara är pengar som går i sjön.....
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Honda ändrar sig och fortsätter producera GW.
Att yenen fallit 30% mot dollarn senaste halvåret underlättar nog lite för att få lönsamhet på Japanbyggda hojar..

 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Honda ändrar sig och fortsätter producera GW.
Att yenen fallit 30% mot dollarn senaste halvåret underlättar nog lite för att få lönsamhet på Japanbyggda hojar..


Puh, annars hade ju SportHoj fått hitta någon annan hoj att göra sig lustig över..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...utan att någonsin ha tJört en.

Fast, behöver man verkligen det?

Om man gillar små lätta sportiga nakenhojar, behöver man verkligen köra en GW för att förstå att det inte är vad man gillar?

Kan man inte anta och extrapolera efter fakta som att den väger som en Nissan Micra och har effekt som en anta att den inte känns liten och sportig?
Kan man inte titta på bilderna och på nått sätt känna att den nog inte är en nakenhoj?

Alltså jag är för att man ska provköra allt, även sånt man inte tror man gillar, men är det verkligen nödvändigt för att ha en uppfattning?

Framförallt att dom ser ut som en indisk lastbil gör att jag vill kräkas på dom:

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast, behöver man verkligen det?

Om man gillar små lätta sportiga nakenhojar, behöver man verkligen köra en GW för att förstå att det inte är vad man gillar?

Kan man inte anta och extrapolera efter fakta som att den väger som en Nissan Micra och har effekt som en anta att den inte känns liten och sportig?
Kan man inte titta på bilderna och på nått sätt känna att den nog inte är en nakenhoj?

Alltså jag är för att man ska provköra allt, även sånt man inte tror man gillar, men är det verkligen nödvändigt för att ha en uppfattning?

Framförallt att dom ser ut som en indisk lastbil gör att jag vill kräkas på dom:


Nej nej, man måste inte.

Jag blir bara lite less på en del som dömer ut något som dom aldrig kört på.
Det finns gapiga sporthojskillar som haft svårt att hänga med erfarna GW-förare när det börjar knorva till sig.

Självklart är det inte fråga om att en Goldwing skulle vara mer sporthoj än en sporthoj. Däremot finns det gott om folk på sporthoj som aldrig kommer i närheten av sin hojs verkliga kapacitet - och det kan vi nog enkelt enas om.

Vad gäller det där bling-blinget som en del pyntar sina hojar med så skall man veta att det ofta är så cheezy att en redig högtryckstvätt löser en hel del.

Jag skall äga en GW en dag.
Står på listan, så är det bara.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: DaK

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Glömmer aldrig när jag och en kollega åkte till Mantorp på varsin GoldWing, sittandes på passagerarsadeln med nerfällda armstöd, stereon på fullt ös med Chuck Berry och aktiverad farthållare.
Good times.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har haft en GL1000, 76:a vill jag minnas, sedan gick det bara utför med vingarna.
När jag blir jättegammal kan det bli en vinge igen, om man fortfarande får ha en hoj då.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Glömmer aldrig när jag och en kollega åkte till Mantorp på varsin GoldWing, sittandes på passagerarsadeln med nerfällda armstöd, stereon på fullt ös med Chuck Berry och aktiverad farthållare.
Good times.
Minen på folk som kör om en när man sitter på passagerarsätet med farthållaren igång, och håller i en förare som inte existerar. Priceless
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag läste på länken om nästa års modeller att dom hade automatlådor med både krypväxel och backväxel, så det skulle inte förvåna mig om dom har ett 500kg's gyro inmonterat för att behålla balansen utan stöd
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top